וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנימינה לאיראן: סיפורם של מבריחי הנשק הישראלים

כבר ב-2004 נפתחה חקירה נגד אביחי וינשטיין ונגד גיסו אלי כהן, בחשד שניסו לשלוח לאיראן רכיבים למטוסי קרב ולטילים. אך כמו במקרים דומים, הם זוכו מאשמה

חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014. שלומי גבאי
הבניין הנטוש של החברה בבנימינה, היום/שלומי גבאי

שני הישראלים, החשודים שניסו להבריח כלי נשק לאיראן, נחקרו כבר לפני יותר מעשר שנים בחשד לעבירות דומות. ואולם, כתבי האישום שהוגשו נגדם בעבר בוטלו, והם הורשו להמשיך לפעול בצורה דומה. זאת, בניגוד לסוחרי נשק אחרים שנענשו, כשהמפורסם שבהם הוא נחום מנבר, שנידון ל-16 שנות מאסר והשתחרר בשנה שעברה.

לפי פרסומים זרים, השניים עצורים בישראל בחשד לפרשה האחרונה, בה נטען כי הם ניסו להבריח חלקי חילוף למטוסי קרב. הבוקר, כתב וואלה! חדשות שביקר בחברה הרשומה על שמם בבנימינה, נתקל בשערים נעולים ובמחסנים נטושים. מיחידת להב 433 נמסר כי "בשלב זה" אין עצורים במסגרת הפרשה.

כבר ב-2004 נפתחה חקירה נגד השניים, סוחר הנשק אביחי וינשטיין וגיסו אלי כהן, בטענה שניסו לשלוח לאיראן רכיבים לטילי קרקע-אוויר "הוק" ולמטוסי הקרב "פאנטום".

במקרה הזה, המערכות נרכשו בארצות הברית, והמשלוחים היו אמורים לצאת לחלוף דרך חברות קש באירופה, ומשם להגיע לרפובליקה האיסלאמית. אחד המתווכים בפרשה זוהה ביהודי אמריקני בשם לייב כהן, תושב קונטיקט שבארה"ב.

ב-2002, נתפסה אונית נשק של וינשטיין בהמבורג: "הנשק מיועד לאיראן? לא ידעתי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום ארכיון של אלי כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת השבוע, דווח על פרשה דומה מאוד בסממניה: שני סוחרי נשק מישראל ניסו לשלוח חלקי חילוף למטוסי קרב איראניים - מבנימינה ודרך יוון, תוך הפרה ברורה של אמברגו הנשק שהוטל על טהראן בשל תכנית הגרעין שלה.

הדיווח הופיע במקור בעיתון Kathimerini ("היום"), הרואה אור ביוון. לפי הדיווח, העסקה נחשפה במבצע משותף של הרשויות ביוון ושל המשרד להגנת המולדת בארה"ב. בעיתון נכתב כי החקירה, נוגעת לניסיון למכירת ציוד לאיראנים בשני מקרים לפחות: הראשון, בדצמבר 2012, והשני, כמה חודשים לאחר מכן, באפריל 2013.

מכירת הציוד כללה רכיבים לשני מטוסים. ראשית, הסוחרים הישראלים ניסו להעביר לאיראן חלקי חילוף למנועים של מטוסי F-4 ("פאנטום"). איראן רכשה מארה"ב כ-220 מטוסי פאנטום בשנות ה-70 המאוחרות, וכיום נותרו לה כמה עשרות מטוסים שמישים בלבד, והיא נואשת למצוא עבורם חלפים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס קרב מדגם פאנטום של חיל האוויר האיראני. טייסות מתפרקות הנואשות לחלפים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחלק השני של העסקה, נמכרו חיישנים אלקטרונים למטוסי F-14. איראן היא המפעילה היחידה כיום של המטוס מהדגם הזה. ב-2007, ארה"ב הוציאה את המטוס משימוש, ודאגה להשמיד את מרבית החלפים כדי שלא יגיעו לידי האיראנים.

המתווכת בעסקה, שקיבלה את המשלוחים מבנימינה, הייתה חברה יוונית, שנרשמה בשם Tassos Karras SA ב-ווטניקוס, פרבר מערבי של אתונה. מחקירת היחידה לפשיעה כלכלית במשרד האוצר היווני התברר כי מדובר בחברת קש, וכי מספר הטלפון שלה, היה רשום על שמו של אזרח בריטי המתגורר בסלוניקי. הוא לא אותר.

חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014. שלומי גבאי
חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014/שלומי גבאי

כבר ב-2007 הוא נחקר בחשד שרכש חלקי חילוף לנגמ"שים מחברות בארה"ב, הסב אותם לכאורה לחלקים אזרחיים וניסה להעביר אותם לטהראן דרך מתווכים במזרח הרחוק. כתב האישום נגדו בוטל בשל קשיים ראייתיים.

ב-2002 התגלתה בנמל המבורג ספינה שנשאה ציוד ביטחוני, כשהיעד הסופי שלה היה איראן. האוניה הייתה רשומה על שם וינשטיין, שטען כי לא ידע את היעד הסופי שלה. אלי כהן נעצר בעבר בארה"ב למשך חצי שנה, בחשד לייצוא נשק בלתי חוק לאיראן. גם כתב האישום נגדו בוטל.

בהכנת הידיעה השתתף אוריה כנף.

חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014. שלומי גבאי
חברת RSP בבנימינה, פברואר 2014/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully