וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל: מאות סטודנטים לרפואה בצה"ל ייזרקו מהמסלול?

17.12.2013 / 7:23

לקראת תום הלימודים גילו עתודאים במסלול להכשרת רופאים קרביים באוניברסיטה העברית כי המועצה להשכלה גבוהה כלל לא מכירה בהם. "התכנית מעולם לא אושרה או תוקצבה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסטודנטים עשוים "להיזרק". למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבוכה: מאות עתודאים שלומדים רפואה במסגרת מסלול שנועד להכשיר רופאים לצה"ל, עלולים למצוא עצמם ללא התואר הנכסף, וזאת בגלל בעיית תיאום חמורה בין הצבא והאוניברסיטה העברית. קשיים במימון התכנית עתידים להוביל לסגירת התכנית ולהוביל לכך שהסטודנטים ייפלטו מהאקדמיה.

עוד בנושא צבא וביטחון:
ח"כ שלח: "השיתוק בוועדת החוץ והביטחון - חמור מאוד"
מאות אלפי שקלים לסא"ל שהואשם באונס קצינה וזוכה
אביו של החייל שנהרג: "חבל שהבת הקטנה לא תכיר אותו"

אחרי מלחמת לבנון השנייה התקשה חיל הרפואה של צה"ל למלא את התקנים של רופאים בגדודי החי"ר, בשל מחסור הולך וגובר ברופאים בארץ. בשנת 2009, ולאחר עבודת מטה, הוחלט בצה"ל לפתוח מסלול לימודים מיוחד לרפואה - במימון מלא של הצבא, שייקרא "צמרת". במכרז זכתה האוניברסיטה העברית.

משרד הביטחון (בשם חיל הרפואה) חתם על הסכם, שלטענת גורמים בצה"ל, כלל התחייבות של האוניברסיטה להסדיר את ההכרה של המועצה להשכלה גבוהה במסלול הצבאי. באחד הסעיפים נכתב כי האוניברסיטה תעביר לידי צה"ל את המענק שהוועדה לתקצוב ותכנון (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מעניקה עבור כל סטודנט לרפואה בארץ. מדובר בסכום של 45 אלף שקל עבור שנת לימוד לכל סטודנט שמעבירה הוועדה על מנת לעודד את לימודי הרפואה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסטודנטים מצדם חתמו על חוזה מול צה"ל לפיו הם דוחים את השירות הצבאי בשש שנים, מקבלים מימון מלא לשכר לימוד, מגורים והוצאות נוספות - זאת כדי שבסוף התהליך ישרתו כרופאים בגדודים קרביים. המימון המלא והתנאים הנוחים הפכו את התכנית לנחשקת עבור מועמדים לשירות.

ב-2009, שנת הלימודים הראשונה של התכנית, התקבלו למסלול 50 סטודנטים. משנת 2010 ועד שנת 2013 התקבלו 60 סטודנטים מדי שנה. כך קיווה חיל הרפואה לפתור את משבר הרופאים במערך הלוחם.

את פירות תכנית "צמרת" היה אמור לקצור כבר בשנה הבאה עם סיום מחזור הלימודים הראשון, אלא שמבדיקת וואלה! חדשות עולה שהמועצה להשכלה גבוהה כלל לא מכירה במסלול הלימודים של צה"ל באוניברסיטה העברית. אם לא די בכך, הוועדה לתקצוב ותכנון אף הודיעה כי אין בכוונתה להעביר את המענק המקובל לצה"ל עבור 300 הסטודנטים במסלול הצבאי, שעלותו הצטברה לסכום כולל של 130 מיליון שקל.

חיל הרפואה אמנם קיבל הלוואת גישור ממשרד הביטחון למימון תכנית "צמרת" עד לקבלת כספי המענק עבור הסטודנטים, אולם הודעת הות"ת לפיה הכסף לא יועבר עלולה להוביל לסגירת התכנית באוניברסיטה העברית ופיזור הסטודנטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תרגיל נקודת מפנה 5 בבאר טוביה, יוני 2011. שי מכלוף
תרגול רפואה צה"לי בזמן "נקודת מפנה"/שי מכלוף

גורם צבאי המצוי בפרטים אמר היום כי לאור ההתפתחויות ואי ההסכמות בין המל"ג והצבא, הפרויקט נקלע למשבר חמור. "לא רק שהמל"ג לא מכיר בלימודים, מתברר כי אין ביכולתו של הצבא לממן את המשך הפרויקט, כי המענק לא הועבר. לצערי הרב ברגע שהנושא יתגלה לסטודנטים תתחיל מהומת אלוהים".

מות"ת במל"ג נמסר: "התכנית מעולם לא אושרה ולא ניתנה התחייבות לתקצובה. בנוסף, ההסכם בין הצבא לאוניברסיטה לא הועבר לאישור כמתחייב על ידי מי מהגורמים, למרות שידעו זאת בעת החתימה. כמו כן, לפני כשנה לבקשת קצין הרפואה הראשי, הוחלט לבחון בחיוב את תקצוב התכנית לעתיד. לאור זאת, ות"ת הודיעה כי תהיה מוכנה לתקצב סטודנטים חדשים החל מאוקטובר 2014 זאת בכפוף למספר תנאים ושינויים בהסכם שעל האוניברסיטה והצבא לוודא ביצועם בכדי להבטיח את קיום הנחיות מל"ג וות"ת בנושא".

מצה"ל נמסר כי הצבא "רואה חשיבות רבה בקיום פרויקט "צמרת" המהווה מסלול חשוב וחיוני להכשרת הרופא הצבאי. צה"ל פועל להסדרת הנושא כמקובל אל מול הגורמים הרלוונטיים".

בהכנת הידיעה השתתפה מיכל רשף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully