וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "גורמים פוליטיים מנסים להחליש את העליון"

גלעד גרוסמן

22.12.2013 / 20:00

בכנס יום איכות השלטון לשנת 2013, שנערך בשיתוף וואלה! חדשות, אמרה שרת המשפטים כי "אין אדם שנמצא מעל לביקורת. ההתנהלות תיבדק בכל הרמות, בכל המקרים – גם אצל היועץ"

צלמים זמניים מורשים
טקס אבירי איכות השלטון בהנחיית ינון מגל. דצמבר 2013. דרור עינב
יום איכות השלטון, הערב במוזיאון תל אביב/דרור עינב

יום איכות השלטון לשנת 2013 נחתם הערב (ראשון) בטקס אבירי איכות השלטון, שבו הוענקו אותות לאנשי רשויות השלטון השונות ולאישים בתחומי החינוך, הביטחון והתקשורת, הרשויות המקומיות וחושפי שחיתות. הכנס השנתי, שנערך בשיתוף וואלה! חדשות והועבר כולו בשידור חי ממוזיאון תל אביב לאמנות, כלל חמישה מושבים, בהשתתפותם של אישים מתחום הפוליטיקה, האקדמיה, התקשורת, המשפט וכן מהמגזר הפרטי.

אחר הצהריים השתתפה שרת המשפטים ציפי לבני במושב החמישי של הכנס, שבו דנו בשאלת גוף מבקר לפרקליטות. במושב השתתפו גם שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל, פרופ' סוזי נבות מאוניברסיטת בר אילן והעיתונאים גיא פלג ויועז הנדל. כמו כן, השתתף בו יו"ר התנועה לאיכות השלטון בישראל, עו"ד אליעד שרגא, נשא בסיומו דברים.

בפתח דבריה התייחסה לבני לפיצוץ המטען באוטובוס בבת ים. "אלה שניסו לפגע בנו היום הם לא אלה שאיתם אנחנו מנהלים או ננהל משא ומתן", אמרה השרה. "לא ניתן למחבלים נפשעים לקבוע את עתיד ישראל. ישראל ממשיכה כל העת לפעול נגד טרור וגם במקרה הזה, אם אכן כמו שכך נראה מדובר בטרור, נעשה את מה שצריך לעשות לצד הניסיון שאנחנו חייבים לעצמנו למצות כל סיכוי להגיע להסדר. אנחנו נמשיך לפעול בכוח נגד הטרור, ולקדם משא ומתן שישקף את האינטרסים שלנו, לרבות הביטחוניים".

עוד בחדשות:
סוכל פיגוע בבת ים: חבלן משטרה פוצץ מטען באוטובוס
"נתניהו התכופף ולחש: האמריקנים מאזינים"
תאילנד: מורדים מוסלמים חשודים בפיגוע משולב בדרום

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
"אין אדם שנמצא מעל לביקורת". היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין/טלי מאייר

"המטרה היא ליצור גוף ביקורת עם שיניים", הסבירה לבני בראיון שהעניקה לוואלה! חדשות לאחר נאומה. "ברגע שמגיעה אליי תלונה שהנציב קבע שהיא מוצדקת – יש לזה משמעות על קידום שופטים. אני מאמינה שברגע שיודע כל פרקליט שהוא ייבדק עניינית, זה יכול לייצר שינוי בתהליכי עבודה". באשר ליועץ המשפטי לממשלה, אמרה לבני: "אין אדם שנמצא מעל לביקורת. ההתנהלות תיבדק בכל הרמות, בכל המקרים – גם אצל היועץ".

באשר לשאלה אם הגוף המפקח יסייע לבנות מחדש את האמון בפרקליטות, אמרה השרה כי "צריך להבין שכשהתסכול נשאר בבית ואנשים מרגישים שאין כתובת, זה יוצר הרבה ניתוק וניכור מהמערכת. ברגע שהאזרח יודע שיש מי שיקשיב וישמע, אין לי ספק שזה דבר שיכול לחזק. אני בעד שלטון החוק, הפרקליטות וגופי התביעה, אבל זה בסדר אם תהיה ביקורת על ההתנהלות על התהליך".

יאיר לפיד ונפתלי בנט בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
"יש בלבי על 'ברית האחים'". בנט ולפיד בכנסת/עומר מירון

לסיום, התבקשה לבני להתייחס לכך שוועדת השרים לחקיקה לא קיבלה בשבוע שעבר את המלצתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בעניין "חוק העמותות". "ההחלטה של השרים להתעלם מעמדת היועץ היא בעייתית מאוד בעיניי, אני תמכתי בה", הסבירה לבני. "לשרים יכול וצריך להיות שיקול דעת עצמאי, אבל כשהיועץ אומר שזה לא חוקתי זה השלב שבו השרים צריכים לעצור ולחשוב".

לדבריה, "יש גורמים פוליטיים שרוצים להחליש את בית המשפט העליון – איש איש וטעמו. יש כאלה שחושבים שההלכה היא החוק והרב קובע את ההלכה המחייבת. יש כאלה שרוצים גופים חלשים. יש עוד מקומות בעולם שרוצים מערכות משפט חלשות. כשרת משפטים אני מתכוונת להיאבק בגופים כאלה". בנוגע להרכב הממשלה הנוכחי, הוסיפה לבני: "לא אני הרכבתי את הקואליציה. עדיין יש בלבי על אותה 'ברית אחים' שגרמה לבית היהודי – מפלגה שאין לי איתה שום חיבור אידיאולוגי – להיכנס לממשלה דרך יאיר לפיד".

הגשת דו"ח העוני בבית סוקלוב , נובמבר 2012. בן קלמר
"אין סיבה שהבנקים יגבו עמלות מהלקוחות". משה כחלון/בן קלמר

במושב הפתיחה שהתקיים הבוקר, ואשר עסק בנושא ריכוזיות בשוק הבנקאי בישראל, אמר שר התקשורת לשעבר, משה כחלון, כי אין כל סיבה שהבנקים יגבו עמלות מלקוחותיהם. "לוקחים את הכסף שלי, פועלים אתו, ודורשים ממני תשלום", הסביר כחלון, שלזכותו נזקפת ההוזלה המשמעותית בשוק הסלולר.

המושב השני עסק במשבר הדיור וביוקר המחיה בישראל. יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג, אמר בפאנל כי הדיור הוא הבעיה החמורה ביותר שהמשק הישראלי מתמודד עמה. טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה שמונתה לבחינת יוקר המחיה, ציין כי "טעות לחשוב שוועדה אחת יכולה לפתור בעיה כל כך סבוכה".

במושב השלישי דנו בנושא הריכוזיות בנמלי הים של ישראל, והשתתפו בו בין היתר ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) ומנכ"לים לשעבר של נמל אשדוד ונמל חיפה. המושב הרביעי עסק בתרבות השלטונית של ראשי ערים, והשתתפו בו ח"כ משה מזרחי (העבודה), ראש עיריית רעננה זאב בילסקי ואחרים.

(עדכון ראשון: 16:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully