וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה נקודת התורפה של איראן

כפי שהיה צפוי, שעות לאחר ההודעה האיראנית על הפסקת העשרת אורניום לרמה של 20%, הוסרו חלק מהסנקציות שהוטלו על טהראן. פרשננו לענייני איראן סבור שצריך היה ללכת עד הסוף

ביממה שאחרי הפסקת ההעשרה ל-20% במתקניה הגרעיניים של איראן, אפשר לומר את הברור מאליו - כל זה לא היה קורה אילולא הוטלו על איראן הסנקציות הכלכליות. כמעט בכל התבטאויותיהם של הבכירים האיראנים ניתן היה אתמול לשמוע נימה כזו או אחרת של אנחת רווחה, מיד לאחר שהעסקה בין המערב לבינם יצאה לדרך.

מי שהיה שר החוץ האיראני וכיום משמש כראש הארגון לאנרגיה אטומית שלה, עלי אכבר סאלחי אמר אתמול מיד עם ההודעה שפרסם על הפסקת ההעשרה כי "הר הקרח ששמו הסנקציות נמצא על סף התמוטטות", וכי מבחינתו זוהי "הנקודה החשובה ביותר שהושגה בהסכמות ז'נבה (הסכם הגרעין)". גם מי שמשמש כיום כסגנו של שר החוץ הנוכחי זריף, עבאס עראקצ'י, התייחס לתחילת יישום ההסכם באמירה כי הן משתתפי כינוס מועצת שרי החוץ של אירופה בבריסל והן האמריקנים צפויים לבצע רפורמות בסנקציות שהוטלו על איראן. מבחינתם של השניים שהוזכרו, כמו גם מבחינת אחרים בטהראן, איראן משעה זמנית את ההעשרה במתקניה בתמורה לבלון החמצן הכלכלי וההטבות הנלוות אליו דוגמת שיפור תדמיתה של איראן במערב ובעולם בכלל.

לא כולם בירכו

גם הנשיא חסן רוחאני כבר מוכן לגשם ההטבות הכלכליות שיומטרו על מדינתו ולכן מינה את אכבר כמיג'אני לאחראי החדש על הבנק המרכזי של איראן. מדובר בתפקיד שעיקרו הוצאה לפועל של תוכניות החומש התקציביות מטעם הממשלה. לכמיג'אני ניסיון אקדמי ובנקאי, מה שמעיד על ההבדל המהותי שבין הממשל הקודם של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד לבין זה של רוחאני. אם אצל אחמדינג'אד העיסוק בכלכלה היה פחות מן הזווית המקצועית ויותר מן הזווית הדתית והחברתית, אצל מחליפו העיסוק בכלכלה נמסר לידיהם של המקצוענים בדבר. איראן תחת רוחאני מבינה את הקשר הישיר שבין כלכלה בריאה, יחסי חוץ חיוביים ושיפור המצב החברתי בעקבות כל אלו.

אם כבר באחמדינג'אד עסקינן, הביקורת שלו ושל מקורביו על ההבנות בנושא הגרעיני לא נעלמה אתמול מעיניה של התקשורת באיראן ומחוצה לה. העיתון המקורב לנשיא לשעבר "וטן אמרוז" לבש אתמול שחורים ופרסם באופן גלוי את השגותיו מן ההסכמות של הממשל האיראני הנוכחי בעניין השעיית ההעשרה במתקנים הגרעיניים. בביקורת חסרת תקדים ביקשו העורכים והכותבים בעיתון להציג גם פנים אחרות ברפובליקה האיסלאמית, כאלו שמבחינתם ויתרה איראן על הכוח היחיד שהיה בידיה ברגע שהחלה ביישום הבנות ז'נבה.

מיותר לציין שאילולא רוחאני כנשיא, קשה היה לראות את איראן מגיעה לשולחן הדיונים בז'נבה וחותמת על ההבנות שהושגו ואף מיישמת אותן. הממשל של רוחאני עשה את כל אלה בגלל ההבנה שלו כי יש קשר בין הקלה בסנקציות להמשך שרידותו של המשטר האיראני, מה שלא קרה ולא היה יכול לקרות במסגרת הממשל בתקופת אחמדינג'אד. אם לשפוט על פי ההתבטאויות והמעשים של הממשל הנוכחי בשתי היממות האחרונות, דבר ממה שראינו בשעות האלה, ואולי אפילו מאז נכנס הנשיא החדש לארמונו, לא היה מתרחש ללא הטלתן של הסנקציות על איראן. למרות כל זאת, במציאות הזו שבה הסנקציות הכמעט-משתקות שהוטלו על איראן הביאו אותה למצב שבו היא כמעט-מפסיקה את פעילותה הגרעינית, נשאר רק לדמיין מה היו סנקציות משתקות לגמרי עושות לאותה תוכנית גרעינית.

הכותב הוא פרשן וואלה! חדשות לענייני איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully