וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנאומו השנתי, אובמה יבהיר: די לסחיטה הרפובליקנית

AP, רויטרס

29.1.2014 / 0:01

בנאום מצב האומה, אובמה צפוי להיות מפוכח יותר מבעבר ולתקוף את יריביו שסיכלו את החקיקות שיזם. הוא יניח מצע חברתי לקראת הבחירות לקונגרס. שידור חי בוואלה! בשעה 04:00

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יישא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה", השישי מאז שנבחר ב-2008. הנאום יסכם את השנה הראשונה בכהונתו השנייה של אובמה, שהתאפיינה במאבקים מרים עם הקונגרס.

בנאומו, אובמה צפוי להיות מפוכח יותר מאשר בנאומיו הקודמים, ומודע למגבלותיו כנשיא. הוא יתקוף את יריבו הרפובליקנים, שסיכלו את רוב היוזמות שביקש להעביר, משינויים חוקתיים ועד מינוי שופטים, ולהבהיר כי מאס במאבקים הפנימיים בוושינגטון.

אובמה ידבר מול שני בתי הקונגרס בשעה 21:00 לפי שעון וושינגטון הבירה (04:00 ביום רביעי לפי שעון ישראל). הנאום יועבר בשידור חי בוואלה! חדשות.

נשיא ארה"ב ברק אובמה עובד בחדר הסגלגל בבית הלבן, לקראת הנאום לאומה השנתי. וושינגטון, 27 בינואר 2014. Jacquelyn Martin, AP
מאבד את הסבלנות לוויכוחים בקונגרס. אובמה קורא את טיוטת הנאום, אמש בבית הלבן/AP, Jacquelyn Martin

שיעור התמיכה הציבורי באובמה צנח בשנה החולפת, ועומד כעת על כ-40%. הממשל הושבת ליותר משבועיים בשל המאבק בין הנשיא לרפובליקנים על חוק התקציב. אובמה נאלץ להתמודד עם השקה כושלת של רפורמת הבריאות המפוארת שלו, ועם אינספור הדלפות שחשפו את סודותיה הכמוסים של ה-NSA. הוא לא הצליח לכונן רפורמה בחוקי ההגירה או להגביל את אחזקת כלי נשק, ולא מימש יוזמות אחרות שהעלה בנאום "מצב האומה" בשנה שעברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אמנם, אובמה סייע לגבש הסכם היסטורי לפירוק תכנית הגרעין של איראן; חרף איומים בתקיפה, הוא גיבש הסכם לסילוק הנשק הכימי מסוריה; אך ההצלחות הללו עומדות התחושה הרווחת בממשל, לפיה אובמה מתקשה יותר ויותר בזירה הפנימית. יועציו אמרו לאחרונה כי ההערכה היא שאובמה כבר לא יצליח להעביר חקיקה משמעותית עד הבחירות לקונגרס, שייערכו בחודש נובמבר.

יועצו הבכיר של הנשיא, דן פייפר, אמר כי אובמה צפוי להפציר במחוקקים לשפר את שיתוף הפעולה בין המפלגות. "עם זאת, כאשר משרות של אזרחים אמריקנים עומדות על הפרק, וכאשר עולה צורך לעשות משהו - הנשיא לא יחכה לקונגרס", הבהיר. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, החרה החזיק אחריו, ואמר: "כשזה הכרחי, צריך לעקוף את הקונגרס". לדבריו, הנאום יבשר "שנה של פעולה", אחרי תסכולים רבים שחווה הנשיא בשנה החולפת.

ג'ון ביינר, חבר המפלגה הרפובליקנית ויו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית. יוני 2012. Chip Somodevilla, GettyImages
יו"ר הקונגרס, הרפובליקני ג'ון ביינר. הסכסוך על התקציב השבית את הממשל/GettyImages, Chip Somodevilla

בנאומו, יבהיר הנשיא כי בכוונתו להילחם על העלאת שכר המינימום, ולהחיות מחדש את היוזמה להעניק מעמד קבע למהגרים - שתי יוזמות שנחסמו על ידי הרפובליקנים בבית הנבחרים. הוא ידגיש את היתרונות בתכנית הבריאות הפדרלית ("אובמה-קר"), שמעניקה ביטוח בריאות למיליוני אמריקנים, לראשונה בחייהם. ההרשמה לתכנית הושקה לפני ארבעה חודשים באתר אינטרנט, שקריסתו המהדהדת הביכה את הממשל, ושימשה נשק בידי הרפובליקנים לתקוף את הנשיא.

אחת ממטרות הנאום היא להניח את מצע הבחירות הראשון לקראת הבחירות לקונגרס, שיתקיימו ב-4 בנובמבר. כמה מהמועמדים כבר התחילו את קמפיין הבחירות שלהם. בעוד שהרפובליקנים צפויים לשמור על הרוב בבית הנבחרים, הרי שהדמוקרטים ייאלצו להיאבק כדי לשמור על הרוב בסנאט. לאחר מכן, כבר יחלו הדמוקרטים להתמקד בבחירת היורש לאובמה.

הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, מבכירי התנועה הקיצונית של הימין, "מסיבת התה", ניבא כי אובמה ינסה להתגרות בנאומו בקונגרס. "זה מסתמן כמו איום מעורפל, וזה בהחלט נשמע כמו שחצנות מובהקת", אמר בסוף השבוע.

באופן מסורתי, המפלגה היריבה מקבלת הזדמנות להגיב לנאום הנשיא. המגיבה השנה תהיה קתי מקמוריס רודג'רס, המייצגת את מדינת וושינגטון בבית הנבחרים, הנחשבת למחוקקת הפופולרית ביותר בקרב הרפובליקנים. היא האישה הראשונה שזוכה להגיב לנאום "מצב האומה" מאז 2008.

בשנה שעברה, המגיב היה הסנאטור מרקו רוביו. הרגע הזכור ביותר מתגובתו הוא כנראה זה שבו עצר רוביו ללגום בקבוק מים. הסרטון זכה לחיקויים אינספור.

הסנאטור מרקו רוביו שותה מים בתגובתו לנאום מצב האומה. פברואר 2013. AP
הסנאטור מרקו רוביו מגיב לנאום אובמה בשנה שעברה. בעיקר הבקבוק נותר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully