וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חתולי הפסגות" של צה"ל שומרים על גבול מצרים

רמי שני

16.2.2014 / 3:03

חבלי הערבה המערביים והנגב מאפשרים גישה כמעט חופשית לגבול ישראל-מצרים. תפקידם של קצין ההנדסה של אוגדת המדבר וחייליו הוא להפוך את הגישה למבריחים לקשה ומסובכת יותר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גדר המערכת לאורך הגבול עם מצרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארץ פראית משתרעת בין הכבישים המוליכים דרומה עד הדרכים לאילת, לבין הגבול עם מצרים. חבלי הערבה המערביים והנגב, השוחקים את החוק ומצמצמים אותו לתוך ישובים מדבריים, מאפשרים תנועה כמעט חופשית בין כבישי הישימון לבין הקו המפריד את שתי הישויות המדיניות ישראל ומצרים. מבריחים נשאבו אל המרחבים האלה ועשו בהם ככל העולה על רוחם.

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי כישלון המו"מ: העיצומים בהדסה יוחרפו
תיעוד: התנינים הלבקנים חונכים את ביתם החדש בפריז
מתכוננים למלחמה הבאה: הצצה לאימונים של גדוד 101

"סגרנו את זה ממערב ואנחנו סוגרים עכשיו על התנועה המגיעה ממזרח", הסביר סגן אלוף גלעד אברילינג'י, המשמש כבר חצי שנה קצין ההנדסה של אוגדת המדבר - עוצבת אדום, "גדר הגבול הקשיחה, אינה מאפשרת עוד מעבר של חוצי גדר בלי שיראו. בתקופה הזאת, אנחנו מעבים את המערך ממזרח, כדי למנוע אפשרות של חיבור כלשהו בלתי נשלט, בין משתפי פעולה מהצד הישראלי לבין מבריחים המגיעים ממצרים". בבסיסי האוגדה, הוקמה מחלקה פעילה לשם כך, שאנשיה עובדים כמעט כל שעות היממה בעיצוב מחדש של המרחב, מבלי לפגוע בתכסית הטבעית שלו, אבל הופכים אותו למכשול למפירי החוק.

רב"ט נתנאל יהלומי נהרג בתקרית ירי בגבול מצרים. שי מכלוף
"אין כמעט כניסות עכשיו, הגדר צמצמה אותן לבודדות"/שי מכלוף

"על הפלטפורמה הזאת של ההברחות, התלבשו גם אלו שניסו להבריח אמצעים לפעילות חבלנית עויינת", הסביר סא"ל אברילינג'י.

התלבשו?

"כן, אין כמעט כניסות עכשיו. הגדר צמצמה אותן לבודדות בלבד בתקופת קיומה הקצרה. וגם הן – בשליטה באמצעות מערכי התצפית והמגננים הקיימים לאורך הגבול".

המחלקה חוגגת בימים אלו שנה להקמתה. "חתולי הפסגות" קוראים לה. אין צורך בהסברים לשם אלא לקבל אותו כמו שהוא. הכשרת אנשיה מבוססת על היותם לוחמים לאחר סיום מסלול עם אנשי ההנדסה הקרבית ועל הפעלת ציוד מכני הנדסי בדרגות כובד שונות, החל ממטאטאי כבישים ועד הפעלה של דחפורי ענק. "צריך את הכל", הסביר אברילינג'י, "חלק מהפעילות היא הסדרת צירי התנועה לאחר שהם נחסמים בשל שיטפונות, כפי שקרה בעת הסופה הגדולה. האזור כוסה בשלג והכבישים התמלאו בסחף נחלים. החבר'ה עבדו כל היום והלילה כדי לאפשר תנועת כלי רכב מבצעיים על הכבישים. החלק היותר משמעותי, הוא עיבוי המכשול מכיוון מזרח, שעליו כמעט שלא מדברים, כדי שלא לאפשר למבריחים ישראליים להגיע לגדר ולאסוף חבילות שנזרקות מעליה".

מכשול המזרח, להבדיל מאחיו המערבי, מושתת על קשיי מעבר טבעיים, כערוצי נחלים וואדיות וחסימה של הגישה לגדר במקומות בהם המישור הפתוח אינו עוצר את המבריחים. כך למשל, בשטח שמדרום להר שגיא, במקום שבו הרכסים הגבוהים משתפלים למרחב פתוח, יוצרים אנשי מחלקת החתולים תעלה בעומק של יותר ממטר ואחריה רכס עפר שנחפר מתוכה בגובה אדם. זוהי שיטה שאימצו חקלאים בארץ, כדי למנוע גניבות מהשטחים ואם היא עובדת מסביב למטעים, פרדסים ושטחים של תפוחי אדמה, אין סיבה שהיא לא תעבוד באזור הזה. "כל שעה שלמחפר אין עבודה אחרת, הוא עוסק בהעמקת המכשול הזה והגבהת התלולית שלידו", הסביר סא"ל אברילינג'י, "עד עתה נחפר ונחסם קטע באורך של כשלושים קילומטרים ואנחנו ממשיכים לחפור עד שכל השטח החשוף יכיל את המכשול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הושלמה בניית גדר המערכת בגבול עם מצרים.
לפי הנתונים של האוגדה, חצו את הגדר לא יותר מפעמיים

המבריחים מצוידים אמנם ברכבי שטח יעילים, אך לא במשהו כמו 'פיק-אפ גישור', כלומר רכב הדומה לטנק גישור, שעליו מותקן גשר מספריים נפתח המאפשר מעבר מהיר על מכשול שכזה. אם לקו הגדר ולציר התנועה הנלווה אליו קוראים 'קו אופיר' (ככל הנראה בשל העובדה שהאחריות על מנהלת הקמתו מוטלת על תת אלוף ערן אופיר), לא מן הנמנע שהקו הזה יכונה 'קו אברילינג'י'. "אנחנו מנסים כמה שפחות לפגוע בנוף", הוא אמר והצביע על השטח החפור, "המכשול הזה מתחיל כאן, במקום שבו מסתיים רוחב הוואדי, שהוא מכשול בפני עצמו, ונמשך כך הרבה מאוד. בסוף, המטרה שלנו היא למנוע כל סוג של הברחה. לכן אנחנו מתייחסים לכל ניסיון חצייה של הגדר, כאל אירוע שהוא במהותו פח"עי, עד שמתבררת לנו מהותו האמיתית". עד כמה זה עוזר? לפי הנתונים של האוגדה, חצו את הגדר לא יותר מפעמיים וגם חוצים אלו, נתפסו לאחר מעשה. "כששירתי כאן כקצין צעיר, היינו סופרים כל בוקר בפתיחת ציר את כמויות האנשים שעברו את הגבול, לפי מספר זוגות הנעלים שגילינו בנקודות החציה", הוא סיפר, "בכל מקום שכזה היו סימנים של עשרות אנשים. עכשיו – כמעט אפס".

על הכמעט הזה, מופקדת האוגדה כולה. היא מפעילה שורה של אמצעים, הכוללים תצפיות בסוגים שונים של מערכות ראייה, מעיניים אנושיות ועד מצלמות גובה ארוכות טווח ולצדן צוותי התערבות קרביים מהירים, שיכולים להגיע במהירות לכל נקודה על פני המרחב. ניסיונות החצייה, מתגלים בדרך כלל עמוק בתוך השטח המצרי, דבר המאפשר לכוחות בשטח להתארגן למארב, שתכליתו למנוע את הכניסה ובמידת האפשר לסייע בתפיסת משתפי הפעולה בצד הישראלי. התנועה המהירה הזאת יכולה להתקיים, בזכות מחלקת הצמ"ה האוגדתית. אולי השם 'מע"צ' (מחלקת עבודות צה"לית) מתאים להם יותר, אבל עזבו, למה לעסוק בקטנות, כשתוצאות המבצע הגדול המוצלחות, כלומר מניעת הברחה של אמצעי פיגועים, סמים, טובין ונשים, הן הדבר האמיתי? שיישאר "חתולי הפסגות". יומולדת שמח להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully