וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארץ נהדרת" לא מצחיקה את בעלי המג"ד

מעין יחזקאלי-פלד

7.1.2014 / 12:00

בתכנית הסאטירה הוצג מערכון ששם ללעג את משרתי הקבע, כאילו כולם משרתים בקריה ואוכלים במסעדות יוקרה. מעין יחזקאל-פלד דורשת את כבודו של בעלה שמשרת בשטחים

יום שישי בערב, אחרי בליץ של פרומואים, החלטתי לשבת ולצפות בעונה החדשה של התכנית ארץ נהדרת, יחד עם ילדי, ולשמחת כולנו , גם אב המשפחה, מג"ד בצה"ל, שמבקר בביתנו פעם בשבוע, ומעביר מדי חודש את סוף השבוע שלו בבסיס בשומרון ולא ממש אתנו.

תוך כמה דקות הוא כבר קיבל טלפון מהבסיס ופרש לשיחה ארוכה של עדכונים. מזל, כי בדיוק בהיעדרו שודר המערכון הגרוטסקי והדוחה עם ירון ברלד המתאר יום בעבודתו של איש קבע בקריה. כך נחסך ממנו לגלות בזמן אמת את מידת ההערכה לה הוא זוכה מקברניטי ערוץ 2.

לפי ארץ נהדרת, תמצית יומו של איש הקבע עובר בשיחות בטלות, בילוי במסעדות יוקרה, שינה במשך היום, משחקים במחשב, צפייה בטלוויזיה, גניבת ציוד, הטלת מימיו על עץ וכמובן, איך לא, הטרדה מינית. מדובר בצה"ל לא? זה מה שעושים שם, שכחתם?

לעתים אני מתקשה להשיג את בעלי בטלפון יום שלם כדי לשוחח איתו ולשאול איך עובר יומו. עכשיו, חבורת השנונים מבסיס רמת החייל, מקום מושבה של "קשת", עדכנו אותי ואת ילדיי במה עסוק אביהם שלא מגיע במשך השבוע הביתה. עכשיו כולם יודעים מה עושה אותו אבא שלא מגיע למסיבת חנוכה, לאסיפת ההורים או לצפות במשחק כדורסל חשוב של הילד.

בשמה של סאטירה שנונה לכאורה, ורצון להגיד כביכול אמירה נוקבת על תקציב הביטחון, הצטרפה גם ארץ נהדרת למסע ההשמצות וההכפשות שמתנהל בחודשים האחרונים בתקשורת כנגד אנשי הקבע. שם החליטו שכל בעיות תקציב הביטחון מקורם אחד - איש הקבע. כמה טיפשות, חוסר הבנה ורדידות אפשר לדחוס במערכון אחד?

נכון, קיימת אבטלה סמויה בצה"ל, בעיקר בבסיסי העורף, צה"ל גם סובל מסרבול מערכות וחוסר יעילות, וקיימת גם בעיה גדולה בשוני בגיל היציאה לפנסיה בין הדרג הלוחם, תומכי הלחימה והדרג המנהלי. אין ספק שיש לטפל בסוגיות אלו בצורה נחרצת ואמיצה, אבל האם בסוגיות אלו התמקד המערכון?

קשה להתחרות עם רייטינג של 30%

ברור שלא, שכן כדי להציג זאת בשנינות ובסרקזם נדרש היה מהכותבים קצת מאמץ יצירתי, אבחנה חדה יותר, ואולי, לא עלינו, גם מידת מה של הבנה בנושא. הדרך הפשוטה היא לברוח לפשטני, לחשיבה הסטראוטיפית שתמיד מצליחה ואולי גם תמיד מצחיקה, בהלעגת דמויות. הפעם זכה לכבוד המפוקפק הזה איש הקבע.

שעות ספורות לפני שידור המערכון קראתי בעיון את הריאיון שערך אמיר בוחבוט עם ראש אכ"א האלופה אורנה ברביבאי בוואלה! חדשות תחת הכותרת "בסוף רק מי שאין לו ברירה יישאר בצה"ל". ברביבאי שיתפה את הקוראים "בסכנה הגלומה במתקפות החוזרות ונשנות על משרתי הקבע", ואף סיפרה על המחיר האישי שהיא ומשפחתה משלמים על שירותה ארוך השנים בצה"ל.

ראש אכ"א, הרמטכ"ל ושר הביטחון יכולים לגנות תחת כל עץ את המתקפה הברוטלית על אנשי הקבע, להגן עליהם ולתבוע את עלבונם, כפי שעשו לאחרונה, אך מערכון אחד של ארץ נהדרת בשעת פריים-טיים, בגיבוי מבקרי הטלוויזיה, הוא מה שיקבע את הדימוי הציבורי הנחות שיצרו הפרסומים האחרונים על כלל אנשי הקבע בקרב הציבור הרחב. וכן, כשמדברים על דימוי או על קיבעון בתודעה, אין זה כלל משנה אם מדובר באיש קבע המשרת בקריה או בגדה, שכן מבחינת הציבור הרחב הדימוי הופך את כולם לאחד. וזה מקומם.

העוול על כך הוא עצום, אך לא פחות מכך, דימוי כזה עתיד להביא לפגיעה ישירה וכואבת בביטחון ישראל, כאשר ההון האנושי המייצר את הביטחון הזה הולך וקטן, כוחו נרפה, והוא מרגיש חבוט, פגוע ומושפל.

לא אלאה אתכם בפרטים האמתיים אודות תנאי העסקתם של אנשי הקבע או בשכרם האמתי ביחס לעבודה התובענית שהם נדרשים לה. לא אפרט בפניכם איזו אישיות ערכית , מוסרית ומופתית יש לבעלי המשרת בצה"ל במשך 21 שנים מתוך ציונות אמתית. קטונתי גם מלהתמודד עם 30% רייטינג.

יש לי רצון לשמש פה לכל אלפי משרתי הקבע שאין להם כל זכות להתאגד, להביע את מחאתם בפומבי , לכתוב להתראיין ולתבוע את עלבונם, את עלבוני ואת עלבון ילדיי, ולהצטער שוב על הקלות הבלתי נסבלת שבה עוברת רשעות בפריים-טיים.

הכותבת היא אם לארבעה, נשואה לאיש קבע המשרת כמפקד גדוד באיו"ש

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully