וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערק מצה"ל כדי להחזיר חוב ענק: "לא מסוגל נפשית"

5.2.2014 / 22:24

מ', שנזרק מביתו בגיל 13 וצבר חובות לבנקים וחברות סלולר, הוכר כחייל בודד, אך המעמד בוטל. הוא ערק לעבוד וכעת מרצה מאסר: "החייל הכי טוב בפלוגה". צה"ל: "כל מקרה לגופו"

לוחמי חטיבת כפיר. דובר צה"ל
בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקף המקרים של חיילים עם בעיות כלכליות/דובר צה"ל

חוק השוויון בנטל, שמעורר מחלוקות בין "יש עתיד" ל"בית היהודי", הוא אחד הנושאים הקואליציוניים החמים ביותר כיום. בפועל, כך נראה, רבים מחיילי הסדיר עסוקים בעיקר בדבר אחד: הישרדות כלכלית. בשנים האחרונות חל גידול במספר החיילים הנתונים בחובות עתק לבנקים ולחברות הסלולר. באגף כוח האדם של צה"ל נאלצים להתמודד עם בעיות אלו, שמקשות על החיילים לשרת בצבא. סיפורו של מ', שערק משירות סדיר כדי להחזיר חוב של 70 אלף שקל, מייצג סיפור של חיילים רבים.

מ' נולד באזור המרכז, בן לאב עבריין ואם שחזרה בתשובה. הוא גדל בבית אלים ובגיל 13 נזרק מביתו, ומכאן הדרך לעולם הפשע הייתה קצרה. נגד מ' נפתחו תיקים פליליים והוא אף ריצה עונש מאסר. מאוחר יותר נשר מהלימודים ועבר להתגורר בבית סבתו, שהתנתה את המשך מגוריו בכך שיעבוד. במהלך השנים הוא צבר חובות של עשרות אלפי שקלים לבנקים ולחברות סלולר שונות.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
החרדים מתחילים לעכל: נסללה הדרך אל הבקו"ם
בג"ץ: לא לתקצב חרדים שלא התגייסו לצה"ל
"ישנתי במיטה של בני כי הרגשתי שמשהו רע קרה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מ', שמרצה מאסר בכלא 4, הגיש באחרונה בקשה להשתחרר מצה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם הגיעו לגיל 18 התגייס מ' ליחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף והוכר כחייל בודד. למרות המוטיבציה, מצבו הכלכלי והמשפחתי הכריע, ומ' הועבר לתפקיד מאבטח מתקנים. מסיבה ביורוקרטית לא חודש מעמדו כחייל בודד, ובמהלך שירותו הוא נאלץ להתגורר אצל חברים וברחוב. בסופו של דבר, תפחו החובות והגיעו ל-70 אלף שקל, והוא נאלץ לערוק על מנת לעבוד יותר.

מ' מרצה בימים אלו עונש מאסר בגין עריקות בכלא 4. מפקדיו מדגישים כי הוא החייל "הכי טוב בפלוגה, אך אינו מסוגל לשאת נפשית את החוב הכלכלי". במקביל, הוא הגיש באחרונה בקשה להשתחרר מצה"ל על מנת לעבוד ולפתוח דף חדש בחייו.

גורם בכיר באכ"א הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "למרות הקיצוץ החד בתקציב הביטחון, צה"ל החליט שלא לקצץ בתקציב המיועד לפתרון בעיות כלכליות של חיילים, הנאמד בכ-300 מיליון שקלים מדי שנה ומיועד להלוואות, מענקים, קצבאות, תווי קנייה וסיוע בדיור". לדבריו, הצבא אינו יכול לכסות חובות גדולים כמו אלו של מ', אולם "במקרים מסוימים אנחנו מתערבים ומסייעים מבחינה משפטית מול בנקים וחברות. במקרים קיצוניים אנחנו נענים לבקשות ומקצרים את משך השירות כדי שחיילים ייצאו לעבוד".

הגורם ציין צעדים נוספים שאותם נוקטים הצבא על מנת למנוע מקרים כאלה, בהם סדנה לחינוך פיננסי עבור חיילים בסדיר. בנוסף, אמר, "נפעיל בקרוב מערכת ממוחשבת בשם 'סגולה', שמחוברת לביטוח הלאומי ותדע לעדכן באופן מיידי על חיילים בעלי קושי כלכלי. זו ההשתקפות של צבא העם, ואנחנו מגייסים את כולם".

מדובר צה"ל נמסר כי "בצה"ל קיימים מגוון כלים למתן סיוע כלכלי. כל מקרה מטופל לגופו, כאשר אופי הטיפול תלוי בשיתוף הפעולה של הפרט עם גורמי הת"ש ביחידה בה הוא משרת".

שפרה שחר, מנכ"לית עמותת "בית חם לכל חייל" אמרה בתגובה: "צוותים מהכלא פנו בעניינו של החייל לעמותה, כדי לקבל סיוע עבור החייל, שנמצא במצוקה נפשית קשה ביותר. העמותה תטפל מול חברות הסלולר להקטנת החוב ולעיכוב הליכים, על מנת להגיע הסדר הגיוני. במקביל העמותה תסייע בתווי קנייה ובכל עזרה שנדרשת בנושא". שחר הוסיפה כי מדובר במקרה אחד מתוך מקרים רבים של חיילים נזקקים. "בימים בהם חצי מהעם כלל אינו משרת, וציבור גדול מקבל פטור משירות, כיצד ייתכן שצה"ל רודף דווקא את החלשים והאומללים ביותר", הוסיפה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully