וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העד המרכזי בפרשת פינטו-ארביב "מעל בכספים"

19.1.2014 / 0:03

מעדויות שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי העד בן ציון סוקי שעליו התבסס החשד נגד ראש יחידת להב 433 מנשה ארביב, היה מעורב בעסקות מפוקפקות שהפילו כמה אנשי עסקים

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

(ניצב ארביב, אתמול בבוקר: "הרגשה מצוינת, הכול בסדר")

שמו של בן ציון סוקי מככב במרכז הפרשה שטלטלה את המשטרה, ובבסיסה החשד כי ניצב מנשה ארביב קיבל טובות הנאה מהרב יאשיהו פינטו. תחקיר של וואלה! חדשות חושף את התנהלותו של האיש, שגויס להגן על כבודו של הרב המקובל מאשדוד. מעדויות שהגיעו לידי המערכת עולה כי סוקי, העד שבלב הפרשה, היה מעורב במספר עסקאות מפוקפקות, שהפילו לא מעט אנשי עסקים שהיו מעורבים בהן. השבוע הגיע סוקי לישראל, ועדותו במחלקה לחקירות שוטרים עומדת במרכז הפרשה וכוללת מידע רגיש המפליל לכאורה את ארביב.

18 באפריל 2012. לביתו רחב הידיים של הרב יאשיהו פינטו באשדוד הגיע ניסים ביטון, נדל"ניסט ואיש עסקים מצליח מישראל. הסיבה: לנסות להגיע להסכם על ההשקעה במלון מדיסון בניו יורק. המשקיע הישראלי הידוע ניסה להציל את כספו על העסקה שנחתמה עם בן ציון סוקי. סוקי, איש עסקים צעיר יחסית, הוא עסקן, או כפי שהרב פינטו מגדיר אותו, "איש עסקים מצליח", שיכול להביא להצלחה מסחררת בתחום הנדל"ן.

עוד על הפרשה שהסעירה את המשטרה:
ניצב ארביב לוואלה!: "הרגשה מצוינת, הכול בסדר"
ארביב: "נפגשתי עם פינטו 5-4 פעמים, הקשר נותק לפני שנה"
אין פסול בקשר בין רבנים לשוטרים / יעקב בורובסקי
החוט המקשר בין חקירת הבולשת לפרשת הרב פינטו
פרשת הרב פינטו: כל מה שאתם צריכים לדעת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב פינטו מגדיר אותו "איש עסקים מצליח". בן ציון סוקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבוררות שנקבעה בחצרו של הרב ישבו שורה של אנשים. ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי באותה פגישה נחתם כי סוקי ירכוש את אחזקותיו במלון תמורת סכום של ארבעה מיליון וחצי דולרים. סוכם כי "איחור של 14 יום באחד מן התשלומים שנקבעו, משמעותו הפרת הסכם". מאז ועד לכתיבת שורות אלה לא ראו ביטון ושותפו בחברה את הכסף.

ביטון הוא לא היחיד שמצא עצמו מול שוקת שבורה בגלל מעלליו של סוקי, שלפי העדויות, עושה יד אחת עם הרב פינטו בשיטתיות. מתחקיר של וואלה! חדשות עולה כי סוקי הוא מסבך סדרתי של אנשי עסקים ישראלים, וגם של כאלה בארצות הברית. אחת העסקות הכושלות – אחת מני רבות – קשורה למ"מ (השם שמור במערכת), איש עסקים שהתאבד, ויש הטוענים כי אחת הסיבות לכך היא החובות שצבר בעסקות עם סוקי. "הכול מגיע מהרב", סיפרה דבורה (שם בדוי), שנפגעה גם היא מעסקת מלון מדיסון. "הוא אומר לכולם: 'בנצי יעשה לך ככה וככה, ואני שומר עליך'".

מלון מדיסון עומד במרכז הפרשה המסועפת. מפאת צו איסור הפרסום, לא יפורט בשלב זה מה אירע במלון, אולם ניתן לציין כי אנשי המלון מפנים אצבע מאשימה כלפי סוקי על התנהלותו שהובילה לסגירתו ואף לחובות שהשאיר. אנשים בחו"ל ששוחחו עם וואלה! חדשות אמרו כי בכמה הזדמנויות הציג סוקי מצגי שווא ומסמכים מזויפים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוקי בן ה-37, נשוי ואב לשלושה, מחלק את זמנו בין ישראל לארצות הברית. הוא נראה צעיר בהרבה מכפי גילו. הרבה מזמנו מבלה סוקי בחצרו של הרב פינטו בארצות הברית. במרבית השיעורים המצולמים של הרב משתתף גם סוקי. הוא החל את הקריירה שלו כמפיץ סרטי פורנו שהועתקו באופן בלתי חוקי בארצות הברית, חזר בתשובה והתקרב לחצרו של פינטו. בהמשך החל לעסוק בעסקות נדל"ן שהניבו סכומים נאים – דבר שהביא לנסיקה מטאורית במעמדו ולהפיכתו לאחד האנשים המשפיעים בחצר פינטו. בדרך להתעשרותו, הוא הצליח "להפיל" ולהביא להרבה "שבויים", שעד היום מלקקים את הפצעים שגרמו העסקות המפוקפקות שלו.

"הרב אמר: תעצור הכול, אני מטפל בנושא"

השיטה לגיוס אנשים לעסקות מפוקפקות, שבסופן, כך נראה, בן ציון לא משקיע ולו אגורה – על אף ההתחייבויות – עוברת דרך חצרו של הרב. פעם זה בפגישה אקראית במרוקו, פעם זה במשרדי "שובה ישראל" בארצות הברית ופעם זה בביתו רחב הידיים של הרב פינטו באשדוד. אחד האנשים האלה הוא ביטון. "לפני שש שנים נסעתי עם הרב פינטו למרוקו", סיפר ביטון, ללא שום חשש להיחשף. "הרב פינטו אמר לי, 'אני רוצה שתיכנס שותף בעסקה בניו יורק עם בחור בשם בן ציון סוקי. אמרתי לו, 'אין בעיה, כמה אני צריך להשקיע?'. הוא בתגובה אמר לי, 'חמישה מיליון דולר, כשתוך שנה אתה משלש את הכסף שלך. אמרתי לו, 'אין בעיה. התחלנו לדסקס, ניירות מה ניירות, ועשינו את העסקה. בסוף קנינו בארבעה מיליון דולר במקום חמישה".

מנשה ארביב בתקופת ההשעיה רץ בפארק הירקון. דרור עינב
ניצב ארביב בפארק הירקון, הבוקר/דרור עינב

עד כאן, נראתה העסקה משתלמת ואף הייתה לה גושפנקא מהרב. אך כאן לא מסתיימת הסאגה. לדברי ביטון, חודשים ספורים לאחר החתימה על העסקה החלו להידלק הנורות האדומות. "אחרי שלושה חודשים קיבלתי דף של הכספים של כל השותפים. פתאום ראיתי שחסרים חמישה מיליון דולר ממה שבן ציון סוקי והשותף שלו היו צריכים להפקיד", שחזר ביטון. "הם התחילו למרוח אותי בססמאות האמריקאיות, כל מיני הלוואות. לקחתי מטוס ונסעתי לניו יורק. כשהגעתי לשם אמרתי לו, 'תחזיר לי את הכסף, אני לא רוצה'. בשלב זה קרא לי הרב פינטו. אומר לי, 'תירגע, בוא נשב'". אחרי שהצדדים ישבו, ולאחר שכספו של ביטון יחד עם כספים של שותפים נוספים ירד לטמיון על שותפות במלון, הם הציעו לו דיל: 2% במניות. "מעילה" - כך מכנה ביטון את ההליכים שעשה סוקי.

כאן הכול נרגע למשך שלוש שנים. עד להודעה הדרמטית כי המלון בכינוס נכסים. "שלוש שנים לא קיבלנו לא מאזנים ולא דוחות", המשיך ביטון. "אמרו לנו שהכול בסדר, עד להודעה על כינוס נכסים. התקשרתי לניו יורק, הבנאדם (סוקי, י.א) אומר לי, 'הכול בסדר, הכול בסדר'. והמלון נמכר. לפני שהמלון נמכר, דיברתי עם הרב ואמרתי לו, 'אני רוצה לעשות בדיקה בניו יורק, וקיבלתי אור ירוק. משרד רואה חשבון התחילו לקבל ניירות אללה יוסטור. ביקשנו א', אתה מקבל ב'. קיבלנו 400 דפי בנק שאין להם קשר למציאות. כאילו מישהו הדפיס אותם ב-4A. הרואה חשבון הגיע לרב ואמר לו שאם יעלו על הבעיה שיש פה, בנצי יכול לקבל איזה 20 שנות בית סוהר. הרב אומר לי, 'תחזור לארץ, תעצור את הכול, אני מטפל בנושא".

"בספק אם סוקי יהיה בבית בימי ראשון"

אותו טיפול שעליו מדבר ביטון הוא הישיבה, המזכירה במאפייניה בוררות בעולם התחתון. מלבד פינטו והצדדים, סביב שולחן עגול יושבת "מועצת מנהלים". "הגענו לארץ, ישבו שם עשרה אנשים", נזכר ביטון. "הוא קבע שאני אקבל ארבעה וחצי מיליון דולר ואת החלק הראשון באפריל 2013". ממסמך הבוררות שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה כי סוקי, יחד עם שותפו, מחויבים לשלם לביטון סכום של מאה אלף דולר בכל 18 באפריל. המועד הראשון כבר עבר, וכסף אין. "מאותו היום לא הצלחנו למצוא את בנצי", התרעם ביטון. בפועל, לטענת ביטון, לאחר המכירה וכינוס הנכסים של המלון, הוא אף לא עדכן אותו על ההליכים ואיש אינו יודע מה עם הכסף. כצעד אחרון החליט ביטון לתבוע את כספו מסוקי. הוא הגיש תביעה על סך של 16 מיליון שקלים לבית משפט המחוזי בלוד בגין הפרת החוזה.

אם לא די בכך, נטען כי גם במקרה זה הערים סוקי קשיים. במשך תקופה ארוכה ניסה בא כוחו של ביטון, עו"ד איתן ארז, לאתר את סוקי, אך לשווא. ביטון שכר את שירותיו של משרד חקירות פרטי, "עדי שירותי מידע", בראשו עומד עדי אביאני. המשרד ניסה לאתר את סוקי, ופנה לצורך כך לחוקר פרטי בארצות הברית. דוח שהכין החוקר מציג לכאורה את ההתחמקות של סוקי מן מהתייצבות בבית המשפט. לטענת ביטון, החוקר הפרטי ביקר בביתו של סוקי שבע פעמים, ובכל פעם נענה בשלילה על ידי איש הביטחון. כך, למשל, באחד מימי ראשון, כאשר ביקש מפקיד קבלה לדעת היכן סוקי, זה השיב כי הוא לא נמצא לאחרונה והוא "בספק אם סוקי יהיה בביתו בימי ראשון". בסופו של דבר הפקיד החוקר הפרטי את התביעה בידיו הנאמנות של פקיד הקבלה. ספק אם סוקי קיבל לידיו את המעטפה.

החשד: בכיר במשטרה קיבל טובות הנאה מהרב פינטו. אבי כהן
ארביב עם הרב פינטו. מאחור: בן ציון סוקי/אבי כהן

סיפורו של ביטון הוא לא היחיד. סיפור אחר הוא זה של ניסיון ההשקעה במלון מטרו אפרטמנטס, גם הוא בניו יורק. במרכז ההשקעה עמד מ"מ, שועל ותיק בעסקי הנדל"ן ושוק ההון. יש שטוענים כי מיד לאחר שנודע לו על העסקה הכושלת וניסיונות ההתחמקות של סוקי, הוא שם קץ לחייו. "היינו קבוצה של 220 איש", סיפר אהרון (שם בדוי), אחד המשקיעים שאותו הצליח מ"מ לגייס. "רוב המשקיעים שמו את כספי הפנסיה שלהם. מי שארגן אותנו היה מ"מ. סך הכול הייתה זו השקעה של עשרה וחצי מיליון דולר להשקעה בפרויקט הזה, מעבר להשקעות שהלכו לטמיון. אני שמתי 420 אלף שקל. זהו סכום מהותי מבחינתי, אבל חשבנו שהעבירו לנו עסקה סולידית. אנחנו קונים נכס ב-2010 בזמן שהנדל"ן שם התחיל להתאושש ולהערכתנו, קונים נכס כשאמרו לנו שזה עם שותף מקומי אמריקאי. לא אמרו לנו מעולם שזה סוקי".

לדברי המשקיע, במשך תקופה ארוכה דווח להם על רווחים על הנייר והנכס מניב תשואות חיוביות, אך אליה וקוץ בה. בעוד הנכס אכן הניב רווחים ומי שלמעשה ניהל אותו בפועל הוא סוקי עם שותפו, למעשה, הכסף אותם השקיעו השותפים לא הוחזר. "מ"מ התאבד ואז בפעם הראשונה אנחנו שומעים על מעורבותו של סוקי", המשיך אהרון. "הוא יצר איתי קשר, אותו שותף אמריקאי שבעצם לא אמריקאי. מאז אפריל 2012 ועד היום, ינואר 2014 אנחנו מנסים למצוא פתרון איך להחזיר את הכסף ונתקלים בקשיים. בנצי לא השקיע כסף. הוא מנהל את הנכס, הנכס קיים בניו יורק ושווה הרבה מאוד כסף, אבל הוא מנהל אותו על דעתו בלבד. לא נותן דוחות כספיים, לא מוכן שניכנס למלון, לא מוכן כלום. כאילו העסק הוא של אבא שלו ואמא שלו". לדבריו של אהרון, בשלב מסוים הובטח לו שיימצא פתרון, אך עד היום דבר לא השתנה.

"הם היו צבא, עכשיו זה כבר מדינה"

אהרון מספר גם את השתלשלות האירועים שהביאה אולי להתאבדותו של מ"מ. לדבריו, על אף שההשקעה של מ"מ במלון המדובר לא הייתה היחידה, וכי שורה של השקעותיו ירדו בסופו של דבר לטמיון, המעורבות של מ"מ עם סוקי הייתה בבחינת הקש ששבר את גב הגמל. "ההשקעה שלו עם בנצי הייתה הסולידית ביותר שמ"מ האמין שהיא תהיה בסדר", המשיך אהרון. "סמוך להתאבדותו הוא היה מדבר יותר עם בנצי, בלשון המעטה".

אי אפשר להתעלם מהעובדה כי ביטון עצמו, על אף שתבע את סוקי בבית משפט המחוזי בלוד בגין החוב שהוא חייב לו, אינו מוטרד כפי שמוטרדת דבורה מהשקעה במלון מדיסון. לדבריה, עקב ניסיונותיה העיקשים להחזיר את השקעתה בעסקה הכושלת, היא הייתה מאוימת בידי אנשיו של סוקי. "האנשים האלו לא בוחלים בכלום", טענה דבורה. "הם מאיימים על אנשים לחשוף את הדברים האישיים שמספרים לרב. זו השיטה של הרב. הוא מאוד מניפולטיבי. מישהו צריך לשבור את השיטה הזו, גם במקרה הזה של הקצינים הוא עשה מעשה חכם. הכין את הרקע בשנה האחרונה, דיבר עם ה-FBI".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סכום אסטרונומי של מיליון דולר, שהחתום על המשיכה הוא לא אחר מאשר סוקי. חשבונית של מלון מדיסון בניו יורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממסמך שהגיע לידי וואלה! חדשות עולות הוצאות מפוקפקות למדי לכאורה ממלון מדיסון. לפי המסמכים, במהלך שנת 2008 הוצאו מהחשבון של המלון כספים, דבר שבסופו של דבר הביא לכינוס הנכסים. כך, למשל, הוצא סכום של 500 אלף דולר בפברואר 2008 לחברת "איסט 81", בבעלותו של סוקי. בהמשך, נראות במסמך שורה של הוצאות תחת הכותרת "תרומה" בסך 50 אלף דולר כל אחת. המסמך אינו מסתיים בכך. באחת המשיכות נראה סכום אסטרונומי של מיליון דולר, כאשר החתום על המשיכה הוא לא אחר מאשר סוקי.

דבורה תיארה כי נקלעה למצב בלתי אפשרי שבמסגרתו השתכנעה – בשל הקרבה לרב פינטו – להיכנס לעסקה ולהשקיע כ-700 אלף דולר. לדבריה, מדובר בשיטה: לאחר שהמלון הופקד לכונס נכסים, וכיוון שלפי חוקי ארצות הברית אין חובה לשלם מסים על פשיטת רגל, יש אפשרות למכור לאנשים אחרים, שהם למעשיו אנשיו של סוקי. דבורה העידה כי השקעותיו של סוקי הן השקעות בחסותו של הרב. "בנצי זה החייל של הרב", אמרה. "הוא לא עושה שום צעד. יש פה מפקדה גדולה, כמו כת גדולה. פעם הם היו צבא, עכשיו אחרי שהם גייסו חבר קונגרס (מייקל גרים, י"א) זה כבר מדינה".

מקורביו של סוקי מסרו בתגובה: "עיתוי הפרסומים על פרטים מעברו של בן ציון סוקי מאוד לא תמוה וברור שיש יד מכוונת שהשקיעה ממון רב כדי לפשפש בעברו של מר סוקי. בפרסומים שכאלה, כל אזרח ישראלי רואה לנגד עיניו את הכוחניות והאגרסיביות של המערכת שיוצאת למתקפה כדי להגן על אחד מבכירי בניה".

(עדכון ראשון: 18:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully