וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש שרים שנשארים מתחת לרדאר כדי לא לחטוף. לא אני"

24.1.2014 / 12:00

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות מזהיר שר האוצר מהשלכות החרם האירופי, מודה בכישלון מדיניות הפייסבוק שלו ומגן על העלאת המס על האלכוהול: "מעמד הביניים זה לא עישון ושתייה"

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, שי מכלוף, דניאל בוק, דרור פיקלני, רויטרס; עריכה: טל רזניק
שר האוצר יאיר לפיד בראיון לוואלה! חדשות. ינואר 2014. טלי מאייר
לא פספס הזדמנות לקרב פייסבוק. לפיד בלשכתו/טלי מאייר

היום, בדיוק לפני שנה, היה יאיר לפיד על גג העולם. רק ערב קודם לכן, ב-22 בינואר 2013 זכתה מפלגתו "יש עתיד" בהישג מטאורי: 19 מנדטים. באחת זינק לפיד מעמדת ה"מאמי הלאומי" הישר לכיסא שר האוצר, אחד התפקידים התובעניים והשוחקים בפוליטיקה הישראלית.

ההתחלה הייתה מבטיחה. לפיד נישא על גלי אהדה, זינק בסקרים שלאחר הבחירות אפילו מעבר לרף 20 המנדטים, ונדמה היה שהוא בדרך הבטוחה להוות איום על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקראת התמודדות עתידית, ראש בראש.

אלא ששורה של החלטות מקצועיות שנויות במחלוקת, ובהן תקציב הקיצוצים הכואב שהעביר כדי להתמודד עם הגירעון שירש מהממשלה הקודמת, הכניסו אותו לעימות ישיר עם קהל הבוחרים שלו, מעמד הביניים הישראלי, שהחל לנטוש את המפלגה. במקביל, לא פספס לפיד הזדמנות להיכנס לקרב פייסבוק מיותר, והתעמת בעשרות מקרים עם גולשים, באופן שגרם לו להיראות לא קשוב למצוקות הציבור.

שר האוצר יאיר לפיד בראיון לוואלה! חדשות. ינואר 2014. טלי מאייר
"צריך להיפרד מהפלסטינים". לפיד/טלי מאייר

כעת הוא הרבה יותר מנוסה וגם הרבה יותר מאופק. הוא לא איבד את שמחת החיים, אבל הזחיחות שאפיינה את החודשים הראשונים לכהונתו נעלמה. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות שנערך השבוע בלשכת שר האוצר בירושלים, הוא מדבר בהרחבה על ההתנהלות בפייסבוק, על ההחלטה למסות את האלכוהול והסיגריות וגם על החשש מחרם כלכלי על ישראל.

"אני מאוד מוטרד", פותח לפיד בהתייחסות למשיכת השקעות אפשרית מישראל. "אנשים שומעים מילים כמו 'חרם אירופי', ונדמה להם שהכוונה היא שהשנה לא יגיע משלוח של גבינת קממבר. זה לא עובד ככה. 33% מהייצוא הישראלי הוא לאירופה, זה יותר מארה"ב, יותר מסין. זה מרכז הסחר שלנו".

אז מה עושים? הרי הסכם שלום לא יהיה בחצי השנה הקרובה.

"כל עוד אתה בתוך תהליך מדיני והעולם משוכנע שאתה מתכוון לזה ברצינות, אף אחד לא מצפה שיהיו תוצאות תוך חודשיים, אז אתה לפחות דוחה את זה. אחר כך, צריך הסדר מדיני ולהיפרד מהפלסטינים".

בנט אומר שדווקא מדינה פלסטינית תרסק את הכלכלה. אז מי צודק?

"אני לא יודע על בסיס מה נפתלי אמר את זה. מחקרית, זה נבדק על ידי אלף גופים. זה לא לדיון. המשך הסכסוך עם הפלסטינים ירע לאט-לאט את המצב של מדינת ישראל, וסיום הסכסוך ישפר באופן דרמטי את מצבה הכלכלי של המדינה. אם אנחנו לא נגיע להסדר, זה בכיס של כל אזרח".

יאיר לפיד ונפתלי בנט בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
"על סמך מה אומר נפתלי שמדינה פלסטינית תרסק את הכלכלה?". בנט ולפיד בכנסת/עומר מירון

שנה אחרי הבחירות, נמצא לפיד על פרשת דרכים. הסקרים שכבר ניבאו לו 10 מנדטים התייצבו בגל האחרון על 14, ונראה שההידרדרות במעמדו נבלמה. עם זאת, המהפכות שהבטיח - מהפכה בדיור, מהפכה בחינוך וכמובן חוק הגיוס - עדיין לא עברו בכנסת. שר האוצר עומד לחצות את קו השנה הראשונה לקדנציה ללא הישג משמעותי. הוא אמנם אומר שחוק הגיוס יעבור בשבועות הקרובים, אבל נזהר מלהתחייב כי ללא חובת גיוס יפרוש מהממשלה.

לפיד: "אנשים צריכים להבין. כולם אמרו 'איך הבטחת כאלה דברים'. כן, הבטחתי ואני אעמוד בזה, זה רק לוקח זמן. אבל זה לא קורה בחודשיים, לא בשלושה ולא בעשרה. לשנות מהיסוד שוק כמו הדיור שהוא שוק איטי, או שוויון בנטל ושינוי שיטת ממשל, שמדברים עליהם 65 שנה ועד שיש עתיד לא הגיעה אף אחד לא התכוון לטפל בהם ברצינות. סוף סוף דברים משתנים".

לפני שנבחרת היית מאוד אקטיבי והפעלת הרבה לחץ על הממשלה סביב ועדת פלסנר. עברה חצי שנה מאז שחוק הגיוס עברה קריאה ראשונה בכנסת, מאז אנחנו רואים מריחת זמן.

"אני מניח שהשאלה הייתה מוכנה לך לפני שבועיים, כי בשבוע שעבר כבר העבירו את פרק א' בוועדה".

את תקציב המדינה מאשרים בוועדת הכספים בשלושה ימי הצבעות. יש פה חוק שכבר עבר קריאה ראשונה, הסעיפים שלו ידועים, למה צריך שבועיים להצביע עליו?

"65 שנה חיכו. זה הפיל ממשלות, גמר קריירות פוליטיות. זה מהלך שלנו ולא היה קורה בלעדינו. במושב הזה יעבור הכל. אתה רוצה לספור לי שבועות על שינוי של 65 שנה?".

עושה רושם שמישהו מורח את זה.

"אף אחד לא מורח את זה. זה הנושא היחיד שאיימתי עליו בפירוק של הממשלה".

אתה תפרק את הממשלה אם לא תהיה חובת גיוס לכולם? הבית היהודי מבקשים להמיר זאת בסנקציות כלכליות.

"במקור, גם אנחנו דיברנו רק על סנקציות כלכליות. מי שדיבר על זה שצריך להחיל את חוק שירות ביטחון הם היועצים המשפטיים, שאמרו שאחרת זה לא יעמוד במבחן בג"ץ. זה בכלל לא בא מאתנו. חוק שירות ביטחון הוא הדבר הבסיסי. כולם צריכים להתגייס או ללכת לשירות אזרחי ואחר כך כולם צריכים לצאת לשוק העבודה, שזו מהפכה דרמטית לא פחות".

"אותתנו לחברות הגדולות שהן חייבות לרסן את עצמן"

בהתנהלותו התקשורתית, לא פעם עושה לפיד רושם של מי שרותם את העגלה לפני הסוסים, בניסיון לקבל נקודות על יוזמות, גם אם הן רחוקות מלהגיע לקו הסיום. רשימה חלקית: הקמפיין "שמים לב לברית הזוגיות", שאותו הבליטה המפלגה עוד בטרם הונח על שולחן הכנסת וסימון "וי" ליד המילים "שוויון בנטל" בתמונת הכיסוי בפייסבוק שלו.

"עשינו את ה'וי' כשזה עבר בממשלה", הוא אומר בהתייחסות למהירות שבה בישר על מילוי הבטחת הבחירות. "אני מזכיר לך שהממשלה הקודמת התפרקה בגלל זה".

אתה לא חושב שזה בעוכריך, שזה מזיק לך שאתה מתהדר במשהו שלא עובר?

"אני לא מתהדר בכלום. יכול להיות שזה מזיק לי. אבל זה מועיל לעניין עצמו. יש שרים שיודעים איך להישאר מתחת לרדאר כדי לא לחטוף. אני את התורה הזו לא למדתי. מה שאנחנו עושים זה להציב מטרות גדולות ואז נלחמים עליהן. אם לא אציב מטרות גדולות, אז למה אני בפוליטיקה? היה לי יותר נוח קודם".

חטפת הרבה ביקורת על מסיבת העיתונאים על מחירי השמנת.

"הגבינה הלבנה. תראה איך אכלת ספין. בחייך, אתה כבר יש לך ניסיון. ברור שהגבינה חמישה אחוז היא הדבר הגדול כי זה שוק יותר גדול. האופוזיציה לקחה את המילים 'שמנת מתוקה' והתחילה לשחק משחקים, ואתם אוכלים את זה. עובדתית, בגלל שעשינו מסיבת עיתונאים, החברות הגדולות הבינו שאנחנו מאותתים להן שאם לא ירסנו עצמן אנחנו נטיל פיקוח על מוצרים שעליהם לא היה פיקוח בעבר, אז כל שוק הגבינות הלבנות הוריד את המחירים יומיים אחרי. והם יודעים בגלל זה שנלך לעוד מוצרים, ואני מודיע להם דרכך שאם הם לא יטפלו במחירים אנחנו נטפל במחירים".

"בירה זה לא אידיאולוגיה"

מעמד הביניים והשכבות החלשות ספגו שורה של קיצוצים בתקציב האחרון, אך הגזרה שאולי קוממה יותר מכל את הצעירים היא המיסוי האגרסיבי על אלכוהול, סיגריות וטבק לגלגול. עליית המחירים הביאה לגל מחאות פייסבוק והולידה להיטי רשת כמו השירים "אל תיגעו לנו בערק" ו"כיבה את הלפיד".

רציתי לשאול על הרבה קיצוצים שהיו בתקציב האחרון: על מע"מ, על קצבאות ילדים או על צהרונים, אבל אני רוצה להתמקד, כי הרבה מהקוראים שלנו וגם מהמצביעים שלך הם צעירים שכואבת להם בכיס הפגיעה שהטלת עליהם. כוס בירה בפאב עולה סביב 30 שקל וקופסת סיגריות, אפילו נובלס - סביב 25 שקלים. אתה לא חושב שעשית כאן טעות נוראית בתור מי שהתיימר לייצג את מעמד הביניים?

"לייצג את מעמד הביניים זה לייצג עישון ואלכוהול? אני לא חושב שזה קשור. אתה בקשר טוב עם השר לביטחון פנים, אהרונוביץ'?".

אני בקשר לא רע עם אהרונוביץ'.

"דבר אתו, תגיד לו ששמעת מלפיד שיש לו מצגת על ההשפעה של אלכוהול זול על אלימות בני נוער. עכשיו, מה אתה אומר, שאי אפשר להיות אדם צעיר אם אתה לא מעשן או שותה אלכוהול?".

זה לא מה שאני אומר, אני אומר שבירה וסיגריות הן לא מותרות. אתה לא חושב שאפשר היה לוותר על ה-200 מיליון שקל שהרפורמה באלכוהול הכניסה, כדי שאנשים צעירים, שגם ככה יש עליהם המון מסים ומעלים להם את שכר הדירה שעליו אין פיקוח ממשלתי, יוכלו לצאת בסוף שבוע ולשתות בירה אחת בלי לשבור תכנית חיסכון?

"בירה אחת הם יכולים בלי לשבור תכנית חיסכון. אתה הופך בירה לאידיאולוגיה?".

"אני לא יודע אם אפשר לפטר את הרבנים הראשיים"

בחודשים האחרונים מיתן לפיד באופן משמעותי את ההתבטאויות שלו בפייסבוק. במקום סיכומי דיונים ציוריים שבהם הוא משתף את האומה בדמויות פיקטיביות כמו "ריקי כהן מחדרה", החל שר האוצר להתבטא באופן מדוד וסולידי באופן יחסי.

"אני החלטתי שאני לא מוכן שהעבודה שלך תהיה כל כך קלה", מתבדח לפיד בתשובה לשאלה על הירידה בהיקף השימוש שלו ברשתות החברתיות. "הסתכלתי על זה ואמרתי שזה מחמיץ את המטרה, במקום שפייסבוק יהיה כלי להעברת מסרים, הוא הפך להיות העניין, וזה לא בריא, אז הורדתי מינון. מיתנתי את הסגנון כי הקשבתי לתקשורת הישראלית שביקרה אותי בחריפות".

זה לא לגמרי עבר לך. ראינו למשל לפני שבועיים שדרשת לפטר את הרבנים הראשיים בעקבות התבטאויות נגד גיוס נשים.

"כי כעסתי".

מאז לא קרה עם זה דבר.

"אתה לא יודע שלא קורה עם זה שום דבר".

אז בוא תעדכן אותנו.

"מדינה זה עסק איטי. אני לא יודע אם אפשר לפטר את הרבנים הראשיים, אני יודע שזה ברמה הכי עמוקה לא בסדר".

במקרה אחר, של פנינה תמנו שטה, אמרת "מי שצריך להיות מפוטר – יפוטר", בזמן שמי שאחראי על ההנחיות ללקיחת תרומות דם הוא שרת הבריאות מהמפלגה שלך, ולא מתנדב בן 20 ממד"א.

"בוא נזכור, ההנחיות האלה קיימות שנים".

אבל כתבת "מי שצריך להיות מפוטר, יפוטר", אתה לא חושב שזו שליפה מהמותן?

"התחלתי בזה שאמרתי שאתה צדקת ואני טעיתי. בעודנו מדברים התמתנתי עוד קצת".

"תקציב הביטחון לא הוחזר"

ב-30 באוקטובר, ערב הדיונים על תוספת לביטחון, אמרת: "כל תוספת לצבא תבוא על חשבון מעמד הביניים, הבריאות, החינוך והרווחה. למה מערכת בזבזנית ומנופחת צריכה לבוא על חשבוננו בכל תקציב מחדש?". והנה אנחנו רואים שהם בסופו של דבר קיבלו תוספת על התוספת ובפועל לא היה שום קיצוץ בתקציב הביטחון. אז אני אפנה אליך את השאלה שלך: למה מערכת בזבזנית ומנופחת צריכה לבוא על חשבוננו בכל תקציב מחדש?

"הצבא מתייעל, עובר תהליך שלם ולא פשוט של התייעלות. צריך לתת להם קרדיט על זה. תקציב הביטחון לא הוחזר. החזירו 2.75 מיליארד שקלים".

עכשיו בהעברות תקציביות בדצמבר ביטלו את הקיצוץ.

"זה פירוק תעש, זה משהו אחר לגמרי, זה יעלה לצבא הרבה. יותר ממה שיתרום לצבא. בסופו של דבר יש הורדה בשקלים של תקציב הביטחון. זה לא הולך להם בקלות, זה לא דבר שאין לו משמעות ביטחונית. אני עומד מאחוריו כי הכסף הזה צריך ללכת למעמד הביניים ומערכת הביטחון צריכה להתיישר עם שאר מדינת ישראל. עדיין, לא צריכים לשחוק את הצבא או להעליב את הקצינים. הם עומדים בפני פיטורים גדולים".

שר האוצר יאיר לפיד, יעקב פרי, ועופר שלח  במסע"ת, מאי 2013. יואב דודקביץ'
למה התכוון יענקלה? שלח, לפיד ופרי בישיבת סיעת יש עתיד/יואב דודקביץ'

סוגיה אחרת שמתסכלת את חברי סיעת יש עתיד היא המחלוקת עם סיעת הליכוד בשאלה מי יעמוד בראשות ועדת החוץ והביטחון של הכנסת: עפר שלח או צחי הנגבי. כיוון שהנושא לא הוסדר מראש בהסכמים הקואליציוניים, נותרה הוועדה משותקת וכל אחת מן הסיעות מתעקשת לקבל את הוועדה היוקרתית לידיה.

יעקב פרי אמר שיצאתם פראיירים במשא ומתן הקואליציוני. אתה מסכים אתו?

"כן, יענקל'ה אמר את זה? אני צריך לשאול אותו. למה הוא התכוון, יש לך מושג?".

הוא התכוון בין היתר לזה שוועדת החוץ והביטחון משותקת כמעט שלושה חודשים.

"צריך לגמור את העניין הזה ואנחנו לא מצליחים. אני צריך לשבת עם ראש הממשלה. יש עוד 45 יום. כולם עסוקים אבל אני מסכים שזה לא תקין".

לסיום, יש משהו שהיית עושה אחרת?

"קצת פחות סטטוסים בפייסבוק".

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully