וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר והוגה הדעות צבי ינאי הלך לעולמו בגיל 78

ינאי, בעברו מנכ"ל משרד המדע, כתב כמה ספרים ואף זכה בפרס ספיר. בנוסף, ייסד את כתב העת "מחשבות" שעסק בהגות, מדע ורוח. "הוא קירב את הציבור הרחב למדע", ספד לו השר פרי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר והוגה הדעות צבי ינאי הלך הלילה (שני) לעולמו בגיל 78. נוסף על היותו איש רוח, שכתב כמה ספרים ואף זכה בפרס ספיר היוקרתי, כיהן גם כמנכ"ל משרד המדע תחת השר בני בגין.

ינאי נולד ב-1935 בפסקרה שבאיטליה. בשנת 1945 עלה לישראל על סיפון האניה מטרואה, ולאחר שהות קצרה במחנה המעצר בעתלית, נקלט בקיבוץ רמת דוד בעמק יזרעאל. בשנת 1952, בגיל 17, התגייס ינאי לצה"ל והתנדב לצנחנים. הוא עבר הכשרה כלוחם ושירת כמדריך צניחה. לאחר מיזוג יחידה 101, יחידת קומנדו שבפיקוד אריאל שרון, עם גדוד הצנחנים 890 ומינוי שרון כמפקדו, לחם ינאי בפעולות התגמול ובמבצע סיני.

בשנת 1970 הצטרף לחברת "יבמ" ישראל, הקים וניהל את מחלקת ההסברה וקשרי החוץ, והיה דובר החברה. במסגרת זו, ייסד את כתב העת שבהוצאת החברה, "מחשבות", שהתמקד בהגות ובמדע. ינאי היה עורך כתב העת עד לסגירתו בשנת 1990. בשנותיו האחרונות של כתב העת התקיימו, בהנחיית ינאי, כנסים שנתיים של "מחשבות בעל פה".

בשנת 1990 הגיש ינאי את תוכנית הטלוויזיה בתחום הקולנוע "סיפורי בדים", יחד עם רחל גורדין. כמו כן הנחה בטלוויזיה את תוכנית הראיונות "דברים בגו", והגיש תוכניות רדיו על מדע. בשנת 1991 יעץ למועצה הציבורית של בית הספר התיכון למדעים ולאמנויות בירושלים. ב-1993 היה יועץ שר הבריאות דאז, אהוד אולמרט, בנושא הרפורמה במערכת הבריאות. בשנת 1993 מונה על ידי שולמית אלוני לתפקיד מנכ"ל משרד המדע וכיהן בתפקיד זה עד שנת 1997. ב-2006 יצא ספרו "שלך, סנדרו", שבגינו הוענק לו, כאמור פרס ספיר בשנת 2008 .

שר המדע הנוכחי, יעקב פרי, ספד היום לינאי. "מלבד היותו הוגה דעות וסופר בעל סיפור חיים יוצא דופן, ינאי שימש כמנכ"ל משרד המדע, וחלק מהתכניות הפועלות עד היום במשרד קיימות הודות לתרומתו הרבה ולפעילותו הענפה והפורייה. גם תפיסתו, החדשנית לאותה התקופה, באשר לקירוב הציבור הכללי למדע, ממשיכה להיות בסיס לחלק גדול מפעילות המשרד", אמר פרי. השר פרי הדגיש גם את פועלו של ינאי למען הנגשת תחום המדע לציבור הרחב. "ינאי היה הכוח החלוץ, שפתח לציבור הרחב בישראל את עולם המדע. פועלו להנגשת המדע לכלל הציבור, ניכרים היטב בתרבות הפופולרית בישראל", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • צבי ינאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully