וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחרמון מודאגים: מה עם השלג?

3.12.2013 / 13:17

דצמבר כבר כאן אך פסגות החרמון מיותמות מפתיתים לבנים. גם אם יירד שלג בקרוב הוא עלול להפשיר בגלל טמפרטורות הקרקע. בהנהלת החרמון שוברים את הראש מה לעשות. מתוך המהדורה

מערכת וואלה!

מאת: עדי חשמונאי

הגשם שממאן להגיע והשרב הכבד שלא נרתע אפילו בדצמבר מטרידים מאוד את אנשי אתר החרמון. בחורף רגיל, כבר השבוע הייתה אמורה להיפתח עונת הסקי באתר התיירותי, אבל פתיתי השלג נראים רחוקים מתמיד. "זה לא נראה טוב. כל מי שאני מדבר אתו אומר שכל המערכת החורפית שאני זקוקים לה תקועה באירופה ועד שהיא לא תשתחרר אנחנו בבעיה רצינית", אמר מנהל אתר החרמון, שאול אוחנה. "היינו אמורים להתחיל את החורף שלנו כבר השבוע, בתחילת דצמבר, אבל הטמפרטורות גבוהות מאוד וגם לפי התחזית לסוף השבוע אנחנו צפויים לקבל משקעים קלים ולא כבדים. אפילו אם יהיה קצת לבן למעלה אני מאמין שזה יהיה על החרמון הסורי".
על פי נתוני תחנות מדידת המשקעים ברחבי הארץ, החורף הנוכחי הוא היבש ביותר ב-70 השנים האחרונות. ברוב חלקי הארץ הגיעו כמויות המשקעים בחודש נובמבר ל-15% בלבד מהממוצע לתקופה זו ומפלס הכינרת, שכבר היה אמור להתייצב ולהפסיק לרדת, ירד במהלך נובמבר בתשעה סנטימטרים. גם הפתיחה השרבית של חודש דצמבר ממשיכה להרחיק את הבשורות המרעננות.
חברי המושב נווה אטי"ב, המפעילים את אתר החרמון, נאלצים לספוג מכה נוספת כתוצאה מההיעדרות הממושכת של המשקעים ושל הטמפרטורות הנמוכות הצפויות לעונה. "אנחנו הפסקנו את ההשקיה כי נגמרה לנו הקצאת המים, אבל מעבר לבעיה הזאת, שתיפתר בקרוב, הגידולים שלנו זקוקים למכות קור", הסביר אוחנה. "גידולים כמו נקטרינות ותפוחים זקוקים למכות קור של 3-4 מעלות בלילה. היום הטמפרטורות בלילה מגיעות ל 12-14 מעלות. זה ממש קיץ!".
מאז ומתמיד היו תלויים שני הענפים הכלכליים המפרנסים את חברי מושב נווה אטי"ב בחסדי שמיים. שני החורפים האחרונים השכיחו במעט את הבעיות עמם נאלצו התושבים להתמודד בשל השינויים האקלימיים שהשפיעו גם על ישראל, ובמיוחד על החרמון. חורף 2011-2012 וחורף 2012-2013 היו גשומים ומושלגים במיוחד והותירו ירושה של עונת סקי ארוכה שנמשכה יותר מחודשיים וחצי, אשר הזכירו את שנות הזוהר של שנות ה-70 וה-80, שבמהלכן האתר היה פתוח לסקי שלושה עד חמישה חודשים. אלא שמבט אל עבר העשור שקדם לשנים אלה מזכיר את הדאגות סביב הירידה הדרמטית במספר הימים שבהם האתר יהיה פתוח לסקי. "היו שנים שאפילו עשרה ס"מ של שלג לא הצטברו, והדבר לא אפשר לנו לפתוח בכלל את האתר. הבעיה הכי חמורה היא שאין גשם. עד עכשיו עוד לא קיבלנו מערכת חורפית אחת טובה ומסודרת. קיבלנו טפטופים וגשם מקומי פה ושם" הסביר אוחנה.
בחורפים של 2012009 ו-2010 ספג החרמון הפסדים בשל מיעוט השלג שירד באתר ואפשר את פתיחתו לימים בודדים בלבד. בניסיון לבלום את ההפסדים, בחנה הנהלת האתר אפשרות להביא למקום מכונה לייצור שלג. הרעיון נפסל אחרי שנודע כי על מנת לייצר כמויות שלג גדולות, שיספיקו כדי לכסות את כל האתר, יש צורך לשאוב להר הגבוה במדינה כמויות אדירות של מים.
"איך אני יכול להיערך לאי עבודה? אני יכול להיערך רק לעבודה. בשנים האחרונות יצרנו קרן רצינית שבה חסכנו כסף לטובת השנים הקשות", סיכם אוחנה. "כרגע אנחנו ערוכים כבר ב-99% לשלג שירד. עשינו את כל הטסטים הנדרשים, סיימנו כמעט להכשיר את כל מסלולי הסקי ועכשיו אנחנו מחכים לחסדי שמים".

עוד במהדורה:

6000 ניסיונות התאבדות של בני נוער בשנה. המקרה הטראגי של התאבדותו של ילד בן ה- 12 אתמול חושף נתונים מצמררים - ניסיון התאבדות כל שעה וחצי, כך עולה מבדיקה שערכה המועצה לשלום הילד. מה מצבה של ישראל ביחס לעולם וכיצד מתמודדים עם הבעיה?

המהומות באוקראינה: בזמן שפוטין מנסה ליצור גוש חוסם לאיחוד האירופי מדינות חבר העמים לשעבר מנסות דווקא להתרחק מהדיקטטורה הרוסית. האם אוקראינה תנטוש את "אימא רוסיה" ותצטרף למערב? ומיהו המתאגרף שמאיים על פוטין?

"אקס פקטור" מנקרת עיניים. תכנית הריאליטי הפופולארית צילמה בפרקים האחרונים את השופטים בבתיהם, אלא שהשופטים בכלל לא גרים בבתים המפוארים האלה. שיר נוסצקי לא מבינה למה מנסה התכנית למכור לנו ראוותנות הוליוודית.

התחזית: היום מעונן חלקית, עם ירידה קלה בטמפרטורות. מחר התקררות משמעותית: גשם מקומי בצפון וסופות רעמים במרכז.

צפו במהדורה המלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully