וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבנה עתיק מתקופת החשמונאים נחשף בעיר דוד

המבנה המרשים שנחשף בעיר דוד הוקם במאה השנייה לפני הספירה. מטבעות שנתגלו בו מתאימים לתקופת החשמונאים, ובכך מחזקת התגלית את כתבי ההסטוריון יוסף בן מתתיהו

מבנה מהתקופה החשמונאית התגלה בחפירות ארכיאולוגיות בעיר דוד, סמוך לחניון גבעתי שבירושלים. בתוך המבנה, המתנשא לגובה של ארבעה מטרים ושמשתרע על שטח של 64 מ"ר, התגלו כלי חרס רבים. אולם הממצא שהפתיע את אנשי רשות העתיקות היו המטבעות שנמצאו במקום. בעזרת המטבעות הצליחו החוקרים לשער כי המבנה, ככל הנראה מבנה ציבורי, הוקם בראשית המאה השנייה לפני הספירה ובנייתו נמשכה אל תוך התקופה החשמונאית. לראיה, קירותיו הרחבים של המבנה (למעלה ממטר רוחב) בנויים אבני גיר מהוקצעות שהונחו בשיטת "ראשים ופתינים", שיטת בנייה אופיינת לתקופה זו.

לקריאה נוספת:
תגלית בת 1,700 שנה: כתב קללה של מכשף בעיר דוד
"תגלית של פעם בחיים": מדליון עתיק נמצא בירושלים"
בית חולים בן אלף שנים התגלה בעיר העתיקה בבירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבנה נדיר מתקופת החשמונאים. עיר דוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרשות העתיקות נמסר כי חשיפת המבנה מגשרת על פער מסוים ברצף ההתיישבותי של ירושלים. יוסף בן מתתיהו תיאר בכתביו את ירושלים החשמונאית, אבל רק עכשיו נחשפים שרידי בניין מתקופה זו של העיר. מה גם שלמעט שרידי ביצוריה של העיר, שהתגלו בחלקים שונים של ירושלים, כלי חרס וממצאים קטנים נוספים, עד כה לא נחשפו בנייני העיר עצמם, כך שהתיאורים של מתתיהו מקבלים כעת ביטוי מוחשי.

לפני כחודש התגלתה בחפירות שמנהלת רשות העתיקות באזור לוחית עופרת מגולגלת הנושאת כתובת ביוונית. המיוחד הוא שמדובר בלוחית "מאגית" הנושאת קללה, שנכתבה ככל הנראה על ידי אדם שתוארו באותם ימים היה "מכשף מקצועי". הלוחית התגלתה באחד מחדריו של בניין עצום ממדים מהתקופה הרומית, שנחפר באתר במהלך השנים האחרונות. הבניין, שהוקם במרוצת המאה השלישית לספירה בקצה הצפוני של שלוחת עיר דוד, חרב ברעידת האדמה שפקדה את האזור בשנת 363 לספירה, כפי שהעידו המטבעות הרבים שנמצאו בינות למפולות קומתו השנייה.

בחודש ספטמבר נמצא בחפירות של האוניברסיטה העברית ליד הר הבית מטמון שנזנח בידי יהודים בשנת 602 לספירה, ובו שרשרת זהב שלמה עם מדליון עליו חרוטים מנורה עם שבעה קנים, שופר גדול וספר תורה. לפי ההערכות החוקרים, המדליון שימש כקישוט לספר תורה. כמו כן, נמצאו סמוך למטמון תיק עור ובו 36 מטבעות זהב מהתקופה הביזנטית, וכן עגילי זהב. המטבעות נאספו במשך 250 שנים ומקורו של הקדום שבהם במאה הרביעית לספירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully