וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש עסקים ישב בצינוק לשווא - ויקבל 30 אלף שקלים

6.1.2014 / 18:48

איש העסקים עודד דסאו יזוכה בעשרת אלפים שקלים על כל יום בו שהה בצינוק, לאחר שבית המשפט קבע כי בידודו היה בלתי סביר. "התא היה טחוב, מסריח משתן ומלא בצואה"

עודד דסאו. גלובס 
תמר מוצפי, מערכת וואלה! NEWS
"שפטו אותי בלי עדים". איש העסקים עודד דסאו/מערכת וואלה! NEWS, גלובס תמר מוצפי

שירות בתי הסוהר יפצה את האסיר לשעבר ואיש העסקים עודד דסאו בעשרת אלפים שקלים על כל יום בו ישב בצינוק לשווא - כך פסק השבוע בית משפט השלום בנצרת. פסק הדין התקדימי התקבל כשנה לאחר שדסאו הגיש תביעת נזיקין נגד שירות בתי הסוהר (שב"ס) באמצעות עורך דינו אפרים דמארי בגין העונש שקיבל. שירות בתי הסוהר יפצה אותו ב-30 אלף שקלים בסך הכל.

עודד דסאו, שהיה בעבר בעל השליטה בחברה הציבורית "גולן מלאכת מחשבת", נידון לשנתיים מאסר בפועל בגין עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד. דסאו הורשע בהעברת עשרות מיליוני שקלים באופן לא חוקי ובניגוד לחוק ניירות ערך מהחברה לחשבונו הפרטי, בתקופה שבין אוגוסט 2005 ליוני 2006. את עונשו הוא החל לרצות בכלא רימון בדצמבר 2011אולם חודשיים לאחר מכן הועבר לכלא שאטה בצפון "לפתע וללא כל הסבר", כפי שטען עורך דינו בתביעת הנזיקין שהגיש בנובמבר 2012.

עוד כתבות בחדשות:
"אבו מאזן לא מעודד טרור, אך הוא ראש המסיתים"
התקציב קוצץ - ופעילות הטנק שמרתיע את עזה פוחתת
תיעוד עצוב: עשרות לווייתנים נסחפו לחוף ומתו

"זה היה יותר גרוע ממה שמתואר בסרט 'אקספרס של חצות', ממש כמו במדינת עולם שלישי. וזה קרה כאן, ליד בית שאן, בישראל של המאה ה-21", אמר דסאו לוואלה! חדשות בראיון ראשון מאז שוחרר מהכלא. "אם אסיר צווארון לבן, שהתנהג למופת ושאין לו שום גיליון תלונה מושלך לצינוק טחוב ושרוף, מסריח משתן ומלא בצואה כשהוא אזוק ברגליים ובידיים בטענות שהופרכו על ידי השופטים, אז הסכום שזכיתי בו לא מעניין אותי". דסאו טוען כי הסיבה ליחס שקיבל היא העובדה שהוא אדם חסר אמצעים. "חשוב לי להעלות את הנושא לתודעה, שאנשים יבינו שבמדינה 'הנאורה' שלנו - מי שאין לו יכולת כספית וטיפת כוח, יכול להימק זמן רב בצינוק בתת-תנאים בלי שום סיבה, הרחק מעין הציבור ומבלי שאיש ייתן על כך את הדעת".

על פי כתב תביעת הנזיקין שהגיש דסאו באוגוסט 2012, "התובע נדרש על ידי סוהר להתלוות אליו כדי להיכנס לצינוק למשך שבעה ימים. התובע שאל את הסוהר מה חטאו ותשובת הסוהר הייתה כי קיבל פקודה 'מגבוה' לעשות כן". רק לאחר התערבות עורך דינו נאמר לדסאו כי עליו להישפט בפני קצין שיפוט של שירות בתי הסוהר. "עם התייצבותו בפניו אמר הקצין לתובע כי קיבל הוראה לשפוט אותו לשבעה ימי מחבוש בצינוק", נכתב בכתב התביעה. "התובע שאל את הקצין במה הוא מואשם והוסיף כי הוא רוצה להגן על עצמו ולטעון כנגד האישום המיוחס לו. הקצין השיב לו כי אין לו זמן, הוא ממהר לביתו".

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

דסאו דרש להישפט בפני קצין שיפוט בכיר, וזה טען כי דסאו נאשם בניסיון לשחד סוהר בתמורה למידע על סוהרת שהייתה בעבר בת זוגו של אסיר שהיה בשעתו שכנו של דסאו לתא. בכתב התביעה נטען כי דסאו הכחיש את הטענות וביקש להשמיע את טיעוניו בטרם מתן פסק הדין אולם "פסק הדין כבר ניתן". למחרת גזר הקצין על דסאו קנס בסך 200 שקלים וחמישה ימי מחבוש בצינוק.

"הוא שפט אותי בלי להביא עדים, בלי לשמוע את הסוהרים על מהות המעשה", טוען דסאו, "אחד מהקצינים שהיה אמור להעיד, העביר את עדותו דרך הטלפון מבלי שנתנו לי אפשרות לשמוע את העדות ולהגיב עליה".

יומיים לאחר מכן, בעקבות עתירה שהגיש עו"ד דמארי לבית המשפט כדי לבטל את ההליך המשמעתי הלא תקין, לטענתו, התרצה היועץ המשפטי והורה לקבל את העתירה, להוציא את דסאו מהצינוק ולהחזיר את אותו לאגף רגיל. על פי כתב התביעה, לא עמד השב"ס בהסכמות ובמקום להחזירו לאגף שבו שהה קודם לימי המחבוש, הוא הועבר לאגף עם שמירה קפדנית "שערכו הסגולי זהה לזה של צינוק", לטענת עו"ד דמארי. בהמשך הועבר דסאו לאגף הנקלטים החדשים בכלא, אשר גם בו תנאי הכליאה קשים. "אני הוגדרתי 'אסיר צווארון לבן' והייתי אזוק ברגליים ובידיים, בשעה שלידי היו אסירים השפוטים למאסרי עולם ואף אחד מהם לא היה אזוק כך", אומר דסאו. "זה היה מצב הזוי. לא נתנו לי שום זכות אלמנטרית".

"התנהלות השב"ס אינה כמצופה ממנה"

בעקבות השתלשלות העניינים הגיש דסאו עתירה נוספת לבית המשפט לעניינים מנהליים, שנידונה על ידי נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, השופט דויד חשין. בעתירה הלין דסאו על כליאת השווא בצינוק ועל אי כיבוד ההסכם עם השב"ס על כך שהוא יועבר לאגף רגיל. חודש לאחר הגשת תביעת הנזיקין, החליט חשין לקבל את העתירה והורה להעביר את דסאו לאגף רגיל, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה ביותר על התנהלות השב"ס. בפסק הדין כתב חשין כי בית המשפט לא מתערב לרוב בשיקולי השב"ס, אולם המקרה שהובא בפניו הוא חריג וכי ההחלטה של השב"ס הייתה בלתי סבירה.

"התנהלות השב"ס ואשר עליה לא חלקה בא כוח שב"ס בדיון, אינה עולה בקנה אחד עם ההתנהלות המצופה מרשות מנהלית. עונש מאסר הנגזר על אדם, מגביל מטבע הדברים את חירותו, אולם הוא אינו מפשיטו כליל מזכויות האדם שלו ומזכויותיו כאסיר", כתב השופט חשין בפסק הדין שניתן בספטמבר 2012. "מוטב יהיה אפוא אילו יקפיד שב"ס על מושכלות ראשונים אלה לבל יירמס כבוד האדם של האסירים ולבל יפגעו זכויותיהם כאסירים".

פסק הדין סלל את הדרך לתביעת הנזיקין שהוגשה על ידי דסאו, בה דרש פיצויים על סך 200 אלף שקלים בגין נזק נפשי וכספי שנגרם לו כתוצאה מכליאתו בצינוק והרחקתו ממכשיר טלפון אשר גרמה לו "להפסיד עסקה". בכתב ההגנה טען השב"ס כי דסאו לא הורחק ממכשיר טלפון וכי לכתב ההגנה לא צורפה כל חוות דעת רפואית "ולפיכך מוכחשת הטענה כי לתובע נגרמו נזקים נפשיים כלשהם" כפי שנטען בתביעה. עוד נטען בכתב ההגנה כי בניגוד לטענתו של דסאו "תאי הבידוד נקיים באופן שוטף, מסודרים ומסוידים".

אולם, במהלך הדיונים שנערכו בבית משפט השלום בנצרת, נעתר השופט לבקשת עורך דין דמארי ודרש מהשב"ס שיציג את צילומי מצלמת האבטחה שאמורה לתעד את הצינוק 24 שעות ביממה. בשב"ס לא הציגו את הצילומים ובסופו של יום הציע השופט לצדדים להגיע להסכם פשרה על גובה הפיצויים שהשב"ס יישלם לדסאו על עוגמת הנפש שנגרמה לו.

אף על פי שבית המשפט קיבל את טענותיו של דסאו, שירות בתי הסוהר דוחה את רובן. ?ההליך המשמעתי כנגד האסיר בוטל עוד בטרם התביעה והוא הוצא מהבידוד", מסרו בשב"ס. "שירות בתי הסוהר נתבע בשני תיקים על ידי האסיר בסך כולל של 300 אלף שקלים, אולם בסופו של ההליך הוצע על ידי בית המשפט הסכם פשרה בסך כולל של 30 אלף שקלים בלבד - והסכם המדבר בעד עצמו. מיותר לציין כי שב?ס דוחה את הטענה בדבר זיוף המסמכים מכל וכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully