וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר עומק חושף את הסיבה האמיתית לפיגוע בבנגזי

ה"ניו יורק טיימס" שולל את טענות הרפובליקנים, וקובע: הפיגוע בקונסוליה האמריקנית ב-2012 נגרם בעיקר בשל הפצת הסרטון "תמימות המוסלמים". אל-קאעדה לא היה מעורב במתקפה

יוטיוב

תחקיר עומק שפורסם הבוקר (ראשון) בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" מגלה שאין כל ראיות למעורבות של ארגוני טרור, ובכלל זה של אל-קאעדה, במתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגזי בשנה שעברה. במתקפה נרצחו השגריר כריס סטיבנס ושלושה דיפלומטים אמריקנים נוספים.

התחקיר סותר את טענותיהם של הרפובליקנים בוושינגטון, שאמרו בשנה האחרונה כי ממשל אובמה "מנסה להשתיק את מעורבותו של אל-קאעדה בפיגוע". לטענת כמה רפובליקנים, הפיגוע בוצע על ידי אותה קבוצה שהוציאה לפועל את הפיגועים ב-11 בספטמבר 2011.

המתקפה בבנגזי אירעה ב-11 בספטמבר 2012, בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות לנשיאות; הרפובליקנים ערכו אינספור שימועים בקונגרס ודרשו להדיח את שרת החוץ הילארי קלינטון, עליה הטילו את האחריות למתקפה. חוסר הבהירות בנוגע לנסיבות הפיגוע, וטענת הרפובליקנים לפיה ממשל אובמה שיקר לציבור, סיכלו את מינויה של השגרירה באו"ם סוזן רייס לתפקיד שרת החוץ.

הקונסוליה האמריקנית בבנגזי עולה באש אחרי מתקפה משולבת של חמושים. לוב, 11 בספטמבר 2012. רויטרס
הקונסוליה הבוערת בבנגזי בשנה שעברה/רויטרס

לפי התחקיר, האבטחה בקונסוליה הייתה לקויה מאוד: האמריקנים הנצורים התחננו לעזרה ממנהיגי מיליציות שבעבר סייעו להם, אך אלה סירבו להגיע לעזרתם. התוקפים בקונסוליה בזזו את המקום, ובין היתר לקחו חליפות, מכשירי חשמל וממתקים שמצאו שם.

התחקיר התפרסם בשישה חלקים, בליווי סרטונים ועדויות מהשטח. הוא קובע כי העילה המרכזית למתקפה על הקונסוליה הייתה - כפי שהעריכו מלכתחילה - הפצת הסרט "תמימות המוסלמים". הסרט האמריקני דל התקציב לעג לנביא מוחמד והציג אותו כסוטה. במשך תקופה ארוכה לא היה ברור מי ביים את הסרט, שזכה לגינויים ברחבי העולם הערבי. בישראל נדחתה תביעה להסירו מהרשת.

ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי המתקפה הייתה ספונטנית ברובה, ואורגנה לכל היותר 12 שעות מראש: "הכעס על הסרט הניע את גל המתקפה הראשון. עשרות אנשים הצטרפו, חלקם בזעם על הסרט, ואחרים בתגובה על שמועה שקרית שהופצה במהירות, לפיה השומרים במתחם האמריקני ירו במפגינים הלובים".

מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון זועמת במהלך השימוע על המתקפה בבנגזי, 23 בינואר. רויטרס
שרת החוץ קלינטון מגיבה בזעם לטענות הרפולביקנים, בשימוע בחודש ינואר/רויטרס

"העיתון ערך חקירה במשך חודשים. היא התמקדה בראיונות נרחבים בבנגזי, עם לובים שהחזיקו בידע ישיר לגבי המתקפה ולגבי ההקשר שלה. מהחקירה לא עלו כל ראיות לכך שאל-קאעדה, או כל ארגון טרור בינלאומי אחר, מילא כל תפקיד במתקפה".

עוד נכתב בתחקיר כי "את המתקפה הובילו הלוחמים שהרוויחו מהמטרייה האווירית של נאט"ו ומהסיוע הלוגיסטי של הארגון, במהלך ההתקוממות נגד הקולונל קדאפי. בניגוד לטענות מפי כמה מחברי הקונגרס, המתקפה לובתה, בחלקה הגדול, על ידי הכעס מהסרט האמריקני שהשמיץ את האיסלאם".

לפי ה"טיימס", את המתקפה ביצע הארגון אנסאר אל-שריעה. מי שסייע להם היה מנהיג מיליציה מקומית, "איש מוזר ומתבודד" בשם אחמד אבו קטאלה. הוא הודה כי נכח בקונסוליה בעת המתקפה, אך מכחיש כי היה אחראי לה.

בעיתון נכתב כי הרפובליקנים מקשרים בשוגג בין הארגונים הללו לרשת הטרור העולמית של אל-קאעדה. זאת, בעוד שהראיה היחידה הקשורה לכך קלושה ביותר: "פיסת המודיעין הידיעה הקשורה לאל-קאעדה היא שיחת טלפון בלילה ההוא, מאדם שהשתתף בגל הראשון של המתקפה, אל חבר במדינה אפריקנית אחרת - שהיו לו קשרים לאל-קאעדה. אך כשהחבר שמע את החבר מתרברב, הוא נשמע המום - מה שמצביע על כך שהוא לא ידע מראש על הפיגוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully