וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאפשר לרופאים לרשום קנביס רפואי

משה פייגלין

8.12.2013 / 6:30

הממשלה תדון היום בהצעת משרד הבריאות לאפשר לחברה פרטית אחת בלבד לקנות ולשווק את המריחואנה הרפואית. ח"כ משה פייגלין סבור שזו טעות, שרק תוביל לפגיעה נוספת בחולים

בואו ננסה לרגע לדמיין שממשלת ישראל מלאימה את כל יקבי היין במדינת ישראל, ונותנת לחברה פרטית אחת לקנות את כל היין המולאם. חברה זו תהיה גם המשווקת היחידה של היין, כך שהקונה לא ידע מה מקורו של היין שקנה. אותה חברה תנהל בהמשך מכרזים שיקבעו למי יהיה מותר לגדל כרמי יין, ובנוסף, תקבע כמובן את המחיר ואת האיכות של היין אותו היא תרכוש מהמגדל ותמכור לצרכנים.

נשמע הזוי? רעיון דומה מוגש הבוקר (ראשון) לממשלה על-ידי מפלגת "יש עתיד" ומשרד הבריאות, בנושא הקנביס הרפואי. חברת "שראל", שהיא חברה פרטית לשיווק תרופות וציוד רפואי, נבחרה בלי מכרז על ידי משרד הבריאות לעמוד בראש המונופול שילאים, יקנה וישווק את כל הקנביס הרפואי. נכון, הקנביס מוגדר בחוק כסם, אבל האמת היא שהוא פחות ממכר מסיגריות ופחות מסוכן מאלכוהול. בבתי מרקחת נמכרים באמצעות מרשם רופא חומרים שהם סמים מסוכנים פי כמה מהקנביס, ללא שום צורך במנגנון ביורוקרטי מסובך ודורסני כל כך.

הפטנט הוא של בורא עולם

אז מה גורם למשרד הבריאות להציע לממשלת ישראל הצעה כל כך הזויה? האמת היא שאין לי תשובה ברורה, אבל כאשר אני מנתח את התנהלות המשרד בשנים האחרונות ברור לי באופן חד-משמעי שבנושא הזה לא טובת החולים עומדת לנגד עיני קברניטיו. בפגישות שהיו לי עם אנשי המשרד חשתי פעמים רבות שאני מדבר עם נציגי המשרד לביטחון פנים. במקום לדאוג לחולים הרבים שניתן להקל את סבלם בצורה משמעותית, ובמחלות מסוימות אף להירפא, מקשים פקידים אלו על החולים בצורה שלא תיאמן.

לעיתים, חולה בן 87 שקיבל המלצה לקבל תפרחת קנביס, מקבל רישיון רק לשמן. אולם, כאשר הרופאה שמטפלת בו טוענת שהשמן לא טוב לו ומבקשת עבורו תפרחת, היא עשויה להיענות בתשובה שרירותית לפיה לזקנים עדיף לקבל שמן. תהליך זה של הגשת בקשות והחזרת תשובות אורך חודשים ארוכים, ולא מעט חולים מקבלים את הרישיון המיוחל רק לאחר שנפטרו, או לחילופין לאחר חודשים ארוכים של סבל רב.

אין ספק, יש כאן פטנט שמחקרים רבים מוכיחים שהוא אכן יעיל במקרים רבים, ואף מסבירים מה הם החומרים הפעילים שעושים זאת מבחינה מדעית. אולם, על צמח הקנביס אי אפשר לרשום פטנט ולגזור קופון. הפטנט הוא של בורא עולם. הצעת החוק שלי נועדה לאפשר לכל רופא מומחה או רופא משפחה שמעוניינים לעסוק בכך ושעברו הכשרה מיוחדת לטיפול בקנביס, לתת לכל חולה שיכול להירפא או להקל מסבלו, ליהנות מהצמח הפלאי הזה. אני מצפה שהשרים יענו לבקשתי להצביע נגד הצעת משרד הבריאות, ויקדמו את הצעתי שנותנת מענה אמיתי ופשוט לאנקת החולים ולצרכי השוק. זהו מענה שיביא גם לפריחה כלכלית וגם להתקדמות מחקרית.

ח"כ משה פייגלין (הליכוד) הא סגן יו"ר הכנסת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully