וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר סער אישר: עובדים זרים ייכבלו לאזור גיאוגרפי

כשנתיים וחצי לאחר שעבר "חוק הכבילה" בכנסת, אישר שר הפנים תקנות המגבילות מעבר עובדים סיעודיים בין מעסיקים ובין אזורים שונים בארץ. ארגוני זכויות אדם: "עבדות מודרנית"

הפגנה נגד גירוש ילדים זרים, יולי 2012. דרור עינב
עובדת זרה בהפגנה בתל אביב/דרור עינב

למעלה משנתיים וחצי לאחר שמליאת הכנסת אישרה את התיקון לחוק הכניסה לישראל - המכונה "חוק הכבילה" – אישר אתמול (שלישי) שר הפנים, גדעון סער, תקנות ונהלים אשר אמורים להסדיר את העסקתם של עובדים זרים בתחום הסיעוד. בין השאר, כוללות התקנות את "כבילת" העובדים למעסיקיהם ולאזורים גיאוגרפיים. בימים הקרובים יועברו התקנות לדיון ואישור של ועדת הפנים.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
יעלון מתנצל בפני קרי: "לא התכוונתי לפגוע"
עד המדינה בפרשת הבר-נוער: "עוד כסף או שלא אעיד"
המשטרה על "פרשה חמורה": "הימנעו משמועות מיותרות"

על מנת ליצור איזון בין זכויות העובדים לבין זכויות המטופלים, וכדי למנוע תופעה קיימת בה מטפלים באזורי פריפריה נוטשים את מטופליהם לטובת עבודה במרכז הארץ, קבע סער כי עובד "ייכבל" לאזור גיאוגרפי. יחד עם זאת, הוא הגביל את החלוקה לשלושה אזורים בלבד, בהם אזור המרכז. על פי התקנות, ההגבלות האזוריות יוסברו לעובדים טרם הגעתם לישראל. אזוריהם של עובדים שכבר עובדים בארץ ייקבעו על פי מעסיקם הנוכחי. עובד זר שיעבוד שלא בהתאם לאזור שנקבע לו יורחק מישראל בכפוף לשימוע.

עוד קובעות התקנות כי יוגבל המעבר בין מעסיקים. כלומר, עובד זר שיחליף מעסיק שלוש פעמים במשך שנתיים - שלא בשל מות מעסיקו, פיטורים או מעבר המטופל למוסד - יוזמן לברור מנהלי ברשות ההגירה. בברור ייבחנו הסיבות למעברים. זאת, במטרה למנוע מעבר ממעסיק למעסיק לפי שיטת המרבה במחיר. בנוסף, הוחלט לאשר עקרונית השארתם בישראל של עובדים שתוקף אשרתם פג אך עדיין מטפלים בחולים ובקשישים סיעודיים. עד אישור התקנות החדשות, אלו התבקשו להגיש בקשה חריגה לוועדה הומניטרית על מנת להישאר מעבר לתאריך הנקוב באשרתם כדי להמשיך ולטפל במעסיקיהם. על מנת לקבל אישור זה על העובד לעמוד בכמה תנאים, כשאחד מהם הוא האם העובד הגיע לישראל כדי לעבוד בסיעוד.

בחירות מקומיות- שר הפנים גדעון סער בחדר מצב של משרד הפנים בכפר המכבייה עם סגירת הקלפיות, אוקטובר 2013. ניב אהרונסון
"מענה לצורכיהם של המטופלים". סער/ניב אהרונסון

"כל מי שהתמודד עם בן משפחה הזקוק למטפל סיעודי מכיר ויודע עד כמה חשוב הקשר בין המטופל למטפל, וכן מקצועיותו ומסירותו של המטפל. בהחלטה זו אנו מסדירים את הישארותם בארץ של אותם מטפלים סיעודיים ונותנים מענה לצורכיהם של המטופלים ובני משפחותיהם", הסביר סער את החלטתו לאשר את התקנות.

"חוק הכבילה" אושר במליאה בחודש מאי 2011 לאחר ביקורת רבה שנשמעה מצד ארגוני הסיוע. טענתם המרכזית הייתה כי אישור החוק מהווה למעשה עבדות, בטענה ש"כבילת" עובד למעסיקו ולאזור גיאוגרפי עלולים להוביל למצב של עבדות מודרנית וניצול העובדים. בארגוני זכויות האדם הגיבו גם היום בזעם לתקנות שאישר השר סער, וציינו את העובדה כי כבר בשנת 2006 פסל בג"ץ הסדר "כבילה" בטענה שהוא אינו חוקתי. "מצער להיווכח כי משרד הפנים מבקש שוב להעביר תקנות הסותרות ומבזות פסיקה של בג"ץ", נטען בתגובה משותפת שפרסמו האגונים "קו לעובד", "המוקד לפליטים ומהגרים" ו"האגודה לזכויות האזרח".

"מצבם של המטופלים הסיעודיים לא ישתפר כתוצאה מהפופוליזם של שר הפנים, כאשר מובן כי העיתוי הנוכחי הינו ניסיון להסיט את תשומת הלב הציבורית מחקיקה עוקפת בג"ץ אחרת - התיקון החדש לחוק למניעת 'הסתננות' והמחאה המתחוללת בימים אלה בעקבותיו. התקנות המוצעות מבקשות לשוב ולמסד הסדר שתואר על ידי בית המשפט העליון כ'עבדות בגרסה מודרנית', ומשמעותן התעמרות חסרת תכלית באוכלוסייה חלשה נוספת - עובדות הסיעוד. המטופלים הסיעודיים זקוקים למדינה שמכירה בחובותיה כלפיהם ולגמלאות ראויות המאפשרות תשלום שכר הוגן, ולא לעובדים ה'כבולים' למעסיקיהם".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully