וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי פסק: מותר להכחיש את שואת הארמנים

19.12.2013 / 12:08

בית הדין לצדק בשטרסבורג דן בתביעה שהגישה התאחדות הארמנים בשוויץ נגד פוליטיקאי טורקי שטען כי "רצח העם הארמני הוא מושג שקרי". השופטים: רק שואת היהודים מגובה בעובדות

טקס זיכרון לזכר שואת הארמנים. ירוואן, ארמניה, אפריל 2013. AP
טקס זיכרון לרצח העם הארמני בירוואן, בירת ארמניה, בחודש אפריל השנה/AP

בית הדין לצדק של האיחוד האירופי פסק כי הכחשת שואת הארמנים אינה מהווה עבירה פלילית, בניגוד להכחשת שואת היהודים. הפסיקה ניתנה השבוע, בתביעה שהגישה התאחדות הארמנים בשוויץ נגד פוליטיקאי טורקי, דוצ'ו פרינצ'ק, שטען ב-2007 ש"רצח העם הארמני הוא מושג שקרי והמצאה בינלאומית".

השופטים בשטרסבורג, הדנים בתיקים של 47 מדינות שחתמו על האמנה האירופית, קבעו כי החוק השוויצרי נגד הכחשה שואה סותר את הזכות הבסיסית לחופש הביטוי. בית המשפט קבע הפרדה ברורה בין המקרה הארמני לבין מקרים שבהם הוכחשה שואת היהודים במלחמת העולם השנייה. "במקרים הללו, היו מי שהכחישו עובדות היסטוריות מוצקות מאוד, כגון את קיומם של תאי הגזים ואת הפשעים שביצע המשטר הנאצי (...) אלה עובדות שכבר הוכחו על ידי טריבונל בינלאומי".

טורקיה מודה כי מאות אלפי ארמנים נהרגו ב-1915, אך טוענת כי הם מתו בקרבות ובנסיבות שונות הקשורות ללחימה, ומכחישה בתוקף כי עשתה בהם רצח עם. הארמנים מאשימים את הטורקים ברצח של מיליון וחצי איש.

לפסיקה יש השלכות למדינות נוספות באירופה. צרפת, למשל, ניסתה בעבר להפוך את הכחשת השואה הארמנית לעבירה פלילית. השופטים ציטטו את הפסיקה הסופית בצרפת, שפסלה את החוק שיזם הנשיא דאז ניקולא סרקוזי, לפיה יוטל מאסר על מכחישי שואת הארמנים. השופטים כינו את ההצעה המקורית של סרקוזי כ"הפרה לא חוקתית של חופש הביטוי".

לקריאה נוספת
ארדואן זועם על הצרפתים, שניסו להפוך את הכחשת שואת הארמנים לעבירה פלילית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully