וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמשיך להיאבק עד שיכירו בכל הכפרים שלנו"

מובילי המאבק בחברה הבדואית מרוצים מההחלטה לגנוז את הצעת החוק להסדרת התיישבותם בנגב, אך טוענים שיש לחתור לפתרון מוסכם. "נצחון למתנגדי התכנית", אמרה ח"כ זנדברג

צילום: דוד קורן, עריכה: טל רזניק

הודעתו של השר לשעבר בני בגין הערב (חמישי) על כך שהצעתו לגנוז את תכנית פראוור להסדרת התיישבות הבדואים בנגב התקבלה, הצליחה להאפיל לרגע על הסערה המשתוללת בחוץ ולגרור תגובות רבות מכלל הקשת הפוליטית. במסיבת עיתונאים בתל אביב אמר בגין כי יש להפסיק את קידום תכנית פראוור וכי ראש הממשלה נתניהו קיבל את המלצתו והחליט לגנוז את הצעת החוק.

עטיה אל עסאם, יו"ר מועצת הכפרים הבלתי מוכרים וממובילי המאבק נגד הצעת החוק, הביע הערב שביעות רצון מההחלטה להקפיא את התכנית, אך הביע את חששותיו מהמשך הדרך: "זה לא נותן פתרון שמספק אותנו. התכנית מכילה רק את הגירוש והריסת הבתים, אך לא כינוס לכפרים. היא יוצרת הרבה קשיים. אני מקווה שעכשיו ידברו אתנו לקראת גיבוש פתרון". מופיד אבו סוילם, שארגן את פעולות המחאה נגד הצעת החוק, הוסיף: "אני ממש שמח שהקפיאו את התכנית, אנחנו נמשיך להיאבק עד שיכירו בכל הכפרים שלנו".

עוד על תכנית פראוור:
תכנית פראוור להתיישבות הבדואים תיגנז
מאות הפגינו ביפו נגד תכנית פראוור: "לא לעקירה"
ח"כים ערבים לקרי: "ישראל מבצעת טיהור אתני בנגב"

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
מפגינים בצומת חורה בנגב, לפני כשבועיים/יותם רונן

ראש הממשלה נתניהו הודה לבגין "על מאמציו הרבים להסדרת התיישבות הבדואים בנגב". נתניהו אמר: "בני ביצע את המשימה הלאומית באמונה ודבקות ראויים להערכה, נמשיך לפעול כדי למצוא פתרון לסוגיה החשובה הזאת למען כלל תושבי הנגב?.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר בתגובה להודעת בגין: "בחודשים האחרונים ניהלנו, בכנסת ובציבור, מערכה מורכבת נגד חוק שמשמעותו המעשית הייתה נישול וגירוש של אלפי אזרחים בדואים מכפריהם ומבתיהם. בתוך הכנסת קידמנו שיתופי פעולה חוצי מפלגות כדי להראות שקיימת חלופה צודקת ומעשית הרבה יותר". חנין הוסיף: "הצענו להשאיר בצד את סוגיית הוויכוח על הבעלות שאין אפשרות לפתור אותה בתנאים הנוכחיים ולקדם במקומה מהלכים אמיתיים של הסדרה תכנונית הוגנת לכפרים הלא מוכרים תוך מתן פתרונות אמיתיים למצוקות הקשות שיש בהם היום. אני מקווה שזה יהיה סופו של פרק ארוך של עימות בין המדינה לבין האזרחים הבדואים ופתיחת דף חדש של הידברות איתם".

מנגד, ח"כ רובי ריבלין (ליכוד) הביע חשש כי ?תוחמץ הזדמנות היסטורית להסדיר את יחסיה של מדינת ישראל עם האוכלוסייה הבדואית". לפי ריבלין: "מתווה פראוור בניצוחו של בני בגין הוא מתווה מאוזן שזכה לרוב בכנסת חרף התנגדויות מכאן ומכאן, ונסיגה ממנו עלולה לקבור הסדר לדורות שהוא מחויב המציאות. לא מדובר במלחמה עם הבדואים אלא בהסדר שמתחשב באורח חייהם. עלינו לגלות אחריות לאומית ולקדם את המתווה?.

ח"כ עמר בר-לב (עבודה), יו"ר השדולה למען האוכלוסייה הבדואית, אמר בתגובה לגניזת החוק, כי הוא מברך את ראש הממשלה שהבין כי "לא חכם לחוקק חוק מול אוכלוסייה שמתנגדת לו באופן גורף". "כעת, כפי שאמר השר לשעבר בגין וכפי שאמרתי לאורך החודשים האחרונים", אמר בר-לב, "יש להשקיע את המיליארדים בהסדרת הכפרים המוכרים וחיבורם לחשמל ומים. כמו כן, יש להשקיע בקידום מערכת הבריאות והחינוך ולהסדיר כפרים או חלקים מכפרים בלתי מוכרים שיושבים על אדמות מדינה, בכדי להחזיר את האמון בין המדינה לתושביה הבדואים. רק כך, ניתן יהיה להגיע בסופו של יום גם לחקיקת חוק ולהסדרת סוגיה אסטרטגית זו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בגין גנז את מתווה פראוור: "צריך להכיר במציאות". צילום מסך
בגין מודיע היום על גניזת הצעת החוק/צילום מסך

"זהו ניצחון גדול מאוד של מתנגדי ומתנגדות התכנית", טענה הערב ח"כ תמר זנדברג, החברה בוועדת הפנים והסביבה, "החוק היה אחת הדוגמאות ההרסניות ביותר לחקיקה המבטאת את יחס המדינה לאזרחיה. התכנית הייתה כל כך גרועה שלא הייתה ברירה לשר לשעבר ולראש הממשלה לבטלה. למרות ביטול החוק, באווירה הציבורית הנוכחית במחנה הימין ובממשלה – הסכנה לא חלפה לבדואים בנגב ומצבם רחוק מכפי שצריך וראוי שיהיה. אני קוראת לנצל את ההזדמנות הזאת לייצר דיאלוג אמיתי וכן עם האוכלוסייה הבדואית בנגב".

סיגל מורן, ראש מועצת בני שמעון שמרבית הכפרים הבדואים נמצאים בתחום המועצה, התייחסה אף היא הערב להודעת בגין: "טוב שהקפיאו מצד אחד כי זה הבעיר את כל האזור, אבל צריך למצוא דרך איך כן ליישם תכנית להסדרת ההתיישבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully