וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצביעות של המסעדנים: תומכים בפליטים - אבל מנצלים אותם

6.1.2014 / 14:08

בענף המסעדנות הביעו תמיכה במחאתם של מבקשי המקלט והמסתננים נגד הרשויות, אך מעבידים אותם בתנאי העסקה מחפירים. נתניהו: "למסתננים לא יעזרו הפגנות. נוציא אותם"

מערכת וואלה!

אלפי מסתננים ומבקשי מקלט הפגינו היום (שני) מול שגרירויות זרות ומשרדי נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב בדרישה לסייע להם להתמודד עם "ידה הקשה של ממשלת ישראל", כדבריהם. שפים ובעלי מסעדות הביעו תמיכה במאבקם נגד הרשויות, אך ראוי לציין כי עבור בעלי העסקים, מבקשי המקלט והמסתננים הם קודם כל כוח עבודה יעיל – בעיקר זול. לבעלי המסעדות יש אינטרס מובהק בהצלחת המחאה, כיוון שמצבם של מבקשי המקלט מטריד אותם קצת פחות מאשר מצב הכלים המלוכלכים.

נתוני עמותת "קו לעובד" מראים כי רבים ממבקשי המקלט, העובדים במסעדות ובבתי עסק אחרים בישראל, משתכרים הרבה פחות משכר המינימום. רובם עובדים יותר מ-12 שעות ביום, ללא תוספת בשכר וללא הפרשה לזכויות סוציאליות כביטוח לאומי, ביטוח רפואי, ימי חופשה והחזרי נסיעות. למרבה הצער מעסיקים רבים מנצלים את העובדים תוך התחמקות מתשלומים עבור הזכויות הסוציאליות עבורם, מפטרים עובדות בהיריון ומלינים את שכרם.

16 שעות עבודה

מנתוני עמותת "קו לעובד" עולה כי מסך כל התלונות שהוגשו ב-2012, רבע מהם הגיעו מעובדים בענף המסעדנות, שבו רוב העובדים הם מבקשי מקלט ומסתננים מארצות אפריקה. בעלים של חברת כוח-אדם המעסיקה בעיקר מבקשי מקלט ומסתננים, מסרו כי בענף המסעדנות תנאי ההעסקה מחפירים - שכר מינימום, היעדר שעות נוספות, תשלום במזומן וללא תלוש מסודר וימי עבודה שמגיעים עד 16 שעות רצופות. בנוסף, במקרים רבים כשעובד נפצע - אפילו בזמן העבודה, הוא נאלץ לממן בעצמו את הטיפול הרפואי. במקרה של פיטורים העובדים לא מקבלים תשלום בגין פיצויים.

אמנם בענף המסעדות מתלוננים שהעובד הישראלי לא מוכן לעבוד בשטיפת כלים ובניקיון שירותים, אבל עם תנאי העסקה ירודים כל כך – ניתן להבין זאת.

בתוך כך, התייחס בצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו לגל הפגנות המסתננים."אני מבקש להבהיר שלא יעזרו שום הפגנות ולא יעזרו שביתות. כפי שהצלחנו לבלום לחלוטין את ההסתננות הבלתי חוקית בגבולותינו כך אנחנו נחושים להוציא מכאן את אלו שהצליחו להכנס לפני שסגרנו את הגבול. לא מדובר בפליטים, בהם אנחנו מטפלים על פי החוק. מדובר במסתנני עבודה בלתי חוקיים. ואנחנו חושבים למצות איתם את הדין עד תום. זו מחויבות שלנו ונוציא אותם", אמר.

עוד במהדורה:

תיעוד: העבריין "קוסם" סוחט במכות את שכנו לעיני משפחתו. פחות משנה מאז ששוחרר מהכלא, העבריין אלי נעים, המכונה "קוסם" חוזר ככל הנראה לסורו. צפו בתיעוד ממצלמות האבטחה.

הכנסת עושה סדר על המדרכות: מהירות הנסיעה, רכיבה פרועה והולכי רכב חבולים - ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה להטיל שורה של מגבלות על רוכבי האופניים החשמליים. האם המגבלות החדשות יתרמו לבטיחותם של הרוכבים? קובי ליאני, עורך וואלה! רכב, על חוסר הזהירות בנהלי הבטיחות החדשים.

החבובות בשירות הטרור? מצרים כמרקחה - הבובה הפופולארית אבלה פהיטה מואשמת שבמהלך פרסומת טלוויזיונית העבירה קודים סמויים לביצוע פיגוע האם פהיטה התגייסה לאחים המוסלמים, או שמדובר בציד מכשפות?

התחזית: היום מעונן חלקית עד נאה, מחר- עלייה קלה בטמפרטורות שתורגש בעיקר בהרים.

  • עוד באותו נושא:
  • המהדורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully