וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הציע לקרי: כך נשאיר מתנחלים בבתיהם

26.1.2014 / 11:17

בנאומו בדאבוס הצליח ראש הממשלה לבלבל רבים כשאמר שאינו מתכוון לפנות אף מתנחל מביתו, גם לא במסגרת הסכם שלום. בשיחותיו עם קרי, העלה נתניהו אפשרויות לשימור ההתנחלויות

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו: נתניהו נואם בדאבוס, חמישי)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העלה בשיחותיו עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מספר הצעות שיאפשרו למתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות להישאר בבתיהם לאחר הקמת מדינה פלסטינית - כך אמרו לוואלה! חדשות גורמים שעודכנו בפרטי שיחותיהם האחרונות של השניים. על פי אותם גורמים, קרי לא דחה את הצעותיו של נתניהו על הסף, והאמריקנים אף העבירו חלק מהן לצד הפלסטיני.

עוד בנושא:
בין פרס לגרעין: מה מונע מנתניהו לבודד את רוחאני?
קרי: "ישראל לא תיסוג אם תקבל עוד עזה בגדה"
נתניהו: "לטנגו צריך שניים, לשלום במזרח התיכון צריך שלושה"

נתניהו, על פי גורמים בצד הישראלי והאמריקני, הבהיר לקרי שהוא אינו מעוניין לפנות בכוח אף מתנחל מביתו. כדי להימנע מכך, הוא הציג לקרי מספר אופציות שבמסגרתן יוכלו מתנחלים מחוץ לגושים להישאר בבתיהם, גם לאחר הקמת מדינה פלסטינית. האמריקנים, מצידם, העבירו כמה מן הרעיונות הללו לצד הפלסטיני, מבלי לנקוט עמדה בנושא: הם לא דחו את הדברים על הסף, אך גם לא הביעו בהם תמיכה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידה הכלכלית בדאבוס, שוויץ .ינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו נואם בפורום הכלכלי בדאבוס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הפלסטינים, לעומת זאת, דחו על הסף את רוב הרעיונות שהועברו להם על ידי האמריקנים - החל מחכירת ההתנחלויות (כפי שפורסם בעבר בערוץ 2) ועד לפינוין באופן הדרגתי לאורך תקופה ארוכה מאוד. גורם ישראלי אמר: "האפשרות היחידה שאולי תעלה לדיון ברמאללה היא השארת המתנחלים תחת אחריות וריבונות פלסטינית מלאה", כולל בתחום הביטחוני. מן הצד הפלסטיני, גורם המקורב לאבו מאזן אמר לוואלה! חדשות: "עוד מוקדם לדון בסוגיה הזו. קודם נתניהו צריך להוכיח שהוא באמת מתכוון לפנות את רוב ההתנחלויות, אחר כך נדון באפשרויות שיעמדו בפני המתנחלים".

ראש הממשלה נתניהו הצליח לבלבל מאזינים רבים בארץ ובעולם, כאשר אמר ביום שישי בערב כי אין בכוונתו לפנות אף מתנחל מביתו בגדה המערבית, גם לא במסגרת הסכם שלום עם הפלסטינים. "אין לי כוונה לפנות אף יישוב ולעקור מביתו אף ישראלי", אמר נתניהו בתשובה לשאלה על פינוי התנחלויות מבקעת הירדן. נתניהו אמנם אמר דברים דומים בעבר, כולל בראיון לוואלה! חדשות לפני הבחירות האחרונות - אך הפעם הוא אמר את הדברים בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אל מול כלי תקשורת מרחבי העולם.

גורם אמריקני שמעורב במשא ומתן אמר לוואלה! חדשות לפני כשבועיים שנתניהו הבהיר לקרי, כמו גם לנשיא אובמה, שהוא "מוכן ללכת למהלך היסטורי" בזירה הפלסטינית, אבל מעוניין להימנע מפינוי בכוח של התנחלויות ביהודה ושומרון. אותו גורם הוסיף: "נתניהו בהחלט מבין שישראל צריכה ללכת להסכם, אבל הוא לא רוצה להיות זה שבפועל יפנה עשרות אלפי מתנחלים מהגדה המערבית. מבחינתו, התסריט האופטימלי הוא הסכם מדורג, כאשר שלבי היישום הסופיים יתרחשו רק במשמרת של ראש הממשלה הבא".

ג'ון קרי. רויטרס
לא דחה את הצעותיו של נתניהו על הסף. קרי/רויטרס

יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, אמר בתגובה לדברי נתניהו בפורום הכלכלי העולמי: "הצהרת ראש הממשלה ששום יישוב לא יפונה היא כמובן חיובית, אבל בשום אופן אינה מספקת. ההתיישבות חייבת להישאר כולה בריבונות ישראל. כל אופציה אחרת אינה נכונה מבחינה ציונית, מדינית וביטחונית". בתחילת החודש פורסם בוואלה! חדשות שדיין, כמו גם מנכ"ל יש"ע לשעבר, פנחס ולרשטיין, נפגשו עם גורם בכיר בצוות המשא ומתן של קרי בירושלים. ולרשטיין ודיין סירבו למסור פרטים כלשהם לגבי תוכן השיחות, אך בהחלט ייתכן שסוגיית השארת המתנחלים בשטח המדינה הפלסטינית נבחנה בשיחות עם השניים.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר בתחילת המשא ומתן כי לאחר הקמת המדינה הפלסטינית לא יישאר בתחומיה "אף ישראלי". עם זאת, בחודש אוגוסט הוא אירח בלשכתו ברמאללה את חברי הכנסת של מרצ, והסביר: "התכוונתי שאיני רוצה אף ישראלי שהוא חלק מהכיבוש. לא התכוונתי שאיני רוצה בכלל יהודים במדינה הפלסטינית".

הליגה הערבית: "השיחות בין ישראל לפלסטינים לא נכשלו". רויטרס
"לא התכוונתי שאיני רוצה בכלל יהודים במדינה הפלסטינית". אבו-מאזן/רויטרס

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully