וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מעריכים: ההסלמה בעזה - בשל המשבר הכלכלי

22.12.2013 / 10:42

לאחר שבסוף השבוע נרשמו חמש תקריות שונות סמוך לגדר המערכת ברצועה, מעריכים גורמים בצבא כי חמאס מתקשה לאכוף את השקט עקב המצוקה הכספית. "המצרים החליטו לשתק את חמאס"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

במהלך סוף השבוע האחרון אירעו באזור גדר המערכת ברצועת עזה מספר רב של תקריות, חמש במספר, בין כוחות צה"ל לבין הפלסטינים. במהלך התקריות נפצעו שישה פלסטינים, ובאחת מהן, סמוך למעבר ארז בצפון הרצועה, אף נהרג צעיר בן 24 מירי של צה"ל. קצינים בצבא התגאו בחודשים האחרונים בכך שחמאס אוכף את השקט ברצועת עזה, אולם רצף האירועים האחרון מעלה את החשש בצבא מפני הסלמה נוספת של המצב בגזרה הדרומית והפרה של הסטטוס-קוו שהושג במהלך מבצע "עמוד ענן".

צבא וביטחון - כותרות אחרונות:
צה"ל סיכל הנחת מטען סמוך לגדר המערכת בעזה
גל תקריות ברצועה: "הרוג וחמישה פצועים מאש צה"ל"
פלסטיני נהרג ו-5 נפצעו בפעילות כוח מיוחד בג'נין

תמונת ארכיון של פעילי חמאס, מחזיקים משגר של רקטת RPG נגד טנקים במחנה נוסיראת ברצועת עזה. רויטרס
"התרופפות משמעותית באכיפת המשמעת של חמאס"/רויטרס

גורמים בפיקוד דרום מאמינים אמנם כי אין גורם אחד המחבר בין האירועים בצפון רצועת עזה לבין האירועים בדרום הרצועה במהלך היומיים האחרונים, אך יחד עם זאת, לטענתם, בהחלט ניתן להעריך כי העובדה שפלסטינים רבים מגיעים סמוך לגדר הגבול, אם כדי להפגין ואם כדי להניח מטענים, מלמדת על התרופפות משמעותית של אכיפת השקט על ידי חמאס – בעיקר בשל תחושת הייאוש עקב המצב הכלכלי הקשה. "הן הבידוד המצרי והן ההידרדרות במצב הכלכלי מגדילים את תחושת התסכול והייאוש בעזה", העריך גורם צבאי.

להערכה זו, הצטרף גם קצין מפיקוד הדרום. לטענתו, למרות שחמאס הצליח לסייע ברוב המקרים לתושבים ברצועה במהלך ימי הסופה בשבוע שעבר, הלחץ הכבד מהצד המצרי של הגבול מוביל לכך שהארגון סובל ממצוקה כספית חמורה. "חמאס ניסה להפעיל לחץ על המצרים באמצעות מדינות חברות בליגה הערבית כדי לפתוח מעברים בגבול, אבל מצרים לא נשברה", הסביר הקצין. "המצרים קיבלו החלטה אסטרטגית לשתק את חמאס בהמשך ללחץ שהם מפעילים על האחים המוסלמים, וזה מביא לתסכול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחושת ייאוש גוברת בעזה. חיילי צה"ל ליד גדר המערכת ברצועה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האירוע האלים הראשון בין הצבא לבין הפלסטינים ברצועה התרחש ביום שישי אחר הצהריים לאחר שכמה פלסטינים התקרבו אל גדר המערכת סמוך למעבר ארז, מול בית חאנון שבצפון רצועת עזה. כוח שהוקפץ אל המקום זיהה חשודים מנסים לפגוע בגדר, פתח לעברם באש וזיהה פגיעה בשניים מהם. על פי הפלסטינים צעיר בן 24, ג'יהאד חמד מבית חאנון, נהרג מאש צה"ל.

כעבור זמן קצר התקרבו חשודים לגדר המערכת באזור קיבוץ כפר עזה. כוח צה"ל הגיע למקום על מנת להרחיק את החשודים, אך משלא נענו החשודים לקריאות החיילים, פתח לעברם הכוח באש וזיהה פגיעה בשניים נוספים. כעבור כחצי שעה, התפתחה במקום הפרת סדר המונית, ולמרות ניסיונות הכוח הצבאי להרחיק אותם, המשיכו הפלסטינים להתפרע, תוך ניסיון לפגוע בגדר. הכוח פתח באש לעבר מי שהגדירו כמסית המרכזי באירוע, וזיהה פגיעה. במקרה רביעי, בפאתי חאן יונס שבדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, זיהה כוח צה"ל פלסטיני חשוד מתקרב לגדר. הכוח פתח לעברו באש, אך לא ברור אם הייתה פגיעה. במקביל, באזור הכפר נשמע פיצוץ עז. לא ברור לפי שעה אם מדובר היה בפצצת מרגמה שהתפוצצה בשטח פלסטיני או במטען נפץ, אולם הפלסטינים טוענים שהפעילו מטען נגד צה''ל בגבול העיירה אל-קרארה, שממזרח לחאן יונס.

לצד אירועים אלו בשישי, אתמול התרחש אירוע נוסף ביום בשעות הבוקר. באירוע זה התקרבו כמה פלסטינים לגדר המערכת עם ישראל בדרום רצועת עזה. כוח שהוקפץ למקום פעל להרחקתם ומשלא נענו לקריאות, פתח הכוח בירי - ממנו נפגע אחד החשודים. בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען דיווחו כי הירי בוצע לעבר "קבוצת חקלאים שחרשו את שדותיהם" בדרום הרצועה, מזרחית לחאן יונס. הנפגע זוהה כאיסמעיל נג'אר, צעיר בן 22.

רצועת עזה בסערה הגדולה של דצמבר 2013. AP
חמאס סייע רבות לתושבים בסופה. עזה מוצפת במהלך הסערה הגדולה, שבוע שעבר/AP

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully