וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את חוק העמותות, לבני "תקבור" ההצעה

הצעת החוק המגבילה תרומות זרות לעמותות אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ברוב של 8 מול 4. עם זאת, שרת המשפטים הודיעה שתגיש ערר: "ההצעה תפגע בישראל ובצה"ל"

יור התנועה ציפי לבני בישיבת סיעת התנועה, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"הצעה פופוליסטית בתחפושת של פטריוטיות". לבני/יואב דודקביץ'

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) בצהריים את "חוק העמותות", שאותו יזמו חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו), המגביל מתן תרומות ממדינות זרות לעמותות ישראליות. עם זאת, בעקבות ערר שצפויה שרת המשפטים ציפי לבני להגיש, החוק לא יוכל לעבור לפי שעה להצבעה במליאת הכנסת.

עוד על חוק העמותות:
ח"כ אילטוב: "לצמצם את יכולת העמותות להשחיר את פני ישראל"
ב-2011: חוק העמותות הקודם הוקפא
חוק העמותות המתוקן: ארגוני שמאל - לשימוע בכנסת

החוק השנוי במחלוקת מבקש להטיל מס בגובה 45% על תרומות של מדינות זרות לעמותות הפועלות בישראל, אם במטרותיהן או במעשיהן יש אחד מן העניינים הבאים: קריאה להעמדה של חיילי צה"ל לדין בערכאות בינלאומיות, קריאה לחרם, משיכת השקעות או סנקציות על מדינת ישראל או על אזרחיה, שלילת קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל.

"לא ייתכן שמדינת ישראל תאפשר מעורבות בלתי מוגבלת של מדינות זרות אשר משפיעות על אופייה וערכיה", אמרה ח"כ שקד בעת הגשת הצעת החוק. "הדמוקרטיה הישראלית נמצאת תחת מתקפה כפולה. כספים זרים מעוותים את כוחו ורצונו של הבוחר הישראלי ונותנים למיעוט קיצוני יכולת ביטוי גדולה מלרוב הציבור הישראלי. מיעוט קיצוני זה מסכן את מדינת ישראל ומשמש כראש החץ העולמי לדה-לגיטימציה של ישראל. החוק החשוב הזה יעזור בצורה דרמטית להיאבק בתופעת זו ולשים גבול בפני מדינות זרות להתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל".

"החוק נועד לסכל תרומות לעמותות"

שמונה שרים תמכו בהצעת החוק וארבעה התנגדו לה, והשלב הבא לקראת העברת החוק הוא הצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. עם זאת, השרה לבני הודיעה כי תגיש ערר על החלטתה של ועדת השרים. המשמעות היא שייערך דיון מחודש בהצעה, וזו לא תוכל לעלות בינתיים למליאת הכנסת. משום שלבני היא יו"ר הוועדה, היא גם תוכל לשלוט במועד העלאתו להצבעה מחודשת, כך שניתן להניח כי בכוונתה "לקבור" את החוק.

"מדינת ישראל מגנה על חיילי צה"ל בטריבונלים בינלאומיים, ותפישת המשטר בישראל משפיעה על ההחלטות בטריבונלים האלה", הסבירה לבני. "החוק של הבית היהודי נתפס כחוק בלתי דמוקרטי, שיזיק בהגנה על חיילי צה"ל ולא יגן עליהם. זו הצעה פופוליסטית בתחפושת של פטריוטיות, שלא מבינה לעומק את הזירה הבינלאומית, ולכן תפגע ביכולת של ישראל להגן על חיילי צה"ל בטריבונלים בינלאומיים. הבית היהודי אולי רוצה לברך, אולם הצעת החוק תצא מקללת, ותפגע בישראל ובצה"ל".

השרים אישרו את הצעת החוק למרות חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שסבור כי מדובר בהצעת חוק בלתי חוקתית. וינשטיין סבור כי למעשה החוק אינו מטיל מס על העמותות שמקבלות את התרומות, אלא קנס, שנועד ליצור "אפקט מצנן" ולסכל תרומות לעמותות אלה, ובכך לפגוע בשיח החופשי במדינת ישראל. על פי וינטשיין, תכליתה של הצעת החוק אינה ראויה, ובכל מקרה מדובר בחוק שאינו מידתי. משמעות חוות הדעת היא שווינשטיין יתקשה, אם יסכים בכלל, להגן על החוק בבית המשפט בפני עתירות צפויות לבג"ץ אם החוק יאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

לפניות לכתבים:
עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il
גלעד גרוסמן - gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully