וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: לא נשכח את השואה. נפעל נגד המכחישים

נשיא ארצות הברית פרסם הצהרה ליום השואה הבינלאומי והתחייב לא לשכוח את רצח ששת המיליונים. לדבריו, יש עדיין אנטישמיות וחובה להילחם בה

צילום: שי מכלוף, ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית התייחס אמש (שני) ליום השואה הבינלאומי ואמר כי גם כיום ישנה אנטישמיות בעולם, וכי אפשר וצריך להילחם בה, במיוחד נגד אלו שמכחישים את השואה. "אנחנו מבכים על חיים שנגדעו וקהילות שנקרעו", מסר אובמה בהצהרה, "עם זאת, גם ביום זה נזכור שישנה תמיד תקווה, כי ה-27 בינואר הוא היום בו שוחרר מחנה אושוויץ לפני 69 שנים". אובמה ציין עוד כי "ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, מישל ואני וכל העם האמריקני לצד ידידנו בישראל מחויבים לא רק לזכור, אלא גם לפעול". אובמה חתם את דבריו בהתחייבות "לעולם לא לשכוח, לעולם לא לתת לזה לקרות שוב".

בעיר קראקוב שבפולין נערך מוקדם יותר המפגש הבין-פרלמנטרי, בו לקחו חלק 54 חברי כנסת ושרים מישראל, לצד עשרות חברי פרלמנט מפולין וממדינות נוספות באירופה, וזאת לציון יום השואה הבינלאומי, שחל אתמול.

"מדינת ישראל איננה פיצוי על השואה אלא מולדתו של העם היהודי, שמחויב בקיום דמוקרטיה", אמר ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד). "השואה היא תזכורת לעולם וליהודים עצמם שבלי מדינה, היהודים לא יוכלו להתקיים כעם". במפגש משתתפים גם בכירי סגל א' של המדינה דוגמת שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, מבקר המדינה יוסף שפירא, הרב הראשי האשכנזי דוד לאו ובכירים רבים נוספים.

עוד בוואלה! חדשות
בקבוקי תינוק, שברים והרס: בחזרה לזירת אסון הגז
"יאיר לא עישן מריחואנה בג'וינטים - רק בבאנגים"
סליק ממלחמת העצמאות נמצא בקיבוץ בצפון

אורי אריאל בטקס יום השואה הבינלאומי שנערך במחנה אושוויץ בירקנאו, פולין, ינואר 2014. דוברות הכנסת, לשכת העיתונות הממשלתית
השר אורי אריאל קורא קטע תפילה באושוויץ/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות הכנסת

בטקס קראו המשתתפים קטעי קריאה הקשורים לשואה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) סיפר בטקס על זיכרון משפחתי שקשור בתקופת השואה. "עצמתי את עיניי וראיתי אותך אנט, הדודה שלי, את בת 20. משפחתך הגיעה לפריז, ואת נלכדת כשניסית לברוח מן הנאצים בכיבוש צרפת והובלת לכאן בקרון המיועד להובלת בהמות סיוט בלתי נתפס ואיתך אלפים. פה בכבשן המקולל מצאת את מותך, אמא שלך קיבלה ממך פתק שהברחת מן הרכבת בו כתבת שעוד תשובי כל חייה היא חיכתה לך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הפגנה של קבוצת פעילים אנטישמיים

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (הליכוד) אמר בטקס כי ממדי השואה היו ונשארו בלתי נתפסים כמו גם הטרגדיות האישיות שמאחוריהם.

"זלמן גרדובסקי, אסיר יהודי באושוויץ שנכפה עליו לטפל בגופות אחיו ולתפעל את מכונת הרצח כתב ביומנו את הדברים הבאים: 'הליל החשוך הוא חברי, הבכי והצעקה הם שירי, אש הקורבנות היא אורי, אווירת המוות היא ניחוחי והגיהינום הוא ביתי'. זלמן איבד באושוויץ את כל משפחתו הקרובה ונרצח אף הוא באותה אדמת שכול", סיפר לוין וחתם את דבריו: "רוחו הנצחית של עמנו העתיק, עוצמתו התרבותית וכוחו היצירתי היו ויישארו חזקים מכל צורר".

אירוע לא-סימפטי, הממחיש שהאנטישמיות עודנה קיימת ברחבי אירופה העיבה על הטקס בקראקוב. כעשרים מפגינים שנשאו שלטים ודגלים אנטישמיים, קיבלו את פני משלחת הכנסת בפתח המלון בו מתקיים הכינוס הבין-פרלמנטרי בפולין. עם זאת, החיכוך עם המפגינים לא התפתח לכדי דין ודברים.

חברי הכנסת בטקס וצעידה באתר המחנה אושוויץ בירקנאו לכיוון הצריף של מנגלה, פולין, ינואר 2014. דוברות הכנסת,
המשלחת הישראלית באושוויץ/דוברות הכנסת

מפגש זה בקראקוב חתם את ביקור הבזק בן היממה של המשלחת הישראלית בפולין לציון יום השואה הבינלאומי. המפגש החל בבוקר בסיור במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, בהשתתפות ניצולי שואה, יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, ונציגי ארגונים יהודיים מרחבי העולם.

לאחר הסיור המשיכה המשלחת לטקס ממלכתי בו נאמו יו"ר האופוזיציה הרצוג, וסגן יו"ר הפרלמנט הפולני, וכן העיתונאי ניצול השואה נח קליגר. לאחר טקס תפילה ברחבת בירקנאו המשיכה המשלחת למפגש הבין-פרלמנטרי. בסיום המפגש אכלה המשלחת ארוחת ערב, בטרם שובה ארצה.

עמיר פרץ במסע של משלחת הכנסת לאושוויץ. ינואר 2014. דוברות הכנסת,
ח"כ פרץ בסיור במחנה ההשמדה/דוברות הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully