וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סא"ל תקף אזרח דני בנשקו, ויוכל להישאר בתפקידו

12.12.2013 / 11:45

באפריל 2012 הטיח סא"ל אייזנר את נשקו בפרצופו של פעיל שמאל בבקעה. היום אישר בית הדין הצבאי הסדר טיעון לפיו הקצין ירצה חודשיים עבודות שירות, אך יודח מצה"ל עוד כמה חודשים

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

צפו בתיעוד התקיפה האלימה של סא"ל אייזנר

לבית הדין הצבאי המיוחד בבסיס הקריה בתל אביב הוצג היום (חמישי) הסדר הטיעון שסוכם עם סגן-אלוף שלום אייזנר, סגן מפקד חטיבת הבקעה בצה"ל, שתקף באלימות פעילים פרו-פלסטינים זרים וכן פלסטינים, באפריל 2012, כפי שתועד בסרטון שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות. על פי ההסדר, אייזנר ירצה עונש של עבודות שירות במשך חודשיים, ועם סיום תפקידו הנוכחי יסיים את שירותו בצה"ל. בתום הדיון אישר בית הדין את ההסדר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטיח את נשקו בפרצוף הפעיל הדני, אך לא יפרוש מיידית מצה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אייזנר עצמו העיד היום בפני בית הדין הצבאי המיוחד. "זה היה סוף שבוע ארוך שבו מיום רביעי פיקדתי על החטיבה. היה עומס מלא על החפ"ק", הסביר אייזנר, והודה: "היו לי שגיאות ותקלות שביצעתי בהכנות ובטיפול באירוע". אייזנר טען להגנתו כי לא פעל "מתוך פעולת נקם. אין בי כעס או שנאה כלפי המעורבים. כל הפעולות והטעויות באירוע היו בתום לב, ואני מודע לאחריות שלי".

בפני הרכב השופטים העידה גם חגית ריין, אמו השכולה של בניה, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. בעדותה בפני ההרכב, בראשותה של נשיא בית הדין, השופטת אל"מ אורלי מרקמן, פרצה בבכי כשסיפרה על רגישותו ומעורבותו בהבאת בנה לקבורה. לאחר מכן עלה לדוכן העדים תא"ל יחזקאל אגאי, שאמר כי "שלום הוא שחקן נשמה. אני מכיר אותו. שנינו שריונרים. הבאתי אותו לתפקיד סגן מפקד החטיבה בגלל המסירות שלו לתפקיד. הוא דומה לאדם שלא קיבל דו"ח 40 שנה, ופתאום הוא מעורב בתאונה קשה. אין שאלה על הערכיות של שלום. לא הייתה בעיה ערכית ונורמטיבית איתו. זאת הייתה טעות".

שורת עדי אופי לטובתו של אייזנר

גם מפקד פיקוד דרום, אלוף סמי תורג'מן, העיד לטובת אייזנר. "כמפקד זרוע היבשה הייתי צריך לשבץ קצינים לתפקידים שאין בהם נוחות", סיפר, "תפקידים שקצינים לא אוהבים. אייזנר דחף את עצמו לתפקידים הללו. כך היה כסגן מפקד חטיבת שגיא וכסגן חטיבת הבקעה. מקומות שאין בהם נוחות לא אישית ולא למשפחה. אין לי ספק שמדובר בקצין חדור מוטיבציה ושליחות".

לעומת העדים בטובתו של אייזנר, העיד גם אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון. אלוף אלון אמר כי אמנם "אייזנר מילא את תפקידו במסירות ונמרצות", והדגיש כי מאפייני האופי שלו הם נחישות ודבקות במשימה, אך ציין כי "באירוע המדובר ראיתי במעשיו כשל ערכי. ראיתי כשלים מקצועיים בפיקוד ובשליטה".

אייזנר בבית הקצינה ההרוגה. מגד גוזני
"קצין חדור מוטיבציה ושליחות". אייזנר/מגד גוזני

על פי כתב האישום נגדו, בחודש אפריל 2012 סמוך לכפר עוג'א בבקעת הירדן הכה סא"ל אייזנר חמישה פעילים זרים ופלסטינים, שהשתתפו במסע אופניים שלא אושר על ידי גורמי צה"ל, באמצעות נשקו וידיו. הסדר הטיעון, שכולל אף הסכמה על רכיבי הענישה, גובש בהתאם לכלל נסיבות האירוע כפי שעלו מחקירת מצ"ח, והוא יוצג בפני בית הדין במועד שייקבע על ידו.

המקרה המדובר עורר סערה רבה בצה"ל ובקרב הציבור. בעקבות האירוע, החליט מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, להשעות את סא"ל אייזנר מתפקידו עד לסיום התחקיר הראשוני בנושא. כמה ימים אחר כך הדיח הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ את אייזנר. מהתחקיר עלה כי מפקד חטיבת בקעת הירדן, אלוף-משנה נוחי מנדל, שהיה בחופשה בזמן התקרית, הנחה את הכוחות בשטח להזעיק את המשטרה, כדי שתפנה את כביש 90 מפעילי השמאל שגדשו אותו. סגנו, אייזנר, העדיף לפנות את הכביש בעצמו – אז התפתחה התקרית האלימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully