וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדנים בהלם מהמשך השביתה: "שוברים את הראש"

הכרזת מבקשי המקלט שהשביתה הכללית תימשך עד להודעה חדשה תפסה את בעלי המסעדות ובתי המלון לא מוכנים. בינתיים, הם מחפשים כוח אדם חדש, קונים כלים חד-פעמיים ושוטפים בעצמם

צילום: שי מכלוף, יוסי ציפקיס, קובי אליהו; עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

כשמבקשי המקלט הכריזו בסוף השבוע על שביתה כלל-ארצית, מעסיקיהם – ובראשם בעלי המסעדות – האמינו שיצליחו לשרוד שלושה ימים. אלא שהיום (שלישי) הודיעו ראשי המאבק על הארכת השביתה – עד להודעה חדשה. "כולנו די בהלם כי אף אחד לא ציפה שהשביתה תמשיך אחרי יום שלישי ועכשיו אנחנו מבינים שאין בכלל תאריך חזרה של העובדים האלה", אמר המסעדן אסף ליס מהמסעדות "קיטשן מרקט" בנמל תל אביב ו"אונזה" ביפו.

מאבק מבקשי המקלט - כותרות נוספות:
נציגי הזרים הודיעו היום: ”השביתה תימשך עד להודעה חדשה”
הצביעות של המסעדנים: תומכים בפליטים - אבל מנצלים אותם
"דפני ליף" של האריתראים: הכירו את ראשי המאבק

לדברי ליס, הוא וחבריו אובדי עצות. "כרגע, אנחנו שוברים את הראש מה לעשות הלאה", הודה. "יש לנו ב'אונזה' ו'בקיטשן מרקט' אנשים שפשוט מתקשרים לכל בתי הספר לבישול בארץ ומעלים הודעות בכל מקום אפשרי באינטרנט כדי לחפש כוח אדם, אבל הביקוש עכשיו כל כך גדול שהסיכויים למצוא עובדים בזמן הגיוני קלושים ואנחנו מודעים לזה".

נציגי מבקשי המקלט במסיבת עיתונאים בדרום תל אביב, ינואר 2014. יותם רונן
מסיבת העיתונאים של מבקשי המקלט בתל אביב, היום/יותם רונן

ליס סיפר כי בימים האחרונים הוא והעובדים במסעדותיו עבדו מסביב לשעון. "בינתיים, עובדים מאוד קשה ודורשים גם מהעובדים לעבוד מאוד קשה", תיאר, "אבל אם לא יגיעו פתרונות בזמן הקרוב, יהיו למצב הזה השלכות על המסעדות שיכולות להתבטא בצמצום שעות הפתיחה או צמצום מנות מתוך התפריטים".

הוא הביע כעס על הקולות שקראו למסעדנים לעשות את "העבודה השחורה" בהיעדר האזרחים הזרים. "אנחנו קצת נעלבים מהגישה של כולם שאומרת שהמסעדנים יתחילו לשטוף את הכלים של עצמם, שזה בערך מה שגדעון סער אמר וזה בכלל לא העניין פה", אמר. "העובדים הללו הם לא רק שוטפי כלים. אצלי במסעדה יש עובדים שנמצאים אצלנו כבר שנתיים, כולם עם אישורי עבודה, מבוטחים ומאורגנים. המצב הזה פוגע בכולנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"לא שיתפו אותנו בהחלטה הזאת"

המסעדן רון ביאלה מ"טרטוריה חבה" בירושלים הודה כי אכן נאלץ לשטוף כלים ביומיים האחרונים. "בינתיים אנחנו שוטפים בעצמנו את הכלים במקום העובדים ומנסים לגייס כוח אדם ממקומות אחרים", סיפר. "הפליטים שעבדו אצלנו היו מצוינים ונתנו לנו הרבה שקט, אבל פתאום הם הפסיקו להגיע ואפילו לא שיתפו אותנו בהחלטה הזאת. בכל משמרת במסעדה עבדו אצלנו כמה עובדים זרים וזאת מכה, אבל אין מה לעשות עם זה, אנחנו לא יכולים פשוט לסגור את המסעדות".

לדבריו, ההשלכות של המשך השביתה עלולות להיות הרסניות. "תהיה פה מצוקה", טען. "זאת תקופה לא קלה. כי אמנם אלה לא תפקידים שצריך בשבילם תואר אקדמי, אבל הם מאוד מהותיים במסעדות וכשיש איתם בעיה זה תוקע את כל המסעדה. חשוב לי גם להגיד שהעובדים שלנו קיבלו שכר ראוי, עבדו אותם שעות כמו כולם, קיבלו תלושי שכר והיו חלק מהצוות".

צעדת מבקשי המקלט מאפריקה היום בטיילת בת"א, ינואר 2014. בר ספנסקי, תמונות גולשים
מבקשי המקלט צועדים בתל אביב, אתמול/תמונות גולשים, בר ספנסקי

ביאלה דחה מכל וכל את ההאשמות לפיהן המסעדנים ניצלו את העובדים הזרים. "אותי זה מאוד מכעיס", אמר. "לדעתי, ענף המסעדנות עבר בשנים האחרונות שינוי גדול והוא לא מה שהיה פעם. בתחום חל שיפור משמעותי ורוב המסעדנים שאני מכיר - שהם לא אחד או שניים אלא עשרות ומאות - משלמים לעובדים הללו כמו שצריך ומעסיקים אותם בתנאים כמו של כל עובד אחר. אני ממש לא חושב שמציגים זאת באופן נכון. המדינה נמצאת בהחלט במצב בעייתי עם סוגיית הפליטים, אבל במקום להתמודד עם המצב הזה, פשוט מספרים על הבכי שלנו המסעדנים ומציגים את התמונה באופן הכי עקום שיש".

בלגן גם בבתי המלון; "עובדים הוחזרו מחופשות"

שביתת מבקשי המקלט פוגעת לא רק במסעדנים, אלא גם בתחום התיירות. איתן לווינשטיין, דובר רשת מלונות ישרוטל, אמר כי עם היוודע דבר הארכת השביתה, "אנחנו כרגע לומדים את המצב החדש ונערכים איך לפעול כדי לתת את השירות הטוב לאורחים". לדבריו, "אנחנו נתקלים בקשיים כי העובדים חסרים. באילת מדובר במאות עובדים שנעדרים מהעבודה. עד עכשיו אנשי מכירות ועובדים ממרכז ההזמנות ירדו לסדר חדרים ועובדי הנהלת החשבונות רחצו כלים אבל זה לא יימשך ככה".

שבי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות אילת, טען כי העובדים הזרים מהווים אמנם רק כ-15% מכלל העובדים במלונות, אולם במחלקות הניקיון ושטיפת הכלים הם מהווים אחוז גדול מאוד והיעדרותם בולטת במיוחד. "כרגע, אנחנו מצליחים להתמודד עם הבעיה", הודה. "בתקופה זו, העיתוי הוא פחות לחוץ כי המלונות עמוסים פחות מבאפריל למשל או בקיץ. הצורך בעובדים מצומצם יותר".

שביתת הפליטים פוגעת ב מחלקות שטיפת הכלים והניקיון במלונות ובמסעדות. ינואר 2013. ShutterStock
שביתת הפליטים פוגעת ב מחלקות שטיפת הכלים והניקיון במלונות ובמסעדות. ינואר 2013/ShutterStock

הוא הסביר שכדי להתמודד עם הבעיה שנוצרה, בתי המלון מעבירים עובדים ממחלקה למחלקה. "המלון מנייד עובדים ממחלקה למחלקה, ממחלקת משק או מלצרות, מזון ומשקאות לעבודות ניקיון, וכולם מתגייסים לעשות עבודות שאינן העיסוק היומי שלהם", אמר והוסיף: "בתי מלון קנו כלים חד-פעמיים ברמה גבוהה ובכמויות גדולות כדי שהעובדים לא יצטרכו לשטוף כלים והחזירו עובדים מחופשות עונתיות כי בדרך כלל מוציאים עכשיו במקום להוציא אותם לחופשות בקיץ כשעמוס מאוד".

הוא מתח ביקורת על החלטתם של מבקשי המקלט לפתוח בשביתה. "אני לא רוצה להיכנס למוסר, לאסתטיקה ולאשרות, אלא אני מדבר על יחסי עובד מעביד", סיכם. "מצד אחד, בתי המלון שומרים על זכויותיהם - הם מקבלים פנסיות, חופשות והסעות כמו עובדים ישראלים. מצד שני, זה צעד חד-צדדי. מבחינתנו, זו שביתה פראית. אין הודעה מראש וזמן להיערך. לדבריו, בשנים האחרונות העובדים הזרים "הקלו עלינו כי ישראלים לא אוהבים לעשות ספונג'ה ולשטוף כלים. הם היו פתרון – וכעת הם מכריחים את המלונות למצוא פתרונות חלופיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully