וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נהפוך לשעיר לעזאזל

אליעזר שנוולד

23.2.2014 / 11:43

הוועדה לשוויון בנטל האריכה את שירותם של בני ישיבות ההסדר בצה"ל בחודש בלבד - ועוררה קמפיין מתוזמר נגד בני הישיבות. רב ישיבה ממודיעין מסביר מדוע הביקורת אינה במקומה

מי שנחת כאן בשבועות האחרונים, ולא הכיר את מדינת ישראל בשנות קיומה, לבטח יתרשם ששורשם של כמעט כל החוליים במדינת ישראל טמון בישיבות ההסדר. אין שוויון בנטל? - בגלל כמה מאות "הסדרניקים". בעיות בתקציב? – בגלל כ-200 הסדרניקים נשואים שעולים חמישה מיליון שקלים. ועוד ועוד.

לא צריך להיות מבין גדול בתקשורת כדי להבין שיש כאן קמפיין מגמתי ומתוזמר היטב. אולם, לא בטוח שמי שמוביל את הקמפיין מבין מה יהיו הנזקים אם מסלול ההסדר יפגע, שכן היום, יותר מתמיד, עם ישראל וצה"ל זקוקים לישיבות ההסדר. עולם הרבנות בעיר ובכפר, ברבנות הקהילה, בדיינות וברבנות הצבאית, זקוק לתוצרים התורניים של ישיבות ההסדר. כך גם יישובי הפריפריה בה ממוקמים רבים מהגרעינים של ישיבות ההסדר.

שוויון בנטל? לא אצל ה"אחים" של בנט / דעה

מי שנחת כאן בשבועות האחרונים לבטח יתרשם שכבר אין בעיות של השתמטות בצה"ל גלויה ונסתרת, גם בקרב אלה שאינם חובשי כיפות. כאילו נגמרו שלל הבעיות בישראל - מהביטחון אישי ברחובות, דרך מערכת הרפואה הקורסת, וכלה בבעיות רווחה ונוער בסיכון. יש רק בעיה אחת - ישיבות הסדר - הם הבעיה.

בסטודנט למזרח הודו משקיעים יותר

אז כל מי ששותף לקמפיין הרע הזה שיחזור לפרופורציות. רוצים לדון בנושא? בסדר, אפשר לדון על כל דבר, ברצינות ולא בדמגוגיה. רוצים לדון על תשלומי משפחה לחיילים מישיבות ההסדר? אין בעיה, אבל בצורה הגונה. מדובר בחיילים שעדיין לא שוחררו מצה"ל ואינם יכולים לעבוד. הם מקבלים תשלומי משפחה כמו חיילים רגילים. אדרבא, אם אין רוצים לשלם להם אפשר לשחרר אותם מצה"ל כדי שיוכלו לקיים את עצמם.

כששומעים על הוצאת חמישה מיליון שקלים שמועברים לתשלומי משפחה לחיילי ההסדר זה נשמע הרבה, ואולי יש אנשים שזה מקומם אותם, אבל בבקשה קצת פרופורציות. מדובר על תלמידים ששירתו כבר בצה"ל ביחידות קרביות, שלומדים בישיבות, שמדינת ישראל משקיעה בתשלומי המשפחה שלהם בשנה בסך הכול כשליש ממה שהיא משקיעה בסטודנט לתואר ראשון בלימודי מזרח הודו, בין אם מדובר בסטודנט ששירת בצבא ובין אם כזה שהשתמט, בין אם זה התואר הראשון שלו ובין אם הוא כבר צבר תואר קודם.

אפשר גם לדון בשאלת תרומתן של ישיבות ההסדר ושליחותן בחברה הישראלית. אנא עשו זאת בהגינות. כך למשל, הביאו את נתוני משרד החינוך ובדקו מה אחוז המחנכים הגברים בחינוך הממלכתי-דתי שמגיעים מישיבות ההסדר; מה שיעור הרבנים בישראל המכהנים במגוון תפקידים שהם בוגרי ישיבות הסדר; מה אחוז הרבנים הצבאיים שמשרתים במסירות שנים רבות שצמחו בישיבות ההסדר וכמה מבין ההולכים לפריפריה במסגרת הגרעינים התורניים הם בוגרי ישיבות הסדר?

אדרבא, למי שיש רעיון להסדרה אחרת שתביא תוצאות דומות, שיציע, נשמע אותו בקשב רב. צריך מידה לא מעטה של ניתוק מההוויה הישראלית כאן ועכשיו, כדי להתייצב במגדל השן, ממרומי התקשורת ולטעון שישיבות ההסדר סיימו את תפקידן כבר לפני 40 שנים. אני מנסה להתבונן באופק של 40 השנים הבאות, ומתקשה לראות שם מסגרת אלטרנטיבית שתהווה תחליף בשטח של מפעל ישיבות ההסדר.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין ואלוף-משנה במילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully