וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית פראוור להתיישבות הבדואים תיגנז

השר לשעבר בני בגין, שהיה שותף לגיבוש התכנית להתיישבות הבדואים בנגב, אמר כי נתניהו קיבל את המלצתו לגנוז את המתווה. זאת לאחר הפגנות סוערות מצד הבדואים ומתנגדי התכנית

צילום: דוד קורן, עריכה: טל רזניק

מתווה פראוור יורד מהפרק: השר לשעבר בני בגין, שהיה שותף לגיבוש וקידום המתווה להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, אמר הערב (חמישי) במסיבת עיתונאים בתל אביב כי יש להפסיק את קידום הצעת החוק בנושא. בגין אמר גם כי ראש הממשלה נתניהו קיבל את המלצתו והחליט לגנוז את הצעת החוק, שעוררה סערה פוליטית וגרמה להפגנות אלימות ברחבי המדינה.

תכנית פראוור - כתבות קודמות:
מאות הפגינו ביפו נגד תכנית פראוור: "לא לעקירה"
ח"כים ערבים לקרי: "ישראל מבצעת טיהור אתני בנגב"
רגב: "אמרתי לבגין שלא עדכן מספיק את הבדואים"

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
הפגנות נגד התכנית בצומת חורה בנגב, לפני כשבועיים/יותם רונן

בגין אמר עוד כי במערכת הפוליטית ישנם גורמים ש"ניסו לנצל את מצוקת הבדואים למטרות רווח פוליטי. הוא ציין שבמהלך העבודה על החוק נפגש עם מאות מנהיגים של הקהילה הבדואית בנגב ועשה מאמץ של ממש "להקשיב בתשומת לב ולהטמיע את מה ששמעתי בהצעת החוק". עם זאת, ציין בגין כי הוא סבור שהמאמץ לא הוביל לתוצאות הרצויות. "עשינו כמיטב יכולתנו אבל צריך להכיר במציאות", אמר בגין.

?בני ביצע את המשימה הלאומית באמונה ודבקות ראויים להערכה", אמר הערב ראש הממשלה נתניהו, "נמשיך לפעול כדי למצוא פתרון לסוגיה החשובה הזאת למען כלל תושבי הנגב?.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
"המאבק הפוליטי והציבורי השתלם"/יותם רונן

ח"כ אחמד טיבי, שקרע בזמנו את חוק פראוור ושפך עליו כוס מים אמר כי הוא "מברך על הודעת בגין. יש לקבור את מתווה פראוור המסוכן ולהתחיל בדו שיח מעמיק עם בעלי הקרקעות וההנהגה המקומית בנגב תוך הכרה בכפרים הלא מוכרים. השכל הישר ניצח, אבל רק אחרי שההתנגדות בכנסת וברחוב של מפגינים ערבים ויהודים עזרה לו לנצח. המאבק הפוליטי והציבורי השתלם וזה הזמן להתיחס באופן שווה אל האזרחים הבדואים בדרום ולא להסתפק בעיר סייבר בבאר שבע אלא בתשתיות נאותות ביישובים הערבים תוך הכרה בהוואי החיים המיוחד שיש לאנשים בדרום".

הצעת החוק שהוציאה אלפי מפגינים לרחובות

בחודש יוני האחרון, עברה בקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית, המבקשת ליישם את מתווה תכנית פראוור ולקבוע מנגנון פינוי-פיצוי במסגרתו יפונו עשרות אלפי בדואים מבתיהם ובתמורה יוקמו יישובים חדשים שבהם תכיר הממשלה. חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש), טען כי הצעת החוק היא "טרנספר", חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) קרא: "זו לא חקיקה, זו חניקה", וחבר הכנסת טיבי הורחק מהמליאה לאחר שקרע את הצעת החוק ושפך עליה מים.

לפני כשבועיים, הפגינו אלפי בני אדם בצפון הארץ ובדרומה נגד התכנית. בצומת חורה שבאזור הנגב הפגינו כאלף בני אדם, ו-20 מהם נעצרו על ידי כוחות משטרה בחשד ליידוי אבנים. במהלך העימותים בדרום נפצעו באורח קל עשרה שוטרים מאבנים שהושלכו לעברם. כמו כן מפגין נפצע באורח בינוני מירי כדור גומי ופונה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. כוחות רבים של משטרה פעלו לפיזור המפגינים באמצעות גז מדמיע, זרנוקי מים וכדורי גומי.

הפגנה נגד תכנית פראוור ביפו, דצמבר 2013. יותם רונן
ההפגנה ביפו/יותם רונן

ביום שבת האחרון, הפגינו כ-250 בני אדם ברחוב יפת ביפו נגד תכנית הממשלה. בין השאר קראו המפגינים "לא יעזור, לא יעזור, פראוור לא יעזור" ו-"כן, כן להכרה, לא, לא לעקירה".
למקום הגיעו ראש התנועה האיסלאמית ביפו, וואל מחמיד, וכן חברי הכנסת מסעוד גנאים ואיברהים צרצור (רע"מ-תע"ל), שקרא למדינה להגיע להסדר עם תושבי הדרום מהפזורה הבדואית. בין השאר אמר צרצור: "אנחנו מקווים שהמדינה תשכיל להגיע להסדר שישמור על זכויות האזרח. מה יקרה אם ראש ממשלת ישראל יקבל החלטה נועזת, יצא לתקשורת, יזמין את המנהיגות הערבית ויגיד 'החלטתי לבטל את התכנית' - האם זה יפגע בביטחון ישראל? יפר את האיזון בין האוכלוסיות? ההפך הגמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully