וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוני גוש קטיף לא סולחים לשרון: "ברגע אחד הרס את הכול"

יהושע בריינר

12.1.2014 / 18:06

כתשע שנים לאחר שפונו, תושבי הגוש לשעבר המתגוררים ביישוב ניצן מגיבים למותו של מי שאחראי למצבם ברגשות מעורבים. "חבל שאדם שתרם כל כך ייזכר כמי שהחריב את גוש קטיף"

צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אחד המהלכים השנויים ביותר במחלוקת של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, שהלך אתמול לעולמו בגיל 85, היה תכנית ההתנקות מעזה ב-2005, שבמהלכו פונו מאות משפחות מיישובי גוש קטיף נגד רצונם. באתר הקרווילות בניצן, שבו מתגוררים רבים ממפוני ההתנתקות, הגיבו הבוקר (ראשון) בתחושות מעורבות למותו של ראש הממשלה לשעבר. "חבל לנו מאוד שאריאל שרון, שעשה מעשים כל כך גדולים לאורך השנים בשדה הקרב, כמנהיג וכמצביא, בסופו של דבר ייזכר בין היתר גם כאיש שהוביל את ההתנתקות והוביל לחורבן גוש קטיף", אמר דרור ונונו, לשעבר דובר גוש קטיף.

מותו של אריאל שרון - כל הכותרות:
ארונו של שרון הוצב בכנסת; בדרום שוקלים לפרוש כיפת ברזל
בישיבה שפונתה חגגו: "מזל טוב לבבי לשרון שנפטר"
הנערץ שהפך לבוגד: יחסי שרון והחרדים

"אנחנו באמת משתתפים בצערה של משפחת שרון ועם ישראל כולו על פטירתו של מנהיג פוליטי ומדיני אמש. לצד זאת, כולנו נפגענו מתכנית ההתנתקות", הוסיף ונונו. "כמו שכולנו זוכרים, לפני יותר מתשע שנים וחצי, כששרון יצא עם תכנית ההתנתקות, הייתה כאן הבטחה שפינוי היישובים מגוש קטיף יוביל לשיפור מעמדה של ישראל במישור המדיני והפוליטי, וישראל תזכה ליחס טוב יותר מארצות בעולם. בסופו של דבר ההתנתקות התפוצצה לנו בפנים".

אריאל שרון מביט בתכניות לבניית בתים חדשים למפוני גוש קטיף, 2005. AP
שרון מביט בתכניות לבניית בתים למפוני גוש קטיף/AP

ונונו התייחס למצבם של המפונים מאז ההתנתקות: "האבסורד הגדול הוא שמחורבות הבתים של גוש קטיף יורים היום קסאמים, מרגמות וטילים, בין היתר לעבר הקרווילות של מפוני גוש קטיף. המפונים, ש-50% מהם עדיין לא זכו לבתים, סובלים מפעם לפעם מירי של פצצות מחורבות בתיהם", היא ציין. "אני חושב שזו עדות מוחצת לכך שהתכנית הזו נכשלה ונכשלה בגדול, וחבל לנו מאוד שאריאל שרון, שתרם רבות כל כך כמצביא וכאדם שתרם למדינת ישראל בשדה הקרב וכאבי ההתיישבות, שבנה מאות יישובים ביהודה ושומרון וגוש קטיף, ייזכר בין היתר גם בשל המעשה הלא חכם הזה".

"זה לא קרה לו סתם"

איתיאל דהן, לשעבר תושב נווה דקלים, אמר כי כששמע את הבשורה על מותו של שרון, הוא לא שמח וגם לא היה עצוב. "בסופו של דבר, אי אפשר לקחת מאריק שרון את הדברים הגדולים שהוא עשה. הוא היה בן אדם גדול, איש צבא דגול, הוא בעצם יישב אותנו והוא בעצם הקים את ההתנחלויות", אמר דהן, אך הוסיף כי "כמו שאנחנו יודעים - מאוד קשה לבנות דברים, ומאוד קל להרוס אותם. אז כמה שהוא היה טוב וגדול, ברגע אחד הוא הרס את הכול". על האירוע המוחי שהוביל לתרדמת של שרון, הוא הוסיף: "אני אדם מאמין, ואני חושב שכל מה שקרה לו זה לא סתם. ממש אחרי ההתנתקות זה קרה לו".

אתר הקרווילות ניצן ב'. ויקיפדיה, A&D, אתר רשמי
"השקענו שם 25 שנה של פיתוח, וברגע אחד הוא לקח הכול"./אתר רשמי, ויקיפדיה, A&D

עדות לתחושת הבלבול נמצאה גם אצל פלטינה סעדיה שפונתה מהיישוב גן-אור. "כואב לי שלא כואב לי", אמרה סעדיה. "הערצתי את שרון כילדה והוא היה בשבילי מלך ישראל. כשרבין נרצח בכינו, כשאריק איינשטיין נפטר היה שבוע שלם של אבל, אבל במקרה של שרון אני לא מרגישה כלום. ממש אדישות. קשה לי להסביר את זה. לא היה לי כעס כלפיו כבר הרבה שנים". תשע שנים אחרי, סעדיה עדיין מתגוררת עם משפחתה בקרווילה בניצן. "ברור שאני מתגעגעת לגוש אבל חושבים יותר על הקהילה, על הילדים שהתרחקו מאתנו מכורח הנסיבות. אי-אפשר לעשות 'פוף' ולהעלים יותר מ-20 שנה, אבל אנחנו מנסים להמשיך".

אפרים משה, צעיר העומד בפני גיוס לצה"ל, היה רק ילד כשמשפחתו פונתה. "כילד שגדל בגוש ופונה ממנה, למדתי הרבה על שרון", סיפר משה, שהתגורר ביישוב מורג. "הוא גיבור ישראל אבל כמו שהוא בנה, הוא גם הרס. אמנם הוא הקים את הגוש אבל אנחנו השקענו שם 25 שנה של פיתוח, וברגע אחד הוא לקח הכול, וזה חיסרון גדול אצלו. את הילדות שלי הוא לקח". משה טען כי המשפחות שפונו לא הצליחו לחזור למצבם טרם הפינוי. "לא ראיתי כאן משפחה אחת ששמחה במצב שלה", טען. "לצד הדברים הטובים שעשה שרון למען המדינה, אי-אפשר לשכוח לו את החיסרון הגדול".

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully