וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד הפקיע את קבר רשב"י; "האתר נמצא בסכנה"

5.12.2013 / 1:07

שר האוצר חתם על הצו שהעביר את ניהול המתחם בהר מירון לחברה ממשלתית. בציבור החרדי זועמים: "הפעם הראשונה שממשלה במזרח התיכון מפקיעה אתר קדוש מידיהם של אנשי דת"

שר האוצר, יאיר לפיד, חתם אתמול (רביעי) על צו המפקיע את אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. המשמעות היא שחברה ממשלתית שהוקמה בשנת 2011 תנהל את המתחם, דבר המעורר את זעמם של החרדים, שאומרים: "החתימה מעלה חשש שכל מקום קדוש בישראל יעבור תהליך דומה".

לפיד חתם על הצו לאחר שקיבל את המלצת הוועדה המייעצת לשר האוצר לנושא ההפקעות, להפקיע את המתחם על מנת לשפר את התנאים בו ולנהלו כראוי למקום קדוש. לאחר דיונים רבים מצאה הוועדה לנכון כי הדרך הראויה לנהל את האתר לטובת הפוקדים אותו היא באמצעות ניהולו על ידי חברה ממשלתית שהוקמה לצורך כך. בדירקטוריון החברה יהיו חברים, בין היתר, נציגים שישקפו את הציבור הפוקד את המקום.

הסיפורים החמים היום בחדשות:
מקורבי נתניהו: "דיסקין מנותק מהמציאות וחסר ראייה אסטרטגית"
מסמכי סנודן: ארה"ב מאכנת 5 מיליארד סלולריים ביום
בריטניה: חייל אולץ לשתות 16 צ'ייסרים ברצף – ומת

הילולת ל"ג בעומר בהר מירון. ג'יליס
התנאים במתחם ישופרו? ההילולה במירון בל"ג בעומר האחרון/ג'יליס

באתר קבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) שוכנים קברי רשב"י ובנו רבי אלעזר. האתר נמצא במושב מירון שבגליל העליון, ומבקרים בו יותר ממיליון וחצי אנשים בשנה. בליל ל"ג בעומר, שבו נחגגת הילולה לכבוד יום פטירתו של הרשב"י, מגיעים למקום כחצי מיליון מבקרים. בית המשפט העליון נעתר בשנת 2008 לבקשת המדינה והעביר את ניהול האתר לוועדה ובה חמישה חברים: נציג המדינה ויו"ר הוועדה (כיום מר אלכס ויזניצ'ר), שני נציגי ההקדש האשכנזי ושני נציגי ההקדש הספרדי.

גורמים בציבור החרדי נהנו מניהולו של הקבר במשך עשרות שנים לאחר שהניהול עבר דרך קופת כספים גדולה. אולם, השינוי הגדול אירע בחודש דצמבר 2008, אז פרסם מבקר המדינה חוות דעת בנושא "מצב קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון וההיערכות לל"ג בעומר". משרד המבקר ציין בחוות הדעת, בין היתר, כי המתחם אינו ערוך כנדרש לקליטת עשרות ומאות אלפי האנשים הפוקדים אותו באירועים המוניים. כן נכתב בחוות הדעת, כי המבנה מוזנח וגורמים שונים עושים בו כבתוך שלהם.

בסיכום ציין משרד המבקר, כי מדובר בהפקרת אתר בעל חשיבות רבה הן מן הבחינה הלאומית והן מן הבחינה הדתית. בחודשים אוקטובר 2010 - פברואר 2011 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, באיזו מידה תוקנו הליקויים שפורטו בחוות הדעת ומצא כי ליקויים רבים לא תוקנו.

"כל יהודי שטובת מירון חשובה לו - מזועזע"

למרות העובדה כי לפיד הדגיש כי אין בכוונת הממשלה לשנות את אופיו של המקום, או לפגוע בקדושתו והמקום ימשיך להתנהל בהתאם לקביעת הרב הממונה על פי החוק תוך שיפור התנאים בו, בציבור החרדי לא רואים בעין יפה את ההחלטה לחתום על צו המפקיע את הקבר.

"כל יהודי שטובת מירון חשובה לו, מזועזע מההחלטה הזו", אמר אברהם פרויליך, חבר בוועדת החמישה בשיחה עם וואלה! חדשות, "אתר הציון של רבי שמעון בר יוחאי נמצא בסכנה. זוהי הפעם הראשונה שממשלה במזרח התיכון מפקיעה אתר קדוש מידיהם של אנשי דת המחזיקים בו וההחלטה מעלה סיכון על כל אתר או מקום קדוש בארץ ישראל שכיום אינו נמצא בשליטה ממשלתית".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב דב קפלן, חבר נוסף בוועדת החמישה מציין כי בחמשת השנים האחרונות, מאז ניהלה הוועדה את האתר "חל שיפור עצום" והוא אינו מבין מדוע "צריכים לגדוע את ההצלחה הזו". לדבריו, "אם מפקיעים הקדש, למה שמחר המדינה לא תפקיע בית כנסת או כל דבר קדוש אחר. בדבר אחד אני משוכנע - שהשירותים שניתנים לציבור שעולה לאתר לא יינתנו באותה מידה של מאור פנים, כפי שהדבר נעשה עד היום. אנחנו, כנציגי ההקדש, ניאבק בכל דרך חוקית בהחלטה הזו".

ב"עדה החרדית" נשמעו אתמול דברים חריפים יותר בעקבות החתימה של לפיד שהוגדרה כהחלטה של "שלטון הרשע" ש"מאיים להניח שבט הרשע על גורל צדיק יסוד העולם". גורם בזרם הקיצוני אמר כי ההחלטה תהפוך את הקבר ל"מרכז תיירות אשר מטבע הדברים יביא לפריצות גדרי הצניעות והקדושה ולכן מוטלת החובה על כל אחד לעשות כל שביכולתו למחות נגד ההחלטה". בעבר אף התבטא מנהיג הזרם הקיצוני, הרב יצחק טוביה וייס ואמר: "חוב קדוש על כל אחד ואחד להרעיש עולמות וכל הגולה תהיה כמדורת אש עד אשר יסלקו ידיהם ממקום הקודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully