וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנזקי הסערה: 23 צבי נחלים נסחפו לים; "סבלו מקור"

20.12.2013 / 15:56

הסופה העזה שפקדה את המדינה לא פסחה על צבי המים בנחל אלכסנדר, שנסחפו בשיטפון. לאחר שנפלטו לחוף, הרוח העזה הקפיאה אותם ונשקפה סכנה לחייהם. "18 צבים כבר הושבו לנחל"

צילום:רשות הטבע והגנים, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הערים והיישובים שהיו נצורים במהלך השבוע החולף במצור השלג הכבד משכו את תשומת הלב הציבורית, אולם נזקי איתני הטבע לא פסחו על מחוזות אחרים בארץ ועל בעלי חיים שלא יכלו להביע את מצוקתם. אתמול (רביעי) השיבו אנשי המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים 13 צבים רכים הנמצאים בסכנת הכחדה וחמישה צבי ביצה לנחל אלכסנדר. זאת לאחר שנסחפו בשיטפון אל הים. הזוחלים בעלי השריון אף נזקקו לטיפול רפואי לאחר שאובחנו כסובלים מהיפותרמיה, לאחר שנפלטו אל החוף. חמישה צבים נוספים שחולצו מהים עדיין שוהים במרכז בשל מצבם הקשה.

עוד בוואלה! חדשות:
הרוג נוסף ב"ציר המוות" בפ"ת, ה-18 בארבע שנים
בתום מרדף: מבקשי המקלט הוחזרו למתקן "חולות"
הישג היסטורי: הנח"ל החרדי קטף את פרס הרמטכ"ל

צבי ים שסבלו מהיפותרמיה הושבו לנחל אלכסנדר. צילום מסך
נעטפו בשמיכות והובהלו למרכז ההצלה. אחד הצבים שהושבו לנחל אלכסנדר/צילום מסך

תחילתה של הדרמה שאליה נקלעו הזוחלים בעלי השריון, שכמוה זכורה רק בחורף 92', בסערה החורפית הקשה שהחלה בסוף השבוע שעבר. "הצבים הרכים נמצאים בעונת החורף בסוג של תרדמת חורף. הם מתחפרים בבוץ שבקרקעית הנחל בצורה שמסווה אותם לחלוטין", מתאר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. "הסערה הגדולה גרמה לזרימה מאוד חזקה של מים בנחל אלכסנדר מהשומרון והשפלה, שטפה את הנחל והוציאה אותו בעוצמה אל הים".

לדבריו, "השיטפון החזק תלש את הצבים מתוך הבוץ שבו הם חרפו וגרף אותם בעוצמה, תוך שהם נפגעים מהאבנים, הברזלים, העצים והענפים שניקרו בדרכם. מכיוון שיש להם דם קר שלא מאפשר להם להיות מספיק פעילים, הצבים הרכים גם לא הצליחו להתנגד לזרם. מהנחל הם נשטפו החוצה לכיוון הים והגלים הסוערים שגם הם הוסיפו ודפקו אותם על הסלעים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בשיטפונות ב-92' נסחפו כ-300 צבים ונהרגו

בשבת האחרונה פלטו הגלים את הצבים החבולים והכנועים לחוף. "בחוף הם ספגו את נחת זרועה של הרוח החזקה, שגם הקפיאה אותם והכניסה את הצבים למצב של היפותרמיה", ממשיך לוי. עוברי אורח שנתקלו במחזה הנדיר הזעיקו למקום את אנשי המרכז להצלת צבי ים במכמורת, ואלה אספו מהחוף 16 צבים רכים, חמישה צבי ביצה ושני צבים אדומי אוזן. הצבים החבולים והקפואים נעטפו בשמיכות והובהלו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים למרכז הארצי להצלת צבי ים במכמורת.

במשך ארבעה ימים טיפלו אנשי המרכז בפצעיהם של הצבים והעניקו להם טיפול תומך שכלל חימום אטי במים שהשיב את חום גופם לטמפרטורות הדרושות כדי לחלץ אותם מההיפותרמיה שממנה סבלו. אחרי שרוב הצבים חזרו והראו סימני התאוששות מרשימים, שחררו אותם אנשי הרשות במעלה נחל אלכסנדר ובמקום שיעניק להם מקומות מסתור טובים יותר מפני סערות. "זה נדיר מאוד שיש כאלו זרימות חזקות בנחלים שפולטות מהים מספר גדול כל כך גדול של צבים", מספר לוי.

האירוע המשמעותי האחרון התרחש כאמור בחורף 92'. באותה סערה נסחפו 300-250 צבים רכים מנחל אלכסנדר ומתו כולם. מאחר שהיה מדובר בתמותה בהיקף רחב כל כך של בעלי החיים הנמצאים גם כך בסכנת הכחדה, רשות הטבע והגנים התחילה בעקבות אותו אירוע לנקוט פעולות לאישוש האוכלוסייה. "אז התחלנו לבנות תכנית ממשק מסודרת שכוללת הגנה על הקנים, שמירה על הצאצאים, ניטור ובדיקה בנחלים. לפני שבע שנים התחלנו בפרויקט חדש של העתקת צבונים משמורת החולה לנחלי החוף. הפרויקט הזה מראה סימנים מוצלחים של התאוששות האוכלוסייה", מסכם לוי בסיפוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully