וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר האיחוד לוואלה!: נאשים את ישראל בכישלון המו"מ

28.12.2013 / 10:00

השגריר גינה את ההצהרה הישראלית על בניית 1,400 יחידות דיור בהתנחלויות, והבהיר כי פיצוץ השיחות יהיה בעוכרי ישראל. האיום: סנקציות כלכליות שיגרמו לנזק במאות מיליונים

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
הצהרות הבנייה עשויות לפוצץ את השיחות, ואירופה צפויה להאשים את ישראל. לבני, קרי ועריקאת/AP

האיחוד האירופי נמצא השבוע בפגרה לכבוד חג המולד, ולכן בינתיים עוד לא יצאה הודעת גינוי חריפה מבריסל על החלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבנות עוד כ-1,400 יחידות דיור בהתנחלויות. האירופאים העבירו בשבועות האחרונים אזהרות ברורות לישראל לפיהן עליה להימנע מבנייה נוספת בשטחי יהודה ושומרון, סמוך לפעימה השלישית של שחרור האסירים, ואמרו כי צעד כזה ייתפש כניסיון מכוון להכשיל את המשא ומתן עם הפלסטינים.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו פונה לבית חולים כי חש ברע; שוחרר לביתו
3 פצועים קשה בתאונה בחיפה; הנהג הפוגע נמלט ונלכד
"קרי הציע - פולארד תמורת שחרור ערבים-ישראלים"

שגריר האיחוד בישראל, לארס פאבורג-אנדרסן, אמר בסוף השבוע בראיון לוואלה! חדשות כי הוא הבהיר לגורמים בכירים בישראל כי "הכרזה נוספת על בנייה בהתנחלויות עלולה לפגוע קשות במשא ומתן, ובמקרה כזה האשמה צפויה להיות מוטלת על ישראל". השגריר הוסיף כי "עמדה דומה הוצגה על ידי שגרירי המדינות הגדולות באירופה, וזו עדיין עמדתנו".

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
ההצהרות עלולות לגרום לסנקציות כלכליות חמורות שתטיל אירופה. בנייה בהתנחלויות/רויטרס

השגריר האירופי הוא דיפלומט ותיק שנזהר בלשונו, אבל המשמעות המעשית של דבריו ברורה - אם הבנייה בהתנחלויות תפגע במשא ומתן, ישראל תישא באחריות. הנשיאה באחריות תבוא לידי ביטוי בסנקציות כלכליות חדשות נגד ההתנחלויות, שעלולות להתרחב גם לחברות ישראליות הפועלות בתחומי הקו הירוק. הנזק הכלכלי הצפוי מוערך במאות מיליוני שקלים. בירושלים שמעו את האזהרות מאירופה, אבל החליטו להתעלם מהן ולהמשיך עם המהלך הציני של הצמדת בנייה בשטחים לשחרור האסירים הפלסטינים. גורם מדיני ישראלי הגיב בזעם לדברי השגריר ואמר כי "האירופאים בעצם נותנים לפלסטינים אור ירוק לפוצץ את המשא ומתן, ומבהירים להם שבכל מקרה האשמה תהיה על ישראל".

אלא שלא רק האירופאים צפויים להגיב בחריפות לגל הבנייה הנוסף: שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ביקש מנתניהו במפורש להימנע מהכרזה נוספת על בנייה בהתנחלויות. המשא ומתן נמצא כעת בימים רגישים במיוחד, כאשר קרי צפוי להגיע לביקור נוסף באזור בעוד כשבועיים, לקראת הצגת "הסכם המסגרת" האמריקני לשני המנהיגים. הדבר האחרון שקרי זקוק לו כרגע הוא משבר נוסף סביב מכרזי בנייה עתידיים. ביום רביעי בערב, לפני שההדלפה על הבנייה יצאה לתקשורת, התנהלו שיחות קדחתניות עם האמריקנים בניסיון לקבל מהם דחייה של הפעימה השלישית של שחרור האסירים, כדי להימנע מהצמדת השחרור לגל הטרור שחוו אזרחי ישראל השבוע. גם תכניות הבנייה בהתנחלויות הוצגו בשיחות הללו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ג'ון קרי  נפגש עם אבו מאזן בירדן, נובמבר 2013. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, עם ג'ון קרי/רויטרס

השורה התחתונה הייתה מאכזבת עבור שני הצדדים: האמריקנים דחו את הבקשה להזזת הפעימה השלישית, אבל הבינו שצפויה הודעה על בנייה. גורם אמריקני אמר לוואלה! חדשות כי מה שבכל זאת הפתיע את האמריקנים היה העיתוי של הדלפת המידע לעיתונות. בשתי הפעימות הקודמות, ההדלפה על הבנייה הוצמדה למועד שחרור האסירים. הפעם הפרטים דלפו לתקשורת כמעט שבוע לפני המועד שבו האסירים ישוחררו מבתי הסוהר. אם המטרה הייתה לחזק את ראש הממשלה מימין, לא בטוח שהיא הושגה. אפילו יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, צייץ למחרת בחשבון הטוויטר שלו: "אם הייתי יכול לבחור, הייתי מעדיף שלא תהיה בנייה ולא ישוחררו מחבלים, מאשר בנייה חדשה ושחרור מחבלים".

ההדלפה על הבנייה בהתנחלויות לא הייתה הניסיון היחידי של נתניהו לקבל השבוע "חיזוק מימין". בישיבת סיעת הליכוד ביום שני הוא ניסה "להפגין שרירים" מול ארצות הברית, כאשר הודיע במבט רציני וקשוח שביקש "הבהרות" מהאמריקנים על פרשת הריגול בישראל. בשעה שנתניהו הפגין את עוצמתו מול חברי הסיעה, היה שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, במרחק כמה מאות מטרים ממנו – בלשכת שרת המשפטים, ציפי לבני, בכנסת לשיחת עדכון על המצב במשא ומתן עם הפלסטינים.
שפירו הסתובב בהמשך במסדרונות הכנסת, מחויך וידידותי כהרגלו. אם המופע של נתניהו בסיעה השפיע עליו ולו במעט, קשה היה לראות את זה. למרות הטון "המאיים" של נתניהו, ה"הבהרות" שביקש לא באמת מעניינות את האמריקנים. את ההבהרות האמיתיות ביקש השגריר שפירו מציפי לבני, וזה עוד כלום לעומת ההבהרות שקרי עומד לבקש בקרוב מנתניהו בנוגע לעמדותיו האמיתיות בנושאי הליבה של הסכסוך – הגבולות, ההתנחלויות וירושלים.

התסריט היחיד שבו האמריקנים, וגם האירופאים, יוותרו לנתניהו בנושא הבנייה, הוא תסריט בו ראש הממשלה יפגין גמישות מפתיעה כלפי "הסכם המסגרת" שג'ון קרי יציג לו ולאבו מאזן באמצע ינואר. במקרה כזה, הנזק של הבנייה העתידית עשוי להתגמד ביחס להסכמה עקרונית של נתניהו למשא ומתן על בסיס גבולות 1967 הכולל חילופי שטחים. ההימור של קרי עד כה היה להציג לשני המנהיגים מתווה "פרו-ישראלי" יחסית בנושא הסדרי הביטחון, בתקווה שנתניהו בתמורה יתפשר בנושא הגבולות. אם ההימור הזה ישתלם לקרי, הוא ישתלם גם לנתניהו – אבו מאזן יהיה חייב לקבל את המתווה הביטחוני, או להיות מוצג כסרבן השלום. אם נתניהו יתעלם מהניסיון של קרי "ללכת לקראתו" בנושא בקעת הירדן, ויפגין עמדה נוקשה בנושא הגבולות, ההימור יתברר ככישלון - וכל המעורבים ישלמו ביוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully