וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האיראני: "לא הסכמנו לפרק שום דבר"

בניגוד לפרסום לפיו איראן החלה לפרק את הצנטריפוגות במתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו כחלק מהסכם הביניים עם המערב, טוען מוחמד ג'וואד זריף כי הבית הלבן "מספק מידע מוטעה"

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף. טהראן, דצמבר 2013. AP
זריף מבהיר את חלקה של איראן/AP

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר אמש (רביעי) כי ממשל אובמה הציג באופן מטעה את הוויתורים שארצות הברית העניקה לרפובליקה האיסלאמית במסגרת הסכם הביניים על תכניתה הגרעינית. "לא הסכמנו לפרק שום דבר", אמר זריף בראיון לרשת סי-אן-אן האמריקנית בהתייחסו להודעה פירוק הצנטריפוגות במתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו.

זריף הוסיף כי האופן שבו הבית הלבן מתאר את ההסכם עם איראן שונה מהטקסט עליו הוסכם בין הרפובליקה האיסלאמית לבין המעצמות. "הגרסה של הבית הלבן ממעיטה בוויתורים ומפריזה בהתחייבויות האיראניות" בהסכם אשר נכנס לתוקף ביום שני – כך אמר זריף שלוקח חלק בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ.

"הבית הלבן מנסה לצייר זאת כאילו ההסכם אומר שאיראן מוכנה להתפרק מתכניתה הגרעינית, כך האמריקנים עושים שוב ושוב. אם תמצא מילה אחת, כזו שאפילו רק רומזת על התפרקות – אז אחזור בי מדבריי". הוא הדגיש שוב כי איראן לא מפרקת אף צנטריפוגה ושום ציוד מיוחד. "אנחנו פשוט לא מייצרים ולא מעשירים מעל 5%", הבהיר וציין כי הבית הלבן לא צריך להגזים בתיאור בנוגע לכך.

עוד כותרות מסביב לעולם:
המחאה באוקראינה עולה מדרגה: "נמות אם צריך"
הקומיקאי הצרפתי דיודונה נחקר בחשד שהיכה גובה מסים
תחקיר: חשבונות הבנק הסודיים של מפלגת השלטון בסין

אובמה מכריז על שינויים בתקנות הביון, ינואר 2014. רויטרס
"הגרסה של הבית הלבן מפריזה בהתחייבויות האיראניות". ברק אובמה/רויטרס

מאז חתימת הסכם בין הצדדים בחודש נובמבר האחרון, הקפידו באיראן להתייחס אליו בתור "ניצחון" על המערב – שכן הוא כשל בניסיון לעצור את תכנית הגרעין של טהראן - ואילו גורמים רשמיים בארה"ב אמרו שההסכם בעצם הקפיא את התכנית ואף החזיר את איראן אחורה כמה שלבים במובן של היכולות הטכנולוגיות.

לצד ההאשמות החריפות של זריף, הנשיא האיראני חסן רוחאני העביר אמש מסר פייסני למערב. לדבריו, אפשרי להפוך יותר משלושה עשורים של יריבות עם ארצות הברית לידידות, אם שני הצדדים יעשו לצורך כך מאמצים. בראיון לערוץ הטלוויזיה השוויצרי RTS לאחר הגיעו לפורום הכלכלי העולמי בדאבוס אמר רוחאני: "נדרש מאמץ כדי ליצור אמון בשני הצדדים. איראן מושיטה את ידה לשלום ולידידות לכל מדינות העולם ומעוניינת ביחסים ידידותיים וטובים עם כל מדינות העולם". כשנשאל אם ייתכן שיום אחד תיפתח מחדש השגרירות האמריקנית בטהראן, השיב: "אף איבה לא נמשכת לנצח, וגם אף ידידות. עלינו להפוך איבה לידידות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully