וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוראת רב: רופאה דתייה בצה"ל סירבה לבדוק גברים

25.12.2013 / 21:00

א' שימשה רופאה בלשכת הגיוס. בהסתמך על קביעת רב כי מותר לה לבדוק גברים אלא אם כן הדבר נוגד את מצפונה, דרשה לבדוק רק נשים. הצבא דחה את בקשתה והיא נאלצה לעבור תפקיד

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
הרופאה עברה ליחידה אחרת. לשכת הגיוס בתל השומר/יותם רונן

אזרחית עובדת צה"ל ששימשה רופאה בלשכת הגיוס בתל השומר, סירבה לבצע בדיקות גופניות אינטימיות למתגייסים ממין זכר, שכן הדבר נוגד את אורחות חייה ואמונתה הדתית. חרף פניותיה לגורמים בכירים בענף הרפואה בצה"ל, היא המשיכה לבצע את הבדיקות לגברים, ולבסוף עברה ליחידה אחרת. לאחרונה פנתה א' לראש אגף כוח אדם בצבא, אלוף אורנה ברביבאי, בבקשה שתבחן את ההתנהלות בלשכת הגיוס. פנייתה חושפת גם אי הקפדה לכאורה על נהלי בדיקות אינטימיות למתגייסות ולמתגייסים חדשים.

א' החלה לעבוד בצה"ל בספטמבר 2007. היא שובצה בלשכת הגיוס בתל השומר בתפקיד מאבחנת מועמדים לשירות הביטחון (מלש"בים). בריאיון עבודה שערכה עם הרופאה הראשית של לשכת הגיוס ערב כניסתה לתפקיד, הבהירה כי חרף חובתה הבסיסי כרופאה, אין ביכולתה לבצע בדיקות גופניות אינטימיות למלש"בים גברים, שכן הדבר נוגד את אמונתה הדתית. הרופאה הבכירה קיבלה את דבריה, ואף הבהירה לה כי אכן בדרך כלל רופאים גברים מבצעים בדיקות למתגייסים ואילו רופאות מטפלות במתגייסות. אולם יחד עם זאת, היא ציינה שבמקרים שבהם לא יהיו רופאים זכרים פנויים, תיאלץ א' בכל זאת לבצע את הבדיקה.

הסיפורים החמים בחדשות:
תיעוד מיוחד: הלוחמים שברו קיר - ומצאו שב"חים
מחדל: החשוד באונס הקבוצתי הופקר – נערים הכו אותו קשות
השוטר שנדקר בבנימין התעורר; אחיו: "קרה נס גדול"

האלוף אורנה ברביבאי בכנס מיוחד בנושא גדר הביטחון וגבולות ישראל בבניני האומה, ירושלים, דצמבר 2011. מגד גוזני
"ההסכמות הופרו". ברביבאי/מגד גוזני

מהתלונה לראש אכ"א, שהוגשה בשם ד"ר א' על ידי עורכי הדין גלית רוטנברג וגיל דחוח, עולה כי המציאות עבורה השתנתה לפני שנה וחצי, עם מינויו של רופא ראשי חדש ללשכת הגיוס. עם כניסתו לתפקיד, הוא הורה, כך על פי כתב התלונה, "באופן שרירותי, תוך הפרת ההסכמות, שעל מרשתנו לבצע בדיקות בגברים, באופן תדיר, ללא כל התחשבות בהיותה אישה דתייה". בעקבות הדברים, פנתה א' לראש מדור רפואה בצה"ל, רונן ארגוב. זה הורה לה לפנות לרב היחידה, כדי שיביע את דעתו.

וכך כתב רב היחידה, בתגובה לפנייתה של א': "באופן עקרוני, מותר לרופא לבדוק אישה וגם לרופאה לבדוק גבר, על פי הכלל ש'אומן טרוד באומנותו' ולא בא לידי הרהור עבירה, אבל אם הוא מרגיש שבכל זאת הדבר משפיע עליו לרעה הרי שהכלל אינו תקף והדבר אסור. לפיכך, אם את מרגישה שבדיקת גברים משפיעה עליך לרעה הרי שאסור לך לבדוק אותם מבחינה הלכתית".

א' העבירה את תשובת הרב לראש מדור רפואה וקיוותה שבכך תם העניין. אולם, על פי התלונה, עוד באותו ערב יצר עמה קשר טלפוני והודיע לה כי אין באפשרותו לקבל את החלטת הרב, למרות הסיכום ביניהם. "מסגרת העבודה החדשה, שנכפתה על מרשתנו בניגוד לרצונה, השפיעה רבות על מצב רוחה ועל מצבה הנפשי", נכתב בתלונה. "כתוצאה מהקונפליקט הקשה, שבו הייתה מצויה, החלה מרשתנו לגלות סימני מצוקה שהתבטאו במצב נפשי שהידרדר, ואף הוביל למספר התפרצויות בכי בלתי נשלטות, וכן לעלייה ניכרת בלחץ הדם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"קונפליקט קשה". מתגייסים טריים בבקו"ם/ניב אהרונסון

א' המשיכה להתריע בפני ראש מדור רפואה על המתרחש בלשכת הגיוס. בהודעת דואר אלקטרוני ששלחה לו בחודש מרץ כתבה: "על פי הנהלים, מלשב"ית זכאית להיבדק על ידי רופאה בלבד ולדרוש שלא תהיה נוכחות של גבר בחדר. אבקש להתריע על כך שאני נאלצת לבדוק בדיקה גופנית מלשביו"ת כאשר בצדו השני של החדר יושב רופא גבר ועורך סיכומים בנוכחות מלשב"ים זכרים. סיטואציה זו, שבמסגרתה נאלצות מלשביו"ת להתפשט (אמנם מעבר לפרגוד) כאשר בקרבתן נוכחים גברים, אינה מקובלת לא עליי כרופאה הבודקת ולא על מלשביו"ת, אשר רבות ביניהן מסרבות לעבור בדיקה גופנית בתנאים אלו". על פי התלונה שהגישה לראש אכ"א, פנייה זאת לא זכתה להתייחסות ועד כמה שידוע לא', הנוהל הפסול נמשך.

אך א' לא התייאשה, ופנתה למפקד לשכת הגיוס, סגן-אלוף ניר נאמן, ואל ראש ענף רת"מ (רפואה תעסוקתית ומיון רפואי) בחיל הרפואה, סגן-אלוף ד"ר יפעת ארליך-שהם. במכתבה אל השניים, ביקשה כי יתחשבו בה, כאישה דתייה, ויאפשרו לה לבדוק בעיקר מלשב"יות. בעקבות פנייתה, זומנה לראיון עם סא"ל נאמן. בראיון ציין סא"ל נאמן כי אין הוא מתכוון להיענות לבקשתה. גם ד"ר ארליך-שהם דחתה את הבקשה.

כעת ניצבו בפני הרופאה שתי אפשרויות: לקבל את עמדת הרופא הראשי – או לעבור ליחידה אחרת. בלית ברירה, בחרה ד"ר א' באפשרות השנייה. "העובדה שדווקא בצה"ל נגלית פגיעה כה בוטה ומזלזלת ברגשי דת ונגרמת פגיעה כה קשה, ברופאה שמשרתת את המדינה, מצריכה בדק בית מעמיק", מסרו פרקליטיה עורכי הדין דחוח ורוטנברג. "אנו מקווים כי יוסקו המסקנות המתאימות כדי שמקרים כאלה לא יחזרו בצה"ל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פנייתה של הנ"ל למפקדיה תיענה במישרין, ולא באמצעות כלי התקשורת, כראוי למשרתים בצה"ל. על פי חוק זכויות החולה, לא ניתן להפלות בין מטופלים מטעמים שונים, ביניהם מטעמי מגדר".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully