וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5,000 לוחמים ב-15 שנים: הנח"ל החרדי שובר שיאים

21.1.2014 / 10:38

"רק בשנה האחרונה הם פגעו ב-14 מחבלים והרגו שבעה. בבה"ד 1 יש במחזור הנוכחי 14 צוערים. גאווה לכולנו", סיפר ראש תחום גיוס במשרד הביטחון. המטרה - להקים גדוד חרדי נוסף

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
טקס השבעת הנחל החרדי בחודש מאי/נועם מושקוביץ

בחודש ינואר בשנת 1999 גויסו הלוחמים הראשונים במסגרת מסלול הנח"ל החרדי - לימים גדוד "נצח יהודה" - שמציין היום (שלישי) 15 שנים להקמתו. המסלול הוקם על ידי תא"ל בדימוס יהודה דובדבני, הוגה הרעיון ובאותם ימים ראש האגף החברתי-ביטחוני במשרד הביטחון. במחזור הראשון גויסו 31 חיילים ובצה"ל החליטו כי הם גם יצנחו. "בהתחלה זה היה נראה כמו פנטזיה", הסביר בראיון מיוחד לוואלה! חדשות אודי דרור, ראש תחום גיוס במשרד הביטחון, שמלווה את הפרויקט מיומו הראשון, "יהודה דובדבני רתם את צה"ל ומשרד הביטחון לנושא אבל לא היה נראה שזה יתפוס. דובדבני צדק. ראה את הנולד. מאז התגייסו לנח"ל החרדי למעלה מ-5,000 חרדים, מרביתם אקדמאים או בעלי מקצוע שהצטרפו לשוק העבודה, חלקם הגדול נשאר בקהילה החרדית שזו ההצלחה האמיתית, כי הצלחנו לשמור על צביונם החרדי".

הפרויקט נחל הצלחה גדולה כשבשנת 2001 הוחלט בצה"ל להקים גדוד נח"ל חרדי בזכות עליה חדה בגיוס והוא שובץ בחטיבת כפיר. בשנת 2009, הוקם לראשונה גדוד מילואים חרדי ובשנת 2013 נשבר שיא גיוס של 819 לוחמים לגדוד הנח"ל החרדי והם זכו בפרס הרמטכ"ל לראשונה מאז הקמת הגדוד. בשל הביקוש הגדול הוחלט במשרד הביטחון ובצה"ל לפתוח אפיקים חדשים לחרדים כמו מערך טכנולוגי וטכני ותחומים נוספים לאלו שלא יכולים לשרת כלוחמים.

עוד על גיוס חרדים:
הישג היסטורי: הנח"ל החרדי קטף את פרס הרמטכ"ל
מחאה על חוק הגיוס: חרדים קטעו נאום השר אורבך
11 חרדים נעצרו בהפגנה למען סרבני גיוס בירושלים

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
"חלקם הגדול נשאר בקהילה החרדית שזו ההצלחה האמיתית, כי הצלחנו לשמור על צביונם החרדי"/נועם מושקוביץ

מה היעד לשנת 2014?

"המטרה היא להקים גדוד חרדי נוסף. אנחנו כרגע בוחנים את שילובו של הגדוד באחת מחטיבות החי"ר. זה יכול להיות בגבעתי, כפיר או צנחנים. אנחנו עובדים על זה קשה ומרחיבים את ההשקעה שלנו בגיוס אקטיבי ופנייה לישיבות שעד היום לא שיתפנו איתן פעולה. הקמנו מכינה קדם צבאית חרדית, גדנ"ע חרדי ואנחנו מממנים קבוצות בתנועת 'אחרי' לחרדים בבני ברק, ירושלים ובית שמש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

האם בעתיד הנראה לעין נראה חטיבת לוחמה חרדית?

"אין לנו כוונה להקים חטיבה חרדית לוחמת. המטרה היא לשלב אותם ולא להבדיל אותם. בפועל הם השתלבו יפה מאוד בחטיבת כפיר".

אתה מלווה את הגדוד מיום הקמתו. מהו ההישג האמיתי שלו?
"הם מקצוענים. רק בשנה האחרונה הם פגעו ב-14 מחבלים והרגו שבעה. הם אחראים על גזרות מורכבות מאוד בו זמנית כמו טול כרם וג'נין. סומכים עליהם. פרס הרמטכ"ל הגיע להם בזכות עשייה מבצעית מבורכת".

מה יהיה בעתיד? הקושי לשלב אותם בצבא הגדול רק יגדל. כבר עכשיו מתעוררות בעיות עם נשים בצבא.

"ההיפך הוא הנכון. יש אירועים בשוליים. בפועל הם משרתים בצורה מכובדת בחטיבת כפיר. בכל מחזור יש 30 לוחמים חרדים שיוצאים לקורס מ"כים. לא ראיתי שפתחו להם מסלול מיוחד. הם משתלבים בהכשרה הקיימת. בבה"ד 1 יש במחזור הנוכחי 14 צוערים. מדובר במספר שיא. זו גאווה לכולנו. אנחנו ממשיכים להשקיע בגדוד והוא מחזיר בתוצאות גבוהות".

הרב צבי קלבנאו, יו"ר עמותת הנח"ל החרדי, אשר הקימה יחד עם דודבני את הגדוד ומלווה את החיילים החרדים על בסיס יומי אמר: "כנגד כל הסיכויים, הצלחנו יחד עם צה"ל לאפשר לבחורים חרדים שאינם לומדים בישיבות לשרת בצבא מצד אחד ומצד שני לשמור על כל הדרישות הדתיות החשובות להם. העובדה שאנחנו מציינים היום 15 שנה לקיומו של הנח"ל החרדי ואלפי המתגייסים אליו הם הראייה הכי טובה לכך. כשאנחנו מסתכלים לאחור זה ממלא אותנו בשמחה ובגאווה גדולה".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully