וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשתו של בנט: "יאללה, אל תהיה ילד, רד מזה"

30.1.2014 / 17:00

מה הוביל להתנצלות בפני נתניהו? מה הקשר בין שלדון אדלסון לבחירות לנשיאות? וכיצד העבירו הח"כים את 24 השעות באושוויץ? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, ערוץ 10, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

לפי שעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה נפתלי בנט תקועים זה עם זה. ממש כמו בפרק לא מוצלח של האח הגדול, הם לא הולכים לשום מקום. עבור יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג, טרם בשלה העת להיכנס לממשלת נתניהו, בטח לא כשהשיחות עם הפלסטינים רחוקות מאוד מפריצת דרך דרמטית. אם ייכנס, איך יסביר זאת לבוחריו? הוא יגיד שנכנס כי ראש הממשלה נעלב מבנט? כניסה של ש"ס או של יהדות התורה לממשלה לא באה בחשבון בגלל הווטו שהטיל לפיד בנושא. אז מה נשאר? ממש כמו ישראל והפלסטינים, גם בנט ונתניהו עוסקים בניהול הסכסוך, ולא בניסיון לפתור את הבעיות ביניהם. יש שבועות רעים ויש שבועות רעים יותר, אבל כל עוד הסוגיה המדינית לא מוכרעת לכאן או לכאן, לא בשלה העת לשינויים בממשלת נתניהו השלישית.

סיעת יחיד: לכל הטורים של עמרי נחמיאס

ובכל זאת, השניים התעלו על עצמם השבוע בסדרה הדדית של תדרוכים ארסיים, אפילו כשלוקחים בחשבון את עברם המשותף: בוס וראש לשכה לשעבר, שסיימו את יחסי העבודה שלהם בפיצוץ גדול ומסתורי, כאשר ברקע רמז בנט לשבירת כלים עם אשת ראש הממשלה ("היינו יחד בקורס טרור"). הטענה כי מערכת היחסים העכורה בין בנט לבין משפחת נתניהו היא הסיבה האמיתית למשבר עלתה השבוע שוב ושוב מצד בכירים בבית היהודי.

משה (בוגי) יעלון, בנימין נתניהו גדעון סער ונפתלי בנט במליאת הכנסת בדיון על חוק המשילות. יואב דודקביץ'
לא בשלה העת לשינויים בממשלת נתניהו השלישית/יואב דודקביץ'

השבוע שחררה לשכת נתניהו בלון ניסוי, לפיו מתנחלים יוכלו להישאר בריבונות פלסטינית בהסכם עתידי. בנט שמע לראשונה על הרעיון כבר ביום ראשון בצהריים, עת הגיע לביקור תנחומים בביתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, החליט "לירות בבלון הזה בתותח הוביצר", כדבריו, ובחר לפרסם הודעה שבה כתב כי מדובר ב"אובדן עשתונות ערכי".

במקביל, ארבעה סגני שרים מהליכוד התחרו ביניהם בשאלה מי תוקף יותר את נתניהו על הפרסום. הבולט מכולם היה דווקא מקורבו הגדול, אופיר אקוניס, שבהודעה לתקשורת כתב: "במילה אחת - הזוי!". ציפי חוטובלי כינתה את ההצעה "תכנית שתפקיר את ההתיישבות היהודית ולא תזכה לתמיכה פוליטית". ככל הידוע, איש מאותם ארבעה סגני שרים לא ננזף בתקשורת. ראש הממשלה גם לא התפנה מעיסוקיו כדי להכריח אותם להתנצל בפניו על הטון ועל הסגנון. אבל כנראה שלא כל מה שמותר לאקוניס מותר גם לבנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

נכון, גם יו"ר הבית היהודי לא בדיוק נהג בחוכמה בהתבטאות כלפי ראש הממשלה, ובפרץ אימפולסיביות עוד חזר לעשות סיבוב נוסף על אותה אמירה לא מוצלחת, בנאום שנשא ביום שלישי בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. נתניהו דרש מבנט להתנצל, ולראשונה בכנסת ה-19 איים על מישהו משריו בפיטורים. בנט שמע, והוריד פרופיל כדי לחשוב מה לעשות. אתמול הוא התחמק מעיתונאים שרדפו אחריו בכנסת (כאשר במחזה סוריאליסטי נשאל במסדרון שוב ושוב אם הוא מתכוון להתנצל, ובתגובה פירט את עמדתו לגבי מאבק היוצרים בנוגע לתמלוגים, שעליה מעולם לא נשאל), ונעל את עצמו בלשכה עם איילת שקד ועם אורי אריאל. בסוף הוא שוחח עם רעייתו, גילת. "יאללה, אל תהיה ילד, רד מזה", היא אמרה לו. אז הוא החליט ללכת על התנצלות. בערך. "אם ראש הממשלה נפגע, זו לא הייתה הכוונה" – זה היה נוסח ה"התנצלות" שנתן בנט. פניות חוזרות ונשנות ללשכת ראש הממשלה בניסיון להבין אם זו הייתה הכוונה בדרישה "להתנצל באופן חד וברור", לא נענו.

נפתלי בנט ורעייתו בקלפי, ינואר 2013. דרור עינב
בנט עם רעייתו גילת בקלפי, ינואר 2013/דרור עינב

הלקח המרכזי מהסכסוך השבועי הוא כי נתניהו מחפש דרך להיפטר מבנט, וברגע שתהיה לו הזדמנות הוא יעשה זאת. עד אז, צפויים לכל הצדדים עוד רגעי מבוכה רבים.

המרוץ לנשיאות: "כנראה שנתניהו לא יתמוך בסילבן"

השבוע פורסם בוואלה! חדשות כי דוד לוי מחמם מנועים לקראת התמודדות על תפקיד הנשיא הבא. את הלובי בכנסת הוא מקבל מראש עיריית מודיעין ואחד האנשים החזקים בליכוד, חיים ביבס, הנחשב גם למקורב מאוד לראש הממשלה. בקרוב הוא צפוי לקבל החלטה, ובסביבת אחד השרים התמוגגו: "לפי הבאזז הוא הנשיא הבא, ביבס מריץ אותו חזק ואם הוא יחליט להיכנס הוא יזכה לתמיכת הליכוד".

לגבי סילבן שלום, ליכודניק אחר ששוקל לרוץ, השרים של מפלגת השלטון קצת פחות נדיבים. אחד מהם מנסה לקדם חוק שיכפה תקופת צינון ממושכת על נשיאים לשעבר, מתוך חשש מהתרחיש שהעלה יוסי ורטר ב"הארץ", לפיו אם שלום ייבחר, הוא עלול להחליט לקטוע את הכהונה באמצע ולהתמודד לתפקיד ראש הממשלה בבחירות הבאות.

בסביבת שלום גיחכו מהיוזמה ואמרו כי אם אותם שרים היו מבינים דבר או שניים בפוליטיקה, הם היו מתנדבים לעמוד בראש המטה שלו. "זה גם מפנה שלושה תיקים שסילבן משאיר אחריו, אבל יותר מזה – אם הבחירות יוקדמו ויתקיימו פתאום ב-2015 או ב-2016, ברור שסילבן לא ירוץ אחרי שנה בתפקיד. יש יותר סיכוי שבזמן כהונת הנשיא הבא נתניהו יפרוש מהתפקיד, שכן הוא לא יכהן 13 שנה ברצף. הוא לא רק מפנה תיק, הוא גם מפנה מקום בקרב על הנהגת הליכוד העתידית".

בינתיים, שלום, שעל הנייר נחשב לבעל סיכויים טובים להיבחר לתפקיד, מתמהמה, ובכל יום שעובר הוא מאבד מהמומנטום שלו. גורם המעורב גם הוא במרוץ, מצא הסבר מקורי לפיו אין סיכוי ששלום יקבל את התפקיד: לדבריו, "אין סיכוי ששלדון אדלסון ישלים עם זה שנוני מוזס שם רגל בבית הנשיא".

"כנראה שסילבן לא יקבל את התמיכה של נתניהו", אמר בכיר בימין. "אבל השאלה היא איזה משקל יש למילה שלו בשאלה במי לתמוך בהצבעה חשאית".

פוטואופ באושוויץ

הכנסת שלחה השבוע לא פחות מ-54 מטובי בניה ובנותיה על מנת לציין את יום השואה הבינלאומי באושוויץ. כדי להוכיח לציבור שאין כאן בזבוז כספי ציבור, יצאה הכנסת מגדרה וארגנה לוח זמנים של 24 שעות רצופות, ללא הפסקה וללא לילה במלון, ובמהלכו התקיימו ארבעה אירועים בשתי ערים שונות.

בפועל, הנסיעה הזו נראתה כמו פוטואופ אחד גדול, עם אווירה של טיול שנתי. חברי הכנסת היו אמורים לעבור סיור באושוויץ. את אחת הקבוצות, שבה היה חלק כותב שורות אלו, הדריכה ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי. ההדרכה הייתה מקצועית ומרתקת, אלא שאחרי שעה וחצי שבהן צולמו חברי הכנסת מכל זווית אפשרית, הם והכתבים קיבלו הוראה "להגיע בדחיפות לקרמטוריום", והסיור נקטע הרבה לפני שרובם הצליחו לקבל מושג בסיסי על מה שהתרחש בנורא שבמחנות ההשמדה.

חברי הכנסת בטקס יום השואה הבינלאומי שנערך במחנה אושוויץ בירקנאו, פולין, ינואר 2014. דוברות הכנסת, לשכת העיתונות הממשלתית
המשלחת באושוויץ/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות הכנסת

משם עברה המשלחת, שמנתה כ-300 אנשים, לשני טקסים שונים, אחד מהם נמשך כשעה, בחוץ, בקור של 8- מעלות, כאשר בקהל ניצולי שואה בעשור התשיעי לחייהם. אם לא היה די בכך, המשיכו נבחרינו לסשן גב אל גב פרלמנטרי: נאום של חבר כנסת ונאום של חבר "סיים" פולני. במקום לבחור נציג, שניים, או אפילו חמישה מכל מדינה, אפשרו המארגנים הקראה של כמאה (!) נאומים, עד שהוחלט לעצור את המחזה הביאזרי לטובת ארוחת ערב ביזארית לא פחות, שאורגנה על ידי העמותה התורמת. לארוחת הערב ההמונית הוזמן אנדראה בוצ'לי, שעלה סביב חצות לשיר במשך כחצי שעה לקהל של חברי כנסת, ניצולי שואה ומוזמנים שונים, אחרי שהתרוצצו 20 שעות מאירוע אחד לאירוע אחר. איך זה תרם לקידום זכר השואה? אולי המטרה הייתה בכלל להאדיר את שם התורם ואת שם היוזמים מהכנסת, וכך מצאו עצמם הח"כים משמשים ניצבים באירוע עם לוח זמנים צפוף בצורה מופרכת, שבפועל לא ברור מה תרומתו לזכר השואה? לא יכול להיות.

הח"כים יתחילו לדבר עברית רהוטה?

אחרי שדאג להעביר בקריאה טרומית את החוק שיאסור על השימוש במילה "נאצי", התפנה ח"כ שמעון אוחיון (ישראל ביתנו) לטפל במילים שצריך כן לומר. הוא וח"כ רות קלדרון (יש עתיד), דורשים מחברי הכנסת לומר "יחדה" במקום קואליציה ו-"נגדה" במקום אופוזיציה. ומה לגבי "חפרה" במקום חברי כנסת שעסוקים כל היום בדברים איזוטריים?

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully