וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון הטיל איפול על פרשת הסחר עם איראן

עד כה התיר הממונה על הביטחון במשרד לאשר רק את הפרסום על קיומה של הפרשה. בחסידות פרימשלן סיפרו על שני החשודים, שגדלו בבית דתי-לאומי: "תמיד ידעו שהם סוחרים בנשק"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) אמיר קין החליט אחר הצהריים (חמישי) להטיל איפול על מרבית הפרטים בפרשת החשד לסחר בנשק עם איראן. עד כה, התיר ראש המלמ"ב רק לאשר את קיום הפרשה, שהתפרסמה לראשונה בעיתונות היוונית.

אלי כהן ואביחי וינשטיין, החשודים שניסו להבריח כלי נשק לרפובליקה האיסלאמית דרך יוון, גדלו בבית דתי-לאומי, התחזקו עם השנים והפכו לחסידים אדוקים של האדמו"ר מפרימשלן, הרב מאיר רוזנבוים, שמקום מושבו בבני ברק. "מאז ומתמיד הם היו מגיעים כדי לקבל את ברכתו", אמר גורם בחסידות, "אך בשלב מסוים הם הפכו לחסידים מן המניין, שינו את לבושם ועברו להתגורר בבני ברק".

וינשטיין, כך לדברי הגורם, גר בווילה בשכונת קריית הרצוג בבני ברק. כהן התגורר בנתניה ולפני כמה שנים עבר גם הוא לאותה שכונה. בין השניים קשרי משפחה: כהן נישא לאחייניתו של וינשטיין, והשניים עבדו יחד שנים רבות. "בחסידות תמיד ידעו שהם עוסקים בסחר בנשק. מעולם זה לא היה נושא פומבי שמדברים עליו", אמר הגורם, המיודד עם השניים. הוא הוסיף כי וינשטיין יצא לפני כמה שבועות לפנמה לנסיעה משותפת עם האדמו"ר, "מאז הוא היה במספר יעדים נוספים באירופה, וככל הנראה הוא עדיין בחו"ל".

ידיעות קודמות בפרשה:
מבנימינה לאיראן: סיפורם של מבריחי הנשק הישראלים
הדיווח הראשוני: ישראלים ניסו להבריח חלקי מטוסים לאיראן

אלי כהן, החשוד שניסה להבריח חלקי מטוסים לאיראן, אצל האדמו"ר של חסידות פרימשלן, הרב מאיר רוזנבוים. כיכר השבת, אתר רשמי
אלי כהן/אתר רשמי, כיכר השבת

לדברי הגורם, החקירה נגד השניים עשויה להסתיים בקול ענות חלושה בדיוק כפי שהסתיימה ב-2004, כשנפתחה נגדם חקירה בטענה שניסו לשלוח לאיראן רכיבים לטילי קרקע-אוויר "הוק" ולמטוסי הקרב "פאנטום". "הכול הסתיים אז עם אפס אישומים", אמר.

שני הישראלים נחקרו כבר לפני יותר מעשר שנים בחשד לעבירות דומות, אולם כתבי האישום שהוגשו נגדם בוטלו, והם הורשו להמשיך לפעול בצורה דומה. לפי פרסומים זרים, השניים עצורים בישראל בחשד לפרשה שבה נטען כי הם ניסו להבריח חלקי חילוף למטוסי קרב. הבוקר ביקר כתב וואלה! חדשות בבניין החברה הרשומה על שמם בבנימינה, שם נתקל בשערים נעולים ובמחסנים נטושים. מיחידת להב 433 נמסר כי "בשלב זה" אין עצורים במסגרת הפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קשרי משפחה ועבודה משותפת. אלי כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הדיווחים בתקשורת ביוון, השניים ניסו לשלוח חלקי חילוף למטוסי קרב איראניים - מבנימינה ודרך יוון, תוך הפרה ברורה של אמברגו הנשק שהוטל על טהראן בשל תכנית הגרעין שלה.

הדיווח הופיע במקור בעיתון Kathimerini ("היום"), הרואה אור ביוון. לפי הדיווח, העסקה נחשפה במבצע משותף של הרשויות ביוון ושל המשרד להגנת המולדת בארצות הברית. בעיתון נכתב כי החקירה נוגעת לניסיון למכירת ציוד לאיראנים בשני מקרים לפחות: הראשון, בדצמבר 2012, והשני, כמה חודשים לאחר מכן, באפריל 2013.

חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014. שלומי גבאי
בניין החברה בבנימינה, היום/שלומי גבאי

מכירת הציוד כללה רכיבים לשני מטוסים. ראשית, הסוחרים הישראלים ניסו להעביר לאיראן חלקי חילוף למנועים של מטוסי F-4 ("פאנטום"). איראן רכשה מארצות הברית כ-220 מטוסי פאנטום בשלהי שנות השבעים של המאה הקודמת, וכיום נותרו לה כמה עשרות מטוסים שמישים בלבד, והיא נואשת למצוא עבורם חלפים. בחלק השני של העסקה, נמכרו חיישנים אלקטרונים למטוסי F-14. איראן היא המפעילה היחידה כיום של המטוס מדגם זה. ב-2007 הוציאה ארצות הברית את המטוס מכלל שימוש, ודאגה להשמיד את מרבית החלפים כדי שלא יגיעו לידי האיראנים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully