וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האביב הבוסני": אלפים ברחובות, מבני ממשל הוצתו

8.2.2014 / 2:13

אזרחי המדינה הבלקנית מפגינים נגד האבטלה הגואה ואוזלת ידה של ההנהגה, במחאה הגדולה ביותר מאז המלחמה. בבירה סרייבו הועלה באש בניין הנשיאות. מפגין: "אין לנו מה להפסיד"

מפגינים הציתו כלי רכב משטרתיים בסרייבו בירת בוסניה. 7 בפברואר 2014. רויטרס
כלי רכב משטרתיים שהוצתו על ידי מפגינים, אתמול בבירה סרייבו/רויטרס

בוסניה בוערת: אלפי מפגינים גדשו אתמול (שישי) את הרחובות בכמה ערים במדינה הבלקנית, העלו באש מבני ממשל והתעמתו עם המשטרה. זאת במסגרת יומה השלישי של מחאה המונית נגד האבטלה הגואה ואוזלת היד של ההנהגה, לטענת המפגינים. מדובר במהומות האזרחיות החריפות ביותר מאז המלחמה שהתחוללה שם ב-1995-1992, ואשר גבתה את חייהם של כמאה אלף בני אדם.

מוקדי המחאה העיקריים היו בחלקה המוסלמי של בוסניה, בבירה סרייבו ובערים מוסטר, טולזה וזניקה. בסרייבו, שהחנויות בה נסגרו ורחובות רבים התמלאו אשפה, זכוכיות והרס, ירו שוטרים כדורי גומי לעבר כמה אלפי מפגינים שהציתו את המטה של ממשלת המחוז וכן חלק מבניין הנשיאות, שמחוץ לו הוצתו שני כלי רכב משטרתיים. המפגינים ניסו גם לפרוץ לבניין הנשיאות, אולם נהדפו על ידי כוח משטרתי שנעזר בזרנוקי מים. כ-145 בני אדם נפצעו בבירה הבוסנית, בהם 93 שוטרים.

עוד חדשות מהעולם:
לראשונה: אזרח בריטי עשה פיגוע התאבדות בסוריה
ניסה לחטוף מטוס בטורקיה: "קחו אותי לסוצ'י"
ספרד אישרה: צאצאי המגורשים יוכלו לקבל אזרחות

550 אלף מובטלים

"זה עצוב כל כך", אמרה וילדנה, תושבת סרייבו שהסכימה להזדהות בשמה הפרטי בלבד. בעודה מביטה בבניין הנשיאות הבוער, הוסיפה: "נדרשו ארבע שנים להרוס אותו, ועכשיו פורעים שרפו אותו ביום אחד. זה ממש כמו 1992".

במוסטר הדרומית הסתערו מפגינים על שני מבני ממשל והציתו גם את בניין העירייה המקומית. המשטרה לא התערבה בנעשה שם. בטוזלה, בעבר הבירה התעשייתית של צפון בוסניה, המחאות נגד סגירת מפעלים הפכו לאירועים אלימים. לפחות תשעה בני אדם נפצעו שם, בהם שוטר אחד שנפצע קשות. מפגינים התעמתו עם שוטרים, יידו אבנים והעלו באש שני בניינים של הרשות המקומית, וכן נטלו מחשבים מבניין העירייה ובזזו מרכול סמוך. "אני חושב שזה 'אביב בוסני' מקורי", אמר אלמיר ארנאוט, כלכלן במקצועו ומובטל, המתגורר בטולזה. "אין לנו מה להפסיד. יותר ויותר מאתנו ימצאו עצמם ברחובות, יש בערך 550 אלף מובטלים בבוסניה", הוסיף.

מפגינים העלו באש מבנה ממשלתי בעיר טולזה שבבוסניה. 7 בפברואר 2014. רויטרס
בניין ממשלתי שהועלה באש במהלך ההפגנות בעיר טולזה, אתמול/רויטרס

בעיר זניקה שבמרכז המדינה גם כן הועלה באש מבנה ממשלתי. כ-55 בני אדם נפגעו, כמחציתם שוטרים. המוחים שהיו במקום קראו קריאות כגון "גנבים" ו"מהפכה". ממשלת המחוזות זניקה וטולזה, האחראיות על עניינים מקומיים כגון הפרטה, מסרו אמש כי ראשי המחוזות הודיעו על התפטרותם לעיני המפגינים.

בבנג'ה לוקה, בירת החלק הסרבי של בוסניה, כ-330 מפגינים קראו לאחדות בקרב כל האזרחים, ללא קשר למוצאם האתני – סרבי, קרואטי או מוסלמי. "כולנו אזרחי בוסניה וכולנו חווים את אותם קשיים כאן", אמר מארגן האירוע, אלכסנדר זוליה. בבוסניה, שהייתה חלק מיוגוסלביה שהתפרקה בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, למעלה מרבע מכוח העבודה הוא מובטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully