וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד הפלא ינהיג את איטליה: מהפכה או הימור מסוכן?

17.2.2014 / 14:50

מתיאו רנצי בן ה-39 ירכיב את הממשלה החדשה, אחרי שהנהיג מרד במפלגת השמאל והדיח את רה"מ אנריקו לטה. יריביו טוענים שהוא פזיז וחסר ניסיון. הוא מבטיח: "אשרוד עד 2018"

ראש הממשלה המיועד של איטליה, מתיאו רנצי. רומא, פברואר 2014. רויטרס
מתיאו רנצי, הבוקר בארמון הקווירינאלה ברומא/רויטרס

נשיא איטליה הטיל את הרכבת הממשלה החדשה על מתיאו רנצי, המנהיג הצעיר והפופולרי של המפלגה הדמוקרטית, שהצליח לגרום להדחת ראש הממשלה המכהן אנריקו לטה.

רנצי, בן 39, כיהן עד לאחרונה כראש העיר של פירנצה. הוא נפגש הבוקר (שני) במשך שעה וחצי בארמון הקווירינאלה עם הנשיא, ג'יורג'יו נפוליטנו. בתום הפגישה, אמר רנצי כי הוא מקבל את האתגר, ושבכוונתו להתחיל מחר בהתייעצויות עם כל המפלגות בפרלמנט, כדי לבנות ממשלה יציבה שתחזיק מעמד עד 2018 לפחות.

לדבריו, הוא "יזדקק לכמה ימים" של מחשבה לפני שיקבל את התפקיד באופן רשמי. ואולם, רנצי כבר שטח את תכניתו המלאה בפני הכתבים שהמתינו לו מחוץ למעון הנשיא. לפחות את חלקה הראשון של התכנית הוא רקם בעזרת האויב המושבע של מפלגתו: ראש הממשלה לשעבר, סילביו ברלוסקוני. השניים נפגשו בחודש שעבר – למורת רוחם של עמיתיהם - כדי לגבש רפורמה בחוק הבחירות, שנועדה להחליש את כוחן של המפלגות הקטנות.

רנצי אמר כי יציג את הרפורמה לשינוי חוק הבחירות בחודש הבא. הוא הוסיף כי בכוונתו לחשוף תכנית ליצירת משרות חדשות, שכן האבטלה בקרב הצעירים באיטליה הרקיעה ל-40%. בחודשים אפריל ומאי, אמר רנצי, יוצגו רפורמות נוספות.

בשבוע שעבר, הנהיג רנצי מרד במפלגה הדמוקרטית (Partito Democratico) כדי להדיח את אנריקו לטה מראשות הממשלה. הוא האשים אותו בסחבת וב"תקיעת" רפורמות שהיו אמורות להתניע מחדש את הכלכלה. בימים שלאחר הדחתו של לטה, דווח לראשונה על עלייה בתל"ג של איטליה - לראשונה זה שלוש שנים.

אם ממשלתו של רנצי תקבל את אישור שני בתי הפרלמנט ברומא, הוא יהיה ראש הממשלה הרביעי מאז נובמבר 2011, אז התפטר מתפקידו סילביו ברלוסקוני. ממשלת הטכנוקרטים של מריו מונטי החזיקה מעמד כשנה, וממשלתו של אנריקו לטה, שהוקמה בסוף חודש אפריל 2013, התמוטטה אחרי עשרה חודשים בלבד.

ראש ממשלת איטליה אנריקו לטה בלשכתו ברומא. רויטרס
ראש הממשלה היוצא, אנריקו לטה. הודח ע"י מפלגתו אחרי 10 חודשים בלבד/רויטרס

משימתו הראשונה של רנצי תהיה להבטיח את תמיכתה של הסיעה הקטנה "הימין-מרכז החדש" (NCD), שחברה למפלגתו של לטה בקואליציה המתפרקת. מפלגת "פורצה איטליה" של ברלוסקוני הודיעה כי לפי שעה, אין בכוונתה להצטרף לממשלתו החדשה של רנצי, אך היא עשויה לחזור בה. הטלוויזיה האיטלקית דיווחה כי אמה בונינו, שרת החוץ, עשויה להישאר בתפקידה, ומנגד, נמסר כי איש העסקים הבכיר אנדרה גוארה סירב להתמנות לשר הכלכלה.

רנצי, שמעולם לא כיהן כחבר פרלמנט, יהיה ראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות איטליה - חודשיים צעיר יותר מאשר היה בניטו מוסוליני כאשר עלה לשלטון ב-1922.

לעתים הוא מכונה "הגורט", בשל קריאתו להשליך את מערכת השלטון המושחתת למגרש הגרוטאות. הוא מעדיף ג'ינסים שחורים על פני חליפות ואוהב לנהוג בעצמו במכונית. את עצמו, הוא מתאר כשאפתני ביותר, ואילו יריבו רואים בו פוליטיקאי פזיז וחסר ניסיון, ששולף פתרונות קסם כדי להמם את שומעיו. מבקריו גם טוענים כי פרט לקסמו האישי, הוא אינו מציע בשורה של ממש, וכי הבועה שנוצרה סביבו תתנפץ לבסוף כפי שהיה במקרה של ברלוסקוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully