וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם - המבחן שיקבע אם סיסי יוכל להיות נשיא

15.1.2014 / 0:03

החוקה החדשה אוסרת על קיום מפלגות דת ומגנה על זכויות הנוצרים. האחים המוסלמים הודיעו שהם מחרימים את ההצבעה, וכעת נותר לראות אם הסלפים יתמכו בה או יבחרו בדרך הג'יהאד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אזרחי מצרים הצביעו אתמול, וימשיכו לעשות זאת גם היום (רביעי), במשאל עם לאישור החוקה החדשה. לא יהיה זה הימור פרוע לקבוע כי החוקה החדשה תקבל את תמיכת האזרחים. זו דרכן של הצבעות על חוקה במצרים. כפי שהיה בחוקה הקודמת מימי "האחים המוסלמים", גם הפעם הרוב יאמר "כן", בעוד מתנגדיה פשוט לא יטרחו להגיע לקלפיות. "האחים המוסלמים", אגב, כבר הודיעו שיחרימו את המשאל.

מצרים לקראת הכרעה - כותרות נוספות:
חמאס על הכוונת: הקרב החדש של השלטון הצבאי בקהיר
משאל עם במצרים: אפס סובלנות למתנגדי החוקה
למה בחמאס מפחדים מתוצאות משאל העם במצרים?

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
חיילים מצריים מאבטחים קלפי בבית ספר בקהיר, אתמול/רויטרס

השאלה הגדולה שמרחפת מעל משאל העם היא שיעור ההשתתפות בו מקרב כלל אזרחי מצרים וכן שיעור המשתתפים מקרב הקבוצות האיסלאמיסטיות האחרות במדינה, מלבד מפלגתו של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי. כלומר, לכמה תמיכה ולגיטימציה יזכה המשטר החדש בהנהגת שר ההגנה עבד אל-פתח א-סיסי, שמסתמן כבר עתה כנשיאה הבא של מצרים, עוד לפני שהכריז רשמית על מועמדותו. תוכנה של החוקה, למרבה האירוניה, קצת פחות רלוונטי וספק גדול אם המשטר החדש - כמו קודמיו - יקפיד לכבד את כל אחד מ-247 סעיפיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

לקראת ההצבעה - גל מעצרים

הנוסח של החוקה החדשה יכול להיחשב במידה רבה להצלחה עבור המשטר. הוא התקבל על ידי ועדה שכוללת את מפלגות השמאל, נציגי מערכת השלטון וכן אנשי תנועת "תמרוד", שהובילו את ההפגנות שהביאו להדחת מורסי והאחים המוסלמים. לכאורה, החוקה החדשה חילונית יותר ודתית פחות. היא אוסרת על קיום מפלגות פוליטיות המבוססות על דת, מעניקה זכויות שוות לנשים ומגנה על זכויותיו של המיעוט הנוצרי. בחוקה נכללים גם סעיפים המעניקים לצבא סמכויות מיוחדות, בהן בחירת שר ההגנה והאפשרות לשפוט אזרחים בבתי דין צבאיים.

ואולם, המפלגה הסלפית "א-נור" מוכיחה עד כמה עניין הדת אינו המרכזי בחוקה החדשה. "א-נור", הנחשבת במידה רבה לקיצונית יותר מבחינה דתית מתנועת "האחים המוסלמים", פרסמה הלילה הודעה שאומרת כי החוקה החדשה מגנה על השריעה (הדין הדתי האיסלאמי).

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
כלי התקשורת התומכים במשטר הצבאי הציגו את החוקה החדשה כמפתח לביטחון/רויטרס

ואכן, שאלת השתתפותם של הסלפים קריטית למפה הפוליטית העתידית של מצרים. אריק טריגר, חוקר של "מכון וושינגטון" כתב על סוגיית השתתפות הסלפים כי היא עלולה להשפיע לטווח הזמן הארוך על מצרים. השתתפות גבוהה של הסלפים (שלא כולם תומכים במפלגת "א-נור") במשאל, יכולה להעיד על השתלבותם במערכת המצרית החדשה. שיעור השתתפות נמוך, לעומת זאת, יצביע על התנתקותם ממוסדות המדינה ואולי גם יוביל להצטרפות חלקם לפעולות ג'יהאד נגד המשטר.

אתמול בבוקר נפרסו כוחות הביטחון המצריים ברחבי המדינה כדי למנוע אלימות מצד תומכי "האחים המוסלמים" או אנשי ארגוני הטרור הרדיקליים. אולם, כבר בשעות הבוקר התפוצץ מטען חבלה ראשון, באזור גיזה שבקהיר. לא היו נפגעים באירוע זה. עם זאת, האתר הרשמי של "האחים המוסלמים" דיווח כי שמונה מתומכי התנועה נהרגו במהלך היום בעימותים עם כוחות הביטחון ברחבי המדינה. על פי דיווח, עשרות בני אדם נפצעו בעימותים, בהם כמה במצב קשה.

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר/רויטרס

לקראת ההצבעה, הממשלה וכלי התקשורת התומכים ברובם במשטר הצבאי הציגו את החוקה החדשה כמפתח לביטחון וליציבות במדינה – והעלימו כל סימנים של התנגדות. כוחות הביטחון אף דאגו לבצע גל מעצרים בקרב מתנגדי המשטר והחוקה. ספק אם החוקה החדשה תצליח לשים סוף לאלימות הגואה במדינה, בין מתנגדי המשטר הזמני לבין כוחות הביטחון.

ההצבעה הנוכחית היא השישית בהיקף לאומי מאז הדחתו בשנת 2011 של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק. גם היא כנראה לא תקדם את עקרונות הדמוקרטיה המערבית יתר על המידה, אבל אולי לפחות תסייע לייצב את המציאות במצרים ותחזק עוד יותר את מעמדו של האיש החזק, א-סיסי. או כפי שאומרת סיסמת הבחירות הלא רשמית שלו: "סיסי א-ראיסי" (סיסי הנשיא).

(עדכון ראשון: 21:15)

חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר. רויטרס
חיילים מצרים מאבטחים בית ספר שישמש כקלפי במשאל העם על החוקה, קהיר/רויטרס
הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014. AP
הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014/AP
הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014. AP
הכנות למשאל העם במצרים, ינואר 2014/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully