וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לגליזציה של גראס? אני לא הכתובת

יעל גרמן

15.12.2013 / 6:30

בטור מיוחד לוואלה! מסבירה שרת הבריאות יעל גרמן את המדיניות בנושא קנאביס רפואי, ודורשת: במקום להפיל על מערכת הבריאות את הכשרת הסם בחוק - קחו אותו לכנסת

את השיח הציבורי בנושא הקנאביס יש לחלק לשני נושאים: הראשון הוא הלגליזציה של השימוש בסם - נושא שאמור להיות מוכרע בחקיקה בכנסת, ולמשרד הבריאות אין בו נגיעה כלל; הנושא השני הוא השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. זה התחום עליו מופקד משרד הבריאות, וההנחה שעליה אנו מתבססים היא שיש חולים שהסם הזה מקל על סבלם - ולכן יש לאפשר להם רישיון לצריכתו.

עוד בנושא:
אורוגוואי אישרה: המריחואנה חוקית - בחסות המדינה
לאפשר לרופאים לרשום קנאביס רפואי / משה פייגלין
האם תקופת היובש של הסמים עומדת להסתיים? / ד"ר אמיר שני
סקר: רבע מהישראלים עישנו סמים קלים. המהדורה

כיום מוגדר הקנאביס בחוק כסם מסוכן ולכן אין לציבור נגישות חוקית אליו. זאת ועוד, בניגוד לסמים אחרים כדוגמת מורפיום, אין הקנאביס מוכר כתרופה. כדי שיוכר, עליו לעבור תהליך מסודר של פיתוח ואישור, הכולל בדיקה במחקרים ובניסויים להוכחת יעילותו ובטיחותו. הרופאים, שפועלים על פי סטנדרטים מקצועיים, אינם יכולים לתת מרשמים לקנאביס כל עוד לא ברור מדעית לאיזו מחלה יש לתת אותו, מהן תופעות הלוואי ואם יש התנגשות עם תרופות אחרות.

למרות זאת, אנו מבינים היטב כי יש חולים שהקנאביס מסייע להם במקום שהתרופות וטיפולים מאושרים אינם מצליחים. לכן, כדי לעזור לחולים, איפשר משרד הבריאות שימוש בקנאביס, במקרים שאנו בטוחים מקצועית כי יש לשימוש בו יתרונות רפואיים ושאינו מסכן את בריאות החולה. עם זאת, בגלל המגבלה החוקית, אנו מחויבים לאפשר לחולים שימוש מבוקר ולא לחלק אותו בצורה חופשית לכל דורש.

לעזור לחולה ולא להזיק לו

מאז כניסתי לתפקיד שרת הבריאות, פעלנו להקל על הליך קבלת הרישיונות לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות. הכללנו מחלות נוספת והגדלנו את מספר הרופאים המאשרים שימוש בקנאביס משמונה ל-21. כך עלה מספר הרישיונות ב-22% בשבעת החודשים האחרונים בלבד. נוסף על כך, מחר (ראשון) תועלה להחלטת הממשלה ההצעה לאמץ הסדר חדש שיסדיר את הנושא ויקל על החולים הזקוקים לקנאביס רפואי לקבל את הרישיון המיוחל. השינוי המשמעותי בהחלטה הוא ניתוק התלות של החולים במגדלי הקנאביס. עד היום, כל חולה היה קשור למגדל אחד, שמספק לו את התרופה וגם מייעץ לו במינון ובאופן השימוש. למה הדבר דומה? לחולה שהרופא ירשום לו תרופה, אך החולה יחויב לרכוש את התרופה מחברת תרופות ספציפית שגם תייעץ לו כיצד להשתמש בתרופה ובאיזה מינון.

זה היה מצב שלא ניתן להשלים עמו, קל וחומר כשאנו עוסקים בתרופה שהחוק מגדיר סם מסוכן. בהסדר החדש שגיבשנו, הקנאביס יעבור מהמגדלים לגורם אחד שיפיץ אותו בעתיד לבתי מרקחת, מהם יוכלו החולים לקבלו. בשל הרגישות של טיפול ואחסון סם מסוכן והצורך בפיקוח הדוק של המדינה על הפעילות, נבחרה למשימה חברת "שראל" שבבעלות תאגידי הבריאות של בתי החולים הממשלתיים, העוסקת ברכש ציוד ותרופות לבתי החולים הציבוריים. החברה הוקמה בהחלטת ממשלה בשנות ה-90, ומשמשת זרוע ביצועית של משרד הבריאות, כשבדירקטוריון שלה יושבים נציגי המדינה.

כל זה טוב ויפה, אבל צריך לחזור ולהבהיר דבר אחד: הכתובת בנושא לגליזציה של קנאביס אינה משרד הבריאות, אלא הכנסת בלבד. הניסיון לקדם לגליזציה דרך מערכת הבריאות אינו הוגן, כי הוא יפגע גם בחולים, גם ברופאים וגם במערכת הרפואית במדינה. כל עוד נושא הקנאביס הרפואי מצוי באחריותו של משרד הבריאות, מחובתי כשרת הבריאות ומחובת המערכת הרפואית לפעול כנדרש מאחריותנו - לא רק להקלת כאב, אלא כנאמר בשבועת הרופא: לעזור לחולה ולא להזיק לו.

יעל גרמן היא שרת הבריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully