וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה החדש ניצן: "לשנות תדמית הפרקליטות"

גלעד גרוסמן

16.12.2013 / 11:30

שי ניצן, מי שהיה המשנה ליועץ המשפטי, מונה לתפקידו החדש בטקס בירושלים, ומהיום הוא פרקליט המדינה ה-11 של מדינת ישראל. הוא נחשב ליריב מר של הימין הקיצוני והמתנחלים

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

ראש חדש לפרקליטות המדינה: בלשכת עורכי הדין בירושלים נערך היום (שני) טקס חילופי פרקליט המדינה, כאשר משה לדור סיים באופן רשמי את תפקידו, ולנעליו נכנס מי שהיה סגנו, שי ניצן, והחל מהיום הוא פרקליט המדינה ה-11 של מדינת ישראל.

ניצן, בן 53 ואב לחמישה, שהתמודד בעבר פעמיים לתפקיד ונכשל, נחשב מתחילת הדרך כמועמד המוביל לתפקיד ולמועמד המועדף על היועץ המשפטי, שעמד בראש ועדת האיתור. הוא נחשב למשפטן מבריק, לאדם כריזמטי ולליטיגטור מוביל. זאת הסיבה, אומרים גורמים משפטיים שונים, שהוא ייצג את המדינה בבג"ץ בשורה של עתירות קשות, כמו ההגנה על הסדר הטיעון עם הנשיא לשעבר משה קצב. "פרקליטות המוסד היא מוסד מפואר, אבל לצערי יש פער גדול בין התדמית של הפרקליטות ובין המציאות אמר. את התדמית הזאת יש לשנות מכל וכל", אמר. הוא הוסיף כי שום איום או לחץ לא ישפיע על הפרקליטות.

הפרקליט היוצא לדור אמר על ניצן היום כי "הוא ראוי מאוד". לדור סיפר כי ועדת האיתור לא שאלה את דעתו, אולם הוסיף כי אילו "שי היה מבקש ממני חוות דעת, הייתי כותב את חוות דעתי המאוד חיובית על שי ומתמקד בנקודות החוזק שלו".

עוד על מינוי שי ניצן לפרקליט המדינה:
שי ניצן נבחר לפרקליט המדינה
השרים אישרו מינוי ניצן לפרקליט - והרוחות סערו

שי ניצן בטקס חילופי פרקליט המדינה . דצמבר 2013. טלי מאייר
שי ניצן בטקס חילופי פרקליט המדינה . דצמבר 2013/טלי מאייר

בתחילת דרכו בפרקליטות היה ניצן בן טיפוחיה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש ובהמשך של עדנה ארבל. הוא צמח במחלקת הבג"צים בפרקליטות, וייצג את המדינה בשורה של תיקים הקשורים לנושאים צבאיים. הוא נחשב ל"ביטחוניסט" וגם לאדם ממסדי, שיכול להגן כמעט על כל עמדה - לדבריו, כל עוד היא חוקית. הוא שימש משנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, ולאחר שסיים את התפקיד הגיש מועמדות לתפקיד פרקליט מחוז ירושלים, אולם הסיר אותה כאשר הבין שלא יזכה בתפקיד. בהמשך הוא מונה לתפקיד חדש - המשנה ליועץ לתפקידים מיוחדים.

במסגרת תפקידיו בפרקליטות טיפל ניצן בכמה תיקים ביטחוניים, בהם פרשת "האסיר איקס", וכן היה אחראי על אכיפת החוק כלפי יהודים בשטחים ואכיפה על עבירות הסתה. הוא הצליח להפוך ליריב מר של הימין הקיצוני, שטוענים כי הוא רדף את המתנחלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
משה לדור בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
לדור, היום/טלי מאייר

לדור, נשוי ואב לשלושה, נולד בקיבוץ מצובה, ובשנת 1978 הצטרף לפרקליטות מחוז ירושלים. בסוף שנות ה-80 יצא ללימודים באוניברסיטת הרווארד, ולאחר מכן שב לפרקליטות. ב-1994 הוא מונה לפרקליט מחוז ירושלים, ופרש ב-2003. שנה לאחר מכן התמודד על תפקיד פרקליט המדינה, אולם הפסיד לערן שנדר. שלוש שנים בלבד לאחר מכן, הוא מונה לתפקיד.

לדור אמר היום במהלך הטקס כי זו "זכות כל כך גדולה להיות פרקליט. אתה קובע מה ראוי, מה צודק ומה נכון. ואם טעית אתמול, תתקן היום", אמר לדור בטקס חילופי פרקליט המדינה. "הפרקליטות היא מערכת מעולה, שהאנשים בה ראויים וחדורי אמונה. הלוואי והמערכת הייתה זוכה לאמון לו היא ראויה". פרקליט המדינה היוצא לדור התייחס גם לביקורת על הפרקליטות ועליו באופן אישי, ואמר שמקורה ב"אנשים עם הרבה כסף וכוח, מקושרים היטב, מלווים בכלי תקשורת שקבעו להם כמעט כאג'נדה לתמוך באנשים האלה".

לדור התייחס גם לטענות שנשמעו בעבר בדבר טינה אישית שלו כלפי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ואמר: "לא היה לזה מעולם שחר ואין לזה שחר גם היום. אדון אולמרט במידה מסוימת מיודד איתי. הוא היה ביחסים איתי כשהיה ראש העיר ואני פרקליט מחוז, ואני סגרתי לו כמה תיקים בעניינים מסוימים, ובעניינים אחרים לא. כל תיק נבחן ונשקל לגופו, כך נהגתי לגבי כולם וכך נכון היה לנהוג גם לגבי תיקים מסוימים שאולמרט היה מעורב בהם".

לפני הטקס, בשיחה עם עיתונאים, אמר לדור כי היה ראוי להגיש את כתב האישום בתיק השגריר נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן. "זה תיק שהיה נכון להתלבט לגביו, גם כשמתלבטים בסוף צריך לקבל החלטה", אמר. הוא סירב להתייחס לשאלת הערעור בתיק, אולם הכחיש את הפרסומים על כך שהוא תומך בהגשת ערעור.

שי ניצן ומשה לדור לוחצים ידיים בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
זה שבא וזה שהולך, ניצן ולדור, היום/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully