וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הגרעין: האיחוד האירופי מסיר סנקציות מאיראן

פקחי סבא"א אישרו כי איראן החלה לפרק הבוקר את הצנטריפוגות, העלולות לשמש אותה להעשרה לשם פיתוח פצצה גרעינית. בשלב הראשון, איראן תוכל לייצא שוב כימיקלים וזהב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטו הערב (שני) להסיר חלק מהעיצומים שהוטלו על איראן, וזאת במסגרת ההסכם ההיסטורי לפירוק תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. במפגש שהתקיים בבריסל, הצביעו השרים בעד ההצעה להתיר לאיראן לשוב ולסחור בכימיקלים ובמתכות יקרות, כולל זהב. עוד הוחלט להקל במגבלות האוסרות על חברות זרות לבטח את משלוחי הנפט היוצאים מאיראן.

ההחלטה התקבלה אחרי שפקחי סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) אישרו כי איראן החלה לפרק סרכזות (צנטריפוגות) בנתנז ובפורדו, שני מתקנים בהם בוצעה העשרה לרמה של 20%, המסוגלת לשמש לפיתוח פצצה גרעינית.

ראש סוכנות האטום של איראן, עלי אכבר סאלחי, אמר הבוקר כי "קרחון הסנקציות נמס". לפי הסכם הביניים עליו חתמה איראן בחודש נובמבר 2013, ההעשרה במתקני הגרעין לא תחצה את רמה ה-5%, הרמה הדרושה להפעלת כורים אזרחיים.

פקחי סבא"א באו לטהראן ביום שבת, כדי לפקח על יישום החלק הראשון של ההסכם. אם איראן תמלא אחרי כל ההתחייבויות שלה, בהן השמדת האורניום שכבר הועשר לרמה גבוהה, היא תזכה להקלה נוספת בעיצומים, ותקבל בחזרה את מיליארדי הדולרים שעוקלו מחשבונותיה. בחצי השנה הקרובה, ידונו הצדדים בגיבוש החלק הסופי של ההסכם.

קתרין אשטון ושר החוץ האוסטרי סבסטיאן קורץ. בריסל, 20 בינואר 2014. AP
קתרין אשטון ושר החוץ האוסטרי סבסטיאן קורץ, הערב בבריסל/AP

כמה כלי תקשורת באיראן הביעו היום מחאה נגד יישום ההסכם, שבעיניהם נתפש ככניעה למערב. העיתון הנאו-שמרני "וטן אמרוז" התפרסם הבוקר בשחור לבן, כשכותרתו הראשית זועקת "שואה גרעינית", ועל השער מתנוסס מתקן גרעיני אפוף עשן. עורכי העיתון כתבו כי "רבות מן הפעילויות הגרעיניות של איראן ייפסקו החל מהיום".

במאמר המערכת, כתב העורך סידעבאדין נורא לדיני כי "היום, 20 בינואר, הוא יום שלא יישכח לעולם באדמות הכבושות (ישראל-מח"ה). השמדת מאגרי האורניום המועשר ל-20% של איראן היא אולי החדשות הטובות ביותר ששמעו שם בשנים האחרונות".

לדיני הוסיף כי "נתניהו, כיום, הוא אחד האנשים השמחים ביותר בעולם. בצעד חסר תקדים בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית, שר החוץ כינה את המתנגדים להסכם 'שותפים של ישראל', והמתנגדים הואשמו כ'ציונים'. לבסוף גם הנשיא כינה את מתנגדי ההסכם בז'נבה בכינויים שליליים".

במאמר נוסף שהתפרסם בשער העיתון, תקף נאצר נוברי - לשעבר שגריר איראן בברית המועצות – את הנשיא חסן רוחאני. הוא השווה בין דברים שאמר רוחאני מיד לאחר חתימת ההסכם בז'נבה לבין דברים שנשא בשבוע שעבר, ואמר כי חל שינוי של 180 מעלות בהבנתו, בנוגע לשמירה על זכויותיה של איראן להעשיר אורניום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער העיתון "וטן אמרוז". הלוגו האדום נצבע שחור/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully