וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדלתי בבית חם ופתוח, למרות שאני אשכנזייה

איילת שבח

2.2.2014 / 11:49

איילת שבח גדלה ברמת השרון "הצפונבונית" והכירה את השסע העדתי רק בגיל מאוחר. נוכח נתוני מחקר על הפער בשכר בין אשכנזים לספרדים, היא טוענת שמלחמת העדות אינה רלוונטית

נעים מאוד, שמי איילת שבח. נולדתי בארץ ישראל, כמו אמי, אבי נולד בשוויץ ובגיל שנתיים עלה לארץ. וסבא וסבתא שלי משני הצדדים נולדו בפולין. בשבוע שעבר פורסם מחקר לפיו יוצאי עדות המזרח מרוויחים פחות מיוצאי אשכנז. אני לא מגדירה את עצמי כאשכנזייה. את המושגים "אשכנזי" ו"מזרחי" הכרתי רק בגיל מאוחר ולא בגלל שסביבי היו רק אשכנזים, היו גם מזרחים. כן, ברמת השרון הצפונבונית בה גדלתי היו גם מזרחים שגרו במערב רמת השרון, שנחשב בזמנו אחת השכונות העשירות בארץ.

כשאני חושבת על זה, יש לי 15 חברות ילדות שהן חצי אשכנזיות וחצי מזרחיות. כשאנחנו נפגשות הנושא העדתי פשוט לא עולה. הדברים היחידים שעולים הם בדיחות בסגנון "איזה פולניה את", או "אני אשב לי כאן לבד בחושך". יש לי חברה מזרחית אחת שכל הזמן אומרת לי את משפט הראשון, אבל אם להיות כנה, גם היא פולניה בדיוק כמוני. אם הייתי מספרת בדיחה על מזרחים, לא בטוח שהיא הייתה מתקבלת בברכה.

מזרחים מרוויחים פחות מאשכנזים? "תפסיקו להתבכיין" / דעה

רק אחרי הדייט גילה שהבחורה תימנייה

אין לי בעיה באמת עם כל ההערות על פולניות, הן מצחיקות אותי, אבל מה שכן מפריע לי זאת המילה "השתכנזת". מה זה אומר? תסבירו לי את זה, המילה הזאת כל כך גזענית, אז מה זה אשכנזי? אני מניחה שכוונה להיות מישהו סנוב, לא חם, לא מסורתי, לא משפחתי, זאת לעומת המזרחי החמים והמסורתי. אלא שאני גדלתי בבית חם, בו בכל יום שישי עשינו קידוש, שכל החברים שלי ושל אחים שלי הרגישו שהבית שלנו פתוח בפניהם. אכן זכיתי לגדול בבית כזה, ולא כולם חושבים כמוני, וזה לא אומר שאני חושבת שאין גזענות.

כשהייתי בת 19 היה לי בן זוג שגם משפחתו הגיעה מפולין. עם הזמן הסתבר לי שהוא גזעני. במקרה אחד זכור, אחד מחבריו התחיל עם בחורה כשהיה שיכור, ולאחר מכן לא זכר איך היא נראית. מאוחר יותר, כשנפגשו בדייט, גילה שהיא לא מיוצאי פולין. בן הזוג שלי סיפר על המקרה של חברו כשהוא מגדיר שהיא "לא משלנו" ורמז שהיא ממוצא תימני.

ישראל היא מדינה של מהגרים, מדינה רב-תרבותית, וחשוב לדעת מה סיפורה של משפחתי. עם זאת, אין שום הצדקה ומשמעות לשאול אדם על מוצאו. אני סבורה כי היום לא קיימת הגדרה של מזרחי ואשכנזי. עובדה, אני לא מגדירה עצמי כאשכנזייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully