וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הכריע: סנקציות פליליות לחרדים שלא יתגייסו

19.2.2014 / 8:52

ראש הממשלה והשרים בנט ולפיד הסכימו על המתווה לגיוס חרדים שיועלה היום להצבעה בוועדת שקד. בין היתר נקבע כי החוק יוחל מ-2017, אם הציבור החרדי לא יעמוד ביעדי הגיוס

צילום: גדעון צנטנר, עומר מירון, דרור פיקלני; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

הסכמה בוועדת שקד על סנקציות פליליות לבחורי ישיבות שישתמטו משירות צבאי: אחרי דיונים מרתוניים שנמשכו עד השעה 2:00 לפנות בוקר בליווי יועצים משפטיים הושגה הסכמה לפיה בשנת 2017, אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שייקבעו, תחול חובת גיוס על צעירים חרדים. עם זאת, תינתן ארכה של חצי שנה עד שנה אחרי החלת החוק, שבמהלכה יוכל שר הביטחון להורות על שליחת צווי גיוס לבחורי הישיבות שלא יתייצבו לשירות. הפשרה הושגה בתיווכו של ח"כ עמר בר-לב מהעבודה.

עוד בנושא
ח”כ שקד: ”הוועדה לא תהיה חותמת גומי של הצבא”
שוחרר החרדי שנכלא כי לא התגייס: ”לא אשבר”
חומר הנפץ שיבעיר את העולם החרדי. דעה

גורם בוועדת שקד הסביר כי מדובר בניסוח מרוכך יותר, שנועד לתת לאוכלוסייה החרדית זמן נוסף על מנת להיערך לגיוס באופן שלא יצור קרע בעם. על פי המסתמן, הסעיף יובא להצבעה כבר במהלך היום.

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
חובת הגיוס תחול על חרדים עד גיל 26/GettyImages

טיוטות של המתווה הנוכחי הונחו על שולחן הוועדה בשבוע האחרון, ואתמול בלילה הנושא סוכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים נפתלי בנט ויאיר לפיד. סעיף נוסף שייכנס לחוק הוא כי ספירת האוכלוסייה החרדית הרלוונטית להליך הגיוס תהיה עד גיל 26, מה שיגדיל את מספר החרדים שמתוכם תימדד העמידה ביעדי הגיוס, ומה שעשוי לעזור לחרדים כדי להימנע מהפעלת סעיף חובת הגיוס.

"אנחנו מסופקים מהסיכום", אמרו הבוקר גורמים בבית היהודי אחרי הפרסום על דבר ההסכמה. "קיבלנו את מה שרצינו, המתווה ישלב גיוס, תורה ועבודה. זו הפעם הראשונה שעיגנו בחוק את מעמד עולם התורה בצבא. תהיה עמידה ביעדי הגיוס וגם יציאה של חרדים לשוק העבודה. מבחינתנו זה הישג, כולם יוצאים מרוצים. גם אם החרדים יתלוננו, הרי שמדובר בנוסח מרוכך שכולם יכולים לחיות איתו".

במפלגת העבודה דווקא הביעו היום זעם על יש עתיד והבית היהודי, שהובילו את הסיכום על חוק הגיוס. לטענת גורמים במפלגה, הבוקר נקבעה ישיבה לשעה 10:00 כדי לאשר סופית שתלמידי ישיבות ההסדר ישרתו 17 חודשים ולא 16, אולם זה מגיע כבר אחרי הפרסומים בתקשורת. "הבית היהודי ויש עתיד שודדות את ערך השוויון לאור היום ומביאות את חברי הוועדה להצביע בעשר בבוקר על הדיל שנתפר במהלך הלילה", אמר הבוקר ח"כ עמר בר-לב. "מצער שיש עתיד מוכרת את עיקרון השוויון על ישיבות ההסדר בשביל תמונת הניצחון על החרדים, בעוד שהבית היהודי מוכנים להשתתף במשחק הניצחון של יש עתיד עבור רק כדי להמשיך עם המשך השירות המקוצר של ישיבות ההסדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
במערכת הפוליטית מקווים לא להגיע למראות כאלה. הפגנת חרדים נגד הגיוס בתחילת החודש/טלי מאייר

שר האוצר לפיד, שהשוויון בנטל היה אחד מנושאים הראשיים עליהם נלחם, דחה את הביטוי "סנקציות פליליות" שלכאורה יוטלו על חרדים שלא יתגייסו במסגרת חוק הגיוס החדש. "מדובר בהחלה של חוק שירות ביטחון, שחל על כולם", הבהיר לאחרונה, "הביטוי הזה הוא עלבון לחרדים – הם לא פושעים".

לפיד שב והדגיש את עמדתו לפיה על כל האזרחים לשאת בנטל באופן שווה. "יש שוויון גם בחובות ובזכויות", הדגיש. "אין דבר כזה החרגה מהחוק. כולם שווים בפני החוק, ואנחנו נתעקש עליו. החוק עבר בממשלה ובכנסת – בג"ץ רק מזכיר לנו שזה החוק. אם אדם רוצה להיות בישיבה, אני אגן על זה, אבל הזכות הזו לא אומרת שהציבור צריך לשלם על זה. זכויות וחובות הולכות ביחד. זה נורא מוזר בעיניי שאני צריך להסביר את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully