וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נלחם שב"כ ב"אוניברסיטת הטרור" של אל-קאעדה

24.1.2014 / 12:00

שב"כ חשף השבוע את מעצר הצעירים ששוחחו בסקייפ ובפייסבוק עם מגייס מטעם מנהיג אל-קאעדה ותכננו פיגועי ענק בישראל. "כשיש כל כך הרבה מידע, המשימה נעשית סופר-מורכבת"

פעיל בארגון המזוהה עם אל-קאעדה באימונים בסוריה. AP
לוחם אל-קאעדה באימונים בסוריה. תמונה שהתפרסמה בעמוד הפייסבוק של ארגון איסלאמי קיצוני/AP

איאד אבו סארה, בן 24, אזרח ישראל תושב שכונת ראס חמיס במזרח ירושלים, התקרב בשנים האחרונות לזרם הסלפייה-ג'יאהדייה, שנחשב לאחד הזרמים הנוקשים והמיליטנטיים ביותר באיסלאם המודרני. בציבור הרחב הוא מוכר כ"ג'יהאד עולמי" ונמנה עמו גם ארגון אל-קאעדה. הזרם הקיצוני דוגל במאבק אלים נגד כל תרבות אחרת פרט לאיסלאם. אבו סארה גלש בלילות לאתרי אינטרנט מרחבי העולם וינק את האידיאולוגיה הקיצונית של בכירי המטיפים. לילה אחד הבחין אביו במעשיו והתרה בו להפסיק, בטענה שהוא מסכן את עצמו ואת עתיד משפחתו. ואולם האזהרות לא הועילו, והבחור המשיך לתור את האינטרנט אחר המסרים הקיצוניים.

הוא גדל בשכונה שסופחה לירושלים בשנת 1967, בתום מלחמת ששת הימים. ראס חמיס נחשבת בעיריית ירושלים לשכונה חורגת; תשתיות מוזנחות, ביוב ברחובות, זבל שנערם בקצה השכונה וכבישים משובשים הפכו לחלק מהנוף. מצוקת פרנסה ומחסור בכיתות לימוד הפכו לנורמה. גדר ההפרדה שמתנשאת לגובה שמונה מטרים וחוצצת בין השכונה לחלקיה היהודיים של ירושלים רק העצימה את התסכול, את העוני ואת הפשע. כל אלו יחד ליבו את השנאה שאבו סארה פיתח כלפי יהודים וכלפי ישראל. חוקריו בשב"כ נדהמו לגלות עד כמה תהומית סלידתו מישראל ועד כמה ארסיים דבריו על יהודים.

הפעילות הלילית של אבו סארה באתרי האינטרנט של האיסלאם הקיצוני, צדה את עינו של אדם המכונה "עריב א-שאם" ("יחיד הסגולה מסוריה"), מגייס ומפעיל מטעם אל-קאעדה הפועל מרצועת עזה.

ילד ליד חומת ההפרדה באבו דיס, 2007. AP
שנאה יוקדת לישראל. החומה באבו דיס/AP

"הג'יאהדיסטים מדברים באותה השפה, עם ניבים ומשמעויות ייחודיות, ואיאד למד זאת היטב, עד כדי כך טוב שהיה לו קל לשכנע את המגייס מעזה שהוא לא דמות מפוברקת ושכל כוונותיו אמיתיות", מסביר בכיר בשב"כ. "איאד עבר את המבחן, אחרי שדקלם את החומר בעל פה". בראשית הקשר ביניהם שאל א-שאם את אבו סארה במה הוא יכול לתרום לג'יאהד ומהם כישוריו. הצעיר התוודה בפניו ובפני חוקריו בשב"כ שכבר הרבה זמן הוא זומם לעשות פיגוע נגד היהודים, שאותם הוא שונא מאוד. בין היתר, הוא תכנן לירות בגלגלי האוטובוס שנוסע בקו ירושלים-מעלה אדומים ולגרום להתהפכותו. בקיאותו בנתיבי הנסיעה בישראל ונכונותו לבצע "פיגוע הקרבה" העלו את קרנו בעיני המגייס, שבו זמנית ניהל מגעים עם שני ערבים ישראלים נוספים - רובין אבו נגמה ממזרח ירושלים ועלא אנאם מג'נין.

אבו סארה וא-שאם שוחחו בסקייפ ובפייסבוק, ובשלב מסוים החלו להשתמש גם בתוכנה להצפנת מסרים. א-שאם הבין מהר מאוד כי מדובר בפעיל יקר ערך, שעשוי להיות קלף מנצח בידי אל-קאעדה. בשיחות ביניהם, ציין א-שאם כי הוא קיבל את ברכתו של לא פחות מהטרוריסט מספר אחת בעולם, איימן א-זוואהירי, יורשו של אוסמה בן לאדן, שעל ראשו הציעו השלטונות בארה"ב פרס של 25 מיליון דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתי חושפים את הקלפים?

אבו סארה הבין שהחלום שלו לעשות פיגוע עומד לצאת אל הפועל, לאחר שארגון בעל משאבים ותשתיות התייצב לצדו. לפי התכנית שנרקמה, מחבלים מתאבדים היו אמורים להיכנס לישראל באמצעות דרכון רוסי מזויף. אבו סארה קיבל על עצמו להכין את חומרי הנפץ ולרכוש משאית, והמחבלים היו אמורים להתפוצץ בשגרירות האמריקנית בתל אביב, בבנייני האומה בירושלים ובאוטובוס. אבו סארה התרשם שתכנית הפיגוע צוברת תאוצה ויצר קשר עם מומחים לדשנים כדי להבין כיצד יוכל להניח את ידו על חומרים שיהיו בסיס לחגורות נפץ ולמשאית התופת. במקביל, בירר כמה יעלו לו כרטיס לטורקיה. משם הוא תכנן לעבור לסוריה כדי לעבור אימון בהכנת חומרי חבלה ובהיערכות לפיגועים.

בשלב זה החליטו בשב"כ לנקוט פעולה רחבה נגד התארגנות הטרור, פעולה שבה היו מעורבים רכזי שטח במזרח ירושלים שתפקידם להתקרב ככל הניתן אל הפעילים, אנשי טכנולוגיה שתפקידם לפתח כל ניסיון להערים על הארגון ודסקאים שעיבדו וניתחו את החומר הרב שנערם במחשבי השב"כ, ובכלל זה את הדו"חות שמילאו הרכזים.

זוהי מלחמת המוחות שמנהל שב"כ נגד טובי הטרוריסטים והמטיפים הקיצוניים במזרח התיכון. מתוך ים של מידע, אמורים אנשי היחידות הטכנולוגיות של שב"כ לסנן את הפרטים הנחוצים להתרעה ולסיכול פיגועים. במלחמה זו, נדרש שב"כ להחליט מתי הוא קוטע את הדיאלוג בין המפעיל לפעיל ועובר מהמישור הסמוי למישור הגלוי.

ראש השב"כ יורם כהן הורה בנובמבר אשתקד לעצור פעילי ג'יאהד עולמי בדקה התשעים – ימים אחדים לפני שהם מוציאים לפועל את הפיגוע שתכננו. הפעילים התנגדו למעצר וירו על הכוח שבא לעצור אותם מהכפר יטא בדרום הר חברון. בתום מצוד שנמשך כמה שעות, נורו חברי תא הטרור בידי לוחמי ימ"מ. משום כך, לא ניתן היה לחקור מי עומד מאחורי הקמת החוליה ואם היא השאירה מאחוריה חברים נוספים, שכיום אולי פועלים במחשכים.

במקרה של איאד אבו סארה, החליטו בשב"כ לחשוף את הקלפים לאחר שנאסף די חומר מרשיע. גורם בכיר בשב"כ מסביר: "בעבר פעולות מהסוג הזה היו נמשכות זמן רב, אך המהירות שבה מעבירים מידע באינטרנט מקשה מאוד על פעולת המעקב. תראו מה קורה במזרח התיכון, את הקלות הבלתי נסבלת של העברת פעילי ג'יאהד עולמי מתוניסיה או מלוב להילחם בסוריה. הכול נעשה באינטרנט. לכאורה כל החומר חשוף, אבל כשיש לך הרבה מידע ותעבורה גבוהה המשימה שלנו הופכת לסופר-מורכבת". ב-25 בדצמבר נעצר אבו סארה, ושני הפעילים הנוספים נעצרו אפילו קודם לכן. אף אחד מהם לא ידע על האחר, אף שכולם גויסו והופעלו בידי אותו האיש.

האוניברסיטה המקוות של הטרור

אחת המשימות של האגף לסיכול טרור וריגול בשב"כ היא לעצור את הניסיונות הבלתי פוסקים של הג'יאהד העולמי לחדור את החומה הבצורה של המודיעין הישראלי ולעשות פיגועים קשים במדינת ישראל. בזמן שראש אגף המודיעין האלוף אביב כוכבי מתריע מפני ארגוני ג'יהאד עולמי שצרים על גבולות המדינה מבחוץ, פועל שב"כ לסכל כוונות זדון מבית.

אין זו הפעם הראשונה שאל-קאעדה שולח את זרועותיו לתוך מדינת ישראל. בשנת 2009 החל שב"כ לעקוב אחר השייח נאזם אבו סלים, האימאם של מסגד שהאב א-דין בנצרת. עוד בשנת 1997 הוא הקים קבוצה קיצונית, אך הלך בין הטיפות כדי לא להקים עליו את השב"כ. עם השנים, דרשותיו הפכו קיצוניות והוא קיבץ סביבו עוד ועוד אוהדים. הקבוצה הוכרזה התאחדות בלתי מותרת על ידי שר הביטחון ב-25 יולי 2011, לאחר שהצהירה בגלוי כי היא דוגלת ביישום הג'יהאד כדי להוביל את האיסלאם לניצחון ולהביא לשחרור ירושלים. בכתב האישום שהוגש נגד אבו סלים יוחסו לו עבירות הסתה לאלימות ולטרור ותמיכה בארגון טרור. הוא הואשם בהצגת מוטיבים המזוהים עם הטליבן באפגניסטן ועם הג'יהאד העולמי. אבו סלים אף הגדיל לעשות והקים אתר אינטרנט, שבו התפרסמו דרשות של מטיפים קיצוניים ואפילו הקלטות של בן לאדן.

האינטרנט הוא מנוע הצמיחה המרכזי של הג'יהאד העולמי. הרשת, על פי הגדרת השב"כ, הפכה ל"אוניברסיטה של הטרור", שבה אפשר לראות סרטים, לקבל תשובות לשאלות והנחיות מעשיות כיצד להכין מטעני חבלה וכיצד להשתמש בכלי נשק שונים.

בנובמבר 2009, רצחו ערבים ישראלים המשתייכים לזרם הסלפי נהג מונית יהודי ושמו יפים וינשטיין. ב-2011 נעצרו כמה מתושבי הכפר דבורייה בצפון שאף הם מזוהים עם הזרם הקיצוני, בחשד שהתכוונו לפגוע בחייל ובשוטר מג"ב שהתגוררו בכפר ולחטוף את נשקם. במקרים אחרים בשנתיים האחרונות, עצרו שב"כ ומשטרת ישראל ערבים ישראלים שיצאו להילחם לצד המורדים הקיצונים נגד משטרו של אסד בסוריה.

ההתרככות של חמאס

לצד הניסיונות למנוע מאל-קאעדה לחדור לערים הגדולות בישראל, מתנהל מאבק נגד הארגונים הסלפיים ברצועה ובגדה. לאחר חטיפתו של גלעד שליט, גילו בשב"כ כי גורמים ב"צבא האיסלאם", ארגון סלפי ג'יאהדיסטי, בפיקודו של מומתאז דורמוש, לקחו חלק בפעולה הרחבה. הארגון התעצם וקיבל תהודה רחבה לאחר ניסיון פיגוע הסוסים ביוני 2009. מחבלים מ"צבא האיסלאם" ניסו להסתער באמצעות סוסים עמוסי מטעני חבלה ובמכוניות תופת על מסוף הדלקים בנחל עוז בצפון הרצועה. מידע מודיעיני איכותי שסיפק שב"כ אפשר לצה"ל לסכל את הפיגוע הגדול בפעולה מיוחדת בהשתתפות מסוקי קרב וטנקים.

החמאס ראה בהתארגנויות הסלפיות-ג'יהאדיסטיות ברצועה איום על משטרו והחל לדכא אותן באכזריות. המקרה הבולט ביותר היה באוגוסט 2009. כוח חמאס פשט על מסגד ברפיח, הרג 24 בני אדם, פצע 130 ועצר כמה מאות. עם זאת, בשנה האחרונה מזהים בשב"כ גישה מרוככת של חמאס כלפי ארגוני הג'יאהד העולמי. לדברי גורם בכיר בשב"כ, "חמאס שחרר את הסלפים מהכלא. אין מעצרים מיוחדים. כל עוד הטרור לא מכוון נגד חמאס, אין בעיה. לכל היותר, עם השחרור ממעצר אומרים להם: 'אל תסבכו אותנו'. הכוונה היא לביצוע פיגועים נגד מצרים או נגד ישראל". הגורם הדגיש כי לא ידוע לו על מעצרים בעקבות ירי הרקטות מרצועת עזה לישראל בשבועות האחרונים, אף שמדובר בפעולות מנוגדות לאג'נדה של החמאס, שמנסה לשמור על השקט. "החמאס פרס יותר כוחות בשטח כדי למנוע ירי רקטות והגישה שלו היא שיחות שכנוע או במקרה הגרוע שיחות אזהרה. לא היו מעצרים".

רקטה נפלה בבית בשדרות, מרץ 2013. רויטרס
החמאס לא עושה מעצרים. שרידי רקטה בחצר בית בשדרות/רויטרס

על פי הערכת ראש אמ"ן, טבעת הג'יאהד העולמי בלבנון, בסוריה, בירדן, בסיני וברצועת עזה החלה להתהדק סביב ישראל. גם בגדה רואים את ניצני התופעה. "אחרי עיראק, הגיעה תורה של סוריה להפוך למגנט בעבור פעילי ג'יהאד עולמי", אומר הגורם הבכיר בשב"כ. "אחרי האימונים והניסיון המבצעי הם עוברים לייצוא טרור סלפי וזו נקודה מדאיגה. לא רק הידע אלא המהירות שבה עובר המידע ממקום למקום".

באוגוסט 2012 חדרו מחבלים משטח מצרים לישראל על גבי נגמ"ש, שנעצר רק אחרי שני קילומטרים כשטנקים ומסוקי קרב תוקפים אותו בו-זמנית. המתקפה שהחלה ברצח 16 חיילים ושוטרים מצרים, המחישה יותר מכל את התחזקותם של ארגוני הג'יאהד העולמי באזור ואת השבריריות של השקט. בעקבות זאת, החל שב"כ לגייס כוח אדם שיתמקד בסיני כדי לזהות את האישים המרכזיים בארגונים הסלפיים ולהתריע בזמן על הסכנה הנשקפת מהם. הפעילות בסיני מאוד מטרידה את קהילת המודיעין בישראל. "המוטיבציה הגבוהה של חוליות הטרור בסיני לבצע פיגועים נגד ישראל קיימת כל הזמן. הם רק מחפשים הזדמנויות, כי המצרים מנהלים אחריהם מצוד. כשיש הזדמנות, הם משגרים רקטות לאילת", מסביר הגורם הבכיר בשב"כ. להערכתו, אל-קאעדה עדיין מושקע רובו ככולו בהפלת משטרים ערבים "כופרים" ובפגיעה בארה"ב ולאו דווקא בישראל. עם זאת, ההתארגנויות שנחשפו באחרונה מעלות את החשש שאירוע בלתי צפוי אחד יגרור בעקבותיו גל אלימות קשה במיוחד.

  • עוד באותו נושא:
  • שב"כ
  • סלפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully