וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו"מ במשבר? קרי ואובמה אופטימיים - והם יודעים למה

8.12.2013 / 0:01

שר החוץ האמריקני סיים עוד ביקור באזור, ולפי דברי אובמה אמש, "ברור איך ייראה ההסכם". ישראלים שפגשו את אבו מאזן השבוע מזדהים עם ההרגשה: "הראיס מת להגיע להסדר"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו בדברי אובמה בפורום סבן, אמש)

לא מעט אנשים בישראל מרימים גבה לאור האופטימיות שנשמעת ביממה האחרונה מארה"ב בסוגיית המשא ומתן. זה התחיל עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שהודיע ביום שישי בבוקר כי ישראל והפלסטינים "קרובים להסכם שלום" יותר מאשר בכל נקודת זמן אחרת בשנים האחרונות, והמשיך הערב עם הנשיא ברק אובמה, שאמר כי ניתן להגיע להסכם בתוך כמה חודשים. אובמה אף אמר כי "אין הרבה סודות, ברור לנו איך ייראה ההסכם" – מה שמציב באור מגוחך את המשברים הבלתי פוסקים במשא ומתן הישראלי-פלסטיני המדשדש.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
קרי: "ישראל והפלסטינים הכי קרובים לשלום זה שנים"
ליברמן: אין סיכוי להסכם עם הפלסטינים בשנה הקרובה
דיסקין מזהיר: "הסכסוך עם הפלסטינים קריטי יותר מאיראן"

פגישתם של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי וראש הממשלה בנימין נתניהו. דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
ביקור נוסף בשרשרת. נתניהו וקרי בירושלים ביום שישי/נועם מושקוביץ

בתקשורת הישראלית והפלסטינית מופיעים מדי שבוע דיווחים פסימיים על המשבר והקיפאון בשיחות השלום, ורוב הציבור – בשני הצדדים – סבור שלא יכול לצאת מהן דבר. קרי האופטימי מוצג על ידי חלקים מהתקשורת הישראלית כאדם הזוי ומנותק מהמציאות – אותן "מחמאות" שהורעפו השבוע על ידי מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו גם על ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שהזהיר מפני ההשלכות החמורות של כישלון המשא ומתן. על אובמה נאמרות בחדרים סגורים אמירות קשות לא פחות.

אלא שהאופטימיות המתפרצת של קרי, וגם זו הזהירה יותר של אובמה, אינה העמדת פנים. היא מבוססת על הדברים ששמע שר החוץ האמריקני בפגישותיו עם נתניהו ואבו מאזן ב-24 השעות שבמהלכן דילג בין ירושלים לרמאללה. קרי הציג לשני המנהיגים את התכנית האמריקנית להסדרי ביטחון בבקעת הירדן, שכוללת ככל הנראה תפעול ישראלי-פלסטיני משותף של מעברי הגבול, נוכחות צבאית ישראלית מוגבלת בזמן ובהיקף סמוך לגדר הגבול עם ירדן ושלל אמצעים טכנולוגיים, מתוצרת ארה"ב וישראל, שיאפשרו לצה"ל לאסוף מודיעין מעולה על ההתרחשויות בגבול. נתניהו ואבו מאזן הגישו שניהם הסתייגויות לתכנית, אבל לא דחו אותה על הסף. קרי יצא מהפגישות בתחושה שיש על מה לדבר.

כולם רוצים למנוע את איום הטרור

גורם אמריקני שמעורב במגעים אמר לוואלה! חדשות כי את התכנית, שאותה ניסח הגנרל האמריקני ג'ון אלן, גיבשו האמריקנים לאחר "התייעצויות ארוכות ומפורטות" עם גורמי ביטחון בכירים בהווה ובעבר בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן. "זו לא תכנית אמריקנית שקרי הגיע כדי לכפות על נתניהו ואבו מאזן", הסביר הגורם. "זו תכנית שלצורך כתיבתה שוחחנו עם גורמים מכל המדינות הרלוונטיות, וכעת אנחנו מעלים אותה לדיון מול הצדדים. נושא הביטחון הוא קריטי לצורך הגעה להסכם, ולכן צריך לקיים עליו דיון מעמיק ורציני".

מעניין לציין שהתכנית האמריקנית שקרי הציג לנתניהו ואבו מאזן הינה מחמירה יותר מנייר העמדה בנושא הבקעה שגיבשה "המועצה לשלום וביטחון", עמותה שמאגדת מאות בכירים לשעבר במערכת הביטחון ועוסקת בניתוח אסטרטגי בתחום המדיני-ביטחוני. נייר העמדה של המועצה, שהופץ בחודש שעבר, קובע כי במסגרת הסכם מדיני עם הפלסטינים, ניתן לקיים הסדרי ביטחון קשיחים גם ללא נוכחות פיזית של צה"ל לאורך הבקעה.

חיילים בסריקות אחר מבצעי הפיגוע בבקעת הירדן. יותם רונן
חיילי צה"ל בבקעת הירדן/יותם רונן

נשיא העמותה, תא"ל (מיל') גדי זוהר, לשעבר ראש זירת טרור באמ"ן, מסביר כי "האיום של טנקים שידהרו לעבר ישראל דרך ירדן אינו עומד על הפרק, ובכל מקרה, במצב כזה אין שום יתרון אסטרטגי לישיבה בבקעה הנמוכה – כוח כזה צריך לעצור בקו הרכס". האיום המרכזי שכן צריך להטריד את ישראל, אומר זוהר, הוא איום הטרור – שהמענה אליו צריך להתבסס על הסדרי ביטחון בגיבוי אמריקני, מערכות מעולות לאיסוף מודיעין ובנוסף לכך, תיאום ביטחוני הדוק עם ירדן והפלסטינים. "גם להם יש אינטרס מובהק למנוע פעילות טרור משני צדי הגבול", הוא מבהיר.

תא"ל זוהר היה שותף לדיונים שנערכו בין ישראל לפלסטינים על הסדרי הביטחון בבקעת הירדן עוד בשנות ה-90. את הרעיון האמריקני על ניהול משותף של מעברי הגבול בין ירדן למדינה הפלסטינית הוא זוכר היטב, שכן הרעיון עלה לדיון גם בתקופה ההיא. "באותה תקופה התווכחנו עם הפלסטינים על המבנה הפיזי של המעבר, כי הם לא רצו שחייל ישראלי יבדוק דרכונים למי שנכנס. כיום, ישנם פתרונות טכנולוגיים שמשנים את כל ההתייחסות לנושא, הכול ממוחשב. יש פתרונות יצירתיים, צריך רק להחליט שמוכנים לדון בהם".

"הגעתי לרמאללה ימני ויצאתי שמאלני"

לא ברור מהן בדיוק ההסתייגויות שהגישו ישראל והפלסטינים לקרי על התכנית האמריקנית, אבל בשורה התחתונה, שר החוץ האמריקני חזר לארה"ב במצב רוח מרומם. הוא לא היחיד שחזר השבוע מרמאללה עם אופטימיות מפתיעה. ביום שלישי הגיעה לעיר קבוצה של כ-20 אנשי עסקים ישראלים, מנהלי איגוד התעשייה הקיבוצית. הפרופיל שלהם שונה מזה של פעילי השלום ה"שמאלנים" שמגיעים לעיר בדרך כלל: מדובר על תעשיינים ומנהלים, רובם הגדול גברים יוצאי שירות קרבי, שהגיעו לעיר במסגרת סיור עסקי ברשות הפלסטינית. את הקבוצה הוביל עורך דין דב וייסגלס, לשעבר ראש לשכתו של ראש הממשלה, אריאל שרון.

וייסגלס תיאם מול הפלסטינים סיור שיוקדש לתעשייה הפלסטינית, מתוך מחשבה להדק את הקשרים הכלכליים בין התעשייה הקיבוצית לבין מפעלים ועסקים בינוניים בשטחים. הדגש היה כלכלי, לא מדיני. שלושה ימים לפני שהביקור יצא לדרך, הגיעה פנייה מפתיעה מלשכתו של אבו מאזן: הראיס רוצה לפגוש את אנשי העסקים הישראלים. תוך זמן קצר נעשו התיאומים הדרושים, והקבוצה התקבלה באירוח רשמי במוקטעה. מלבד אבו מאזן, נכחו בפגישה גם הנציג הפלסטיני במשא ומתן, סאיב עריקאת, ובכירי הרשות יאסר עבד רבו וג'יבריל רג'וב.

אבו מאזן יו"ר הראשות הפלסטינית נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. AP
ייפגש עם מאות סטודנטים ישראלים. אבו מאזן/AP

אחד המשתתפים בסיור היה ניר מאיר, שעומד בראש התאחדות הארגונים הכלכליים האזוריים. "הגעתי למוקטעה ימני ויצאתי משם שמאלני", סיפר לחבריו במייל רחב תפוצה ששלח לאחר הביקור. בשיחה עם וואלה! חדשות הסביר: "הפגישה עם אבו מאזן הפתיעה אותי בענק. הוא ביקש להיפגש איתנו כדי להפיל את חומת החשדנות באמצעות גילוי לב ושיחה בגובה העיניים. השורה התחתונה של הפגישה הייתה שהוא באמת מעוניין להגיע להסכם. הוא לא מנסה למשוך זמן ולא מנסה לתעתע".

"המסר הכי מעניין שהועבר לנו בפגישה היה שהפלסטינים הם עם צעיר יחסית", מרחיב מאיר. "הגיל הממוצע שם יחסית נמוך. יש הרבה צעירים מתוסכלים, והבכירים מבינים היטב שאם לא יוכלו להבטיח לאנשים האלה עתיד טוב יותר מבחינה כלכלית, הם יפנו לדרך הטרור. זה יהיה רע לנו, ורע גם להם. צריך לעשות מאמץ משותף כדי למנוע זאת. אחרי ששמעתי את הדברים האלה, הבנתי שהמשא ומתן הוא הכדור הלפני אחרון ברובה של אבו מאזן. אין לו אפשרות אחרת לשנות את המציאות בשטחים". הכדור האחרון, שאותו מאיר לא מזכיר, הוא פנייה פלסטינית לאו"ם וכפיית מדינה פלסטינית על ישראל.

הדמיון בין עמידרור לדיסקין

אירוח משלחת אנשי העסקים במוקטעה אינו מקרה בודד: בקרוב מתכוון אבו מאזן לארח גם משלחת של מאות סטודנטים מישראל. בשבוע שעבר הוא אף נפגש מול המצלמות עם יו"ר האופוזיציה החדש, יצחק (בוז'י) הרצוג. אבו מאזן לא מוכן ליפול למלכודת של הכשלת המשא ומתן, ופועל כדי להבהיר לישראלים שהוא רוצה הסכם. את הרצוג הוא שכנע, וגם את התעשיינים מהתנועה הקיבוצית. האתגר האמיתי שלו יהיה לשכנע בכך גם פוליטיקאים כמו יאיר לפיד ואריה דרעי, שאיתו שוחח בטלפון לאחרונה כדי להביע תנחומים על פטירתו של הרב עובדיה יוסף.

הדברים שנאמרו בפגישה ברמאללה לגבי הדור הצעיר הפלסטיני, שזקוק לתקווה כדי למנוע פיצוץ, זהים לחלוטין לדבריו של דיסקין, שנאמרו ערב למחרת בכנס יוזמת ז'נבה. ראש השב"כ לעבר הזהיר מניצוץ קטן שיכול להדליק בשטחים תבערה גדולה. "אירועים כאלה נוטים לצאת משליטה", הזכיר מי שהוביל את המאבק בטרור בתקופת האינתיפאדה השנייה. זה גם המסר אותו רצה להעביר קרי בראיון שהעניק בחודש שעבר לאודי סגל מערוץ 2, כאשר הזהיר מפני אינתיפאדה שלישית במקרה של כישלון המשא ומתן.

עוד בכיר בדימוס שהזהיר לאחרונה מפני ההשלכות של כישלון המשא ומתן הוא היועץ לביטחון לאומי לשעבר, אלוף (מיל') יעקב עמידרור. בתדרוך פרידה שערך לשרי הממשלה אמר עמידרור כי אם המשא ומתן ייכשל, ישראל צפויה לסבול מנזק מדיני חסר תקדים. עמידרור לא שותף לעמדתו של דיסקין לפיה האיום הפלסטיני קריטי יותר מהנושא האיראני, אבל הוא שותף לאזהרה הברורה מכך שכישלון המשא ומתן מסוכן לישראל. אם עמידרור יציג לציבור את הערכתו האסטרטגית בנושא הפלסטיני, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו אותם "גורמים בסביבת ראש הממשלה", שהאשימו כי דיסקין מנותק מהמציאות וחסר ראייה אסטרטגית.

(עדכון ראשון: 23:12)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully