וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויים אמריקניים ביוזמה הערבית יסללו דרך להסכם?

7.1.2014 / 11:42

הפלסטינים דיווחו שקרי יבקש לעשות שינויים ביוזמה הסעודית סביב ההכרה בישראל כמדינת העם היהודי. בכיר ברשות: קרי הציע להכיר בשאיפת הפלסטינים "שבירתם תהיה בתוך ירושלים"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו במסיבת העיתונאים של קרי מיום ראשון)

האמריקנים בוחנים את האפשרות להכניס שינויים ביוזמת השלום הערבית, כך דווח הבוקר (שלישי) בעיתון הפלסטיני "אל-איאם". השינויים ייסובו בעיקר סביב סוגיית ההכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי, באופן שלא יפגע בזכויות האזרחים הערבים שבה. בעיתון הדגישו כי אין אישור לדברים מהצד הפלסטיני, אולם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש עם מנהיגי ערב הסעודית, וביום ראשון ייפגשו שרי החוץ של ועדת המעקב של הליגה הערבית בפריז לפגישה שתעסוק ביוזמת השלום. שינוי ביוזמה עשוי לסלול את הדרך להסכמה של אבו מאזן לעסקה.

הפלסטינים שוב משדרים תחושה של משבר בשיחות מול האמריקנים וישראל. בכיר פלסטיני אמר כי הפגישות שניהל שר החוץ האמריקני בימים האחרונים עם הצמרת הפלסטינית לא הביאו לשום הסכמות. "דיברנו על הכול אבל מבלי להסכים על דבר", כך אמר לעיתון "אל-איאם", היוצא לאור מטעם הרשות הפלסטינית. לדברי אותו בכיר, הפלסטינים הציגו לקרי את עמדתם בנוגע לכל הסוגיות, והם מצפים כעת לעמדותיו הכתובות בנושא הסכם המסגרת שיכול להוות בסיס למשא ומתן בשלב הבא.

עוד על תהליך השלום:
השר שטייניץ ב"חי בכנסת": אבו מאזן מראשי המסיתים
יועצו של קרי נועד עם בכירים בהנהגת המתנחלים
קרי מנסה לרתום את מדינות ערב לתהליך המדיני

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם מלך סעודיה עבדאללה, 5 בינואר 2014. רויטרס
קרי ומלך סעודיה בפגישה ביום ראשון/רויטרס

הבכיר עוד הוסיף כי קרי דן ברעיונות שונים והקשיב לעמדות הפלסטיניות, ואילו אבו מאזן הדגיש באוזניו את הדרישות הפלסטיניות הבסיסיות: מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים, אי-הסכמה לנוכחות ישראלית בתוך המדינה הפלסטינית לאחר יישום ההסכם ובשאר הנושאים - פתרון צודק על פי ההחלטות הבינלאומיות. הרשות גם הדגישה באוזני קרי שיש להפסיק את הבנייה בהתנחלויות.

באשר לדרישה הישראלית להכיר בישראל כמדינה יהודית, העמדה הפלסטינית ברורה: ב-1993 נעשתה הכרה הדדית בין הצדדים. הבכיר הפלסטיני הוסיף כי בסוגיית עיר הבירה, במינוח "מזרח ירושלים" אין כוונת הרשות לכפרים כמו אבו דיס או אזור שועפט, אלא הכוונה היא לעיר עצמה. אחד הרעיונות שהוצעו לדבריו על ידי קרי כניסוח להסכם המסגרת היה כי ירושלים היא עיר מאוחדת והפלסטינים שואפים "שבירתם תהיה בתוכה". אולם לדבריו, זוהי רק אחת מתוך הצעותיו של קרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully