וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על המשבר בהדסה: "כשל ניהולי גדול מאוד"

הסתיים ללא תוצאות הדיון בבקשה לאשר את תכנית ההבראה לשני בתי החולים הירושלמים המצויים בגירעון של 1.3 מיליארד שקל. העובדים חשים מרומים: "הפתרון על גבנו, תקעו לנו סכין"

צילום: עומר מירון, ערוץ הכנסת; עריכה: מתן חדד; קריינות: אביב אברמוביץ'

הסתיים ללא תוצאות הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בנוגע לאישור תכנית ההבראה של בתי החולים הדסה עין כרם והר הצופים שבבירה המצויים בגירעון של כ-1.3 מיליארד שקלים. ההחלטה בעניין תינתן רק מחר. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי המשבר במוסדות הללו, המספקים שירותי רפואה ליותר ממיליון בני אדם, הוא תוצאה של התנהלות כלכלית שגויה של ההנהלה.

"אין ירושלמי שלא מכיר ומוקיר את הדסה, זה בית חולים ברמה עולמית. היה שם כשל ניהולי גדול מאוד", אמר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת. "צריך להביא לפתרון שמאזן בין הצורך לשמור על בית החולים הדסה לבין הצורך לא להביא למשבר שיחזור לפתחנו בעוד כמה שנים, כי מי שנדרש כרגע לשאת בעלויות החילוץ זה אזרחי ישראל".

בית המשפט דן כאמור במשך שעות בהקפאת ההליכים נגד שני בתי החולים, זאת למשך שלושה חודשים, כפי שדרשו ההנהלות במוסדות הרפואיים. אם יתקבל הדבר, זאת בצל הפגנות העובדים הנמצאים בעיצומים זה שבוע בעקבות הפגיעה בתנאיהם ובשכרם, המשמעות היא שהנאמן שימנה בית המשפט יוכל לפטר את העובדים או לקצץ בשכרם - זאת מבלי לשאת ולתת עמם.

עוד על המשבר בהדסה
מנכ"ל משרד הבריאות: "צריך להלאים את הדסה"
בית החולים הדסה קורס: מי ישלם את המחיר?
העיצומים בהדסה מחריפים: "שיירת העזיבה החלה"

"יש כאן שימוש לרעה בכוחו של בית המשפט", אמרה היום במהלך הדיון עו"ד אורנה לין, המייצגת את הרופאים והוסיפה כי הכוונה של ההנהלה היא לשבור את הוועדים ולהתחמק ממשא ומתן, שמתנהל זה שנה ושאף הוביל לסיכומים בין הצדדים. לדבריה, 74% מסך החוב של הדסה הוא לעובדים (כ-970 מיליון שקלים). "נעשו כבר ויתורים משמעותיים של העובדים, אולם אין עוד צעדים שמציעה הדסה על איך להבריא את המצב חוץ מפגיעה נוספת בעובדים. ההנהלה איבדה כל אמון של העובדים אחרי שפעלה מאחורי הגב תוך תקיעת סכין בגבם. כל הרעיון הוא למנוע מהעובדים את זכויותיהם ואת היכולת שלהם להילחם או להידבר".

עו"ד לוין הבהירה כי המהלך המשפטי הנוכחי אינו אלא "התחזות" לתכנית הבראה לבתי החולים. "בשבועות האחרונים ההסתדרות הרפואית נדהמה לגלות שלצד המשא ומתן הדסה נוהגת באופן חד צדדי תוך הלנת שכר, הפרת הסכמים קיבוציים, גזילת כספים מקרנות של העובדים, הקפאת תקנים, ביטול כוננויות ועוד", אמרה וסיכמה: "מדובר בסדרה של פעולות כוחניות שנועדו להפעיל לחץ על הצד שכנגד ולכפות עליהם הסכם".

עובדי בית החולים הדסה מוחים מול בית המשפט המחוזי בירושלים, ינואר 2014. טלי מאייר
הפגנת עובדי הדסה מחוץ לבית המשפט בירושלים, היום/טלי מאייר

מוקדם יותר הפגינו מאות עובדי שני בתי החולים בגן הוורדים בירושלים וקראו לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר. יו"ר ועד העובדים בהדסה, אמנון ברוכיאן, הבהיר: "העובדים החלשים לא ישלמו את המחיר. אותם עובדים שמנקים צואה ומשתכרים 5,000 שקלים בחודש לא יכולים לגמור אותו בחצי משכורת".

"מעורבות גדולה יותר של המדינה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, אמר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת כי צריך להלאים את הדסה, וכי הוא היה רוצה שבתי החולים השובתים יהיו ממשלתיים, שכן לטענתו "בתי החולים הממשלתיים מתפקדים טוב יותר מהציבוריים. הפיתרון הוא מעורבות גדולה יותר של המדינה".

במהלך הדיון תקף גמזו את הנהלת בתי החולים: "איפה הדסה הייתה לפני שנתיים, כשביקשתי פירוט והם הצהירו שהם גוף פרטי? כשנוח להם הם לא רוצים את הרגולטור".

לדברי גמזו, שייצג את משרד הבריאות בדיון בהיעדרה של השרה יעל גרמן, אמר כי "הדסה הייתה היחידה שלא עברה פיקוח על השכר, היה להם נוח להקים ממלכה שמקבלת החלטות בעצמה. הדפתם את הניסיון שלנו להבין מה קורה, ניזונתי מהתקשורת כי לא קיבלנו דוחות כספיים".


עדכון ראשון: 16:39

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully