וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן פיז"ה: שיפור בציוני תלמידי ישראל, עדיין נמוך מהממוצע

3.12.2013 / 12:23

נתוני המבחן הבינלאומי של ה-OECD לשנת 2012 מעלים שחלה עלייה בהישגי התלמידים, אך עדיין ישנם פערים ניכרים בין עשירים לעניים ובין יהודים לערבים. מי במקום הראשון בעולם?

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

משרד החינוך הציג הבוקר (שלישי) את תוצאות מבחן פיז"ה הבינלאומי לשנת 2012. הנתונים מצביעים על עלייה מתמדת בהישגי התלמידים בישראל בכל המקצועות שבהם נבחנים התלמידים – מתמטיקה, מדעים ואוריינות קריאה. עם זאת, ישראל עדיין מדורגת נמוך מהממוצע של מדינות הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), והפערים בין מגזרים שונים עדיין רחבים.

ישראל צוינה לטובה בדוח כאחת מבין עשר מדינות שהראו שיפור לאורך זמן בשלושת תחומי האוריינות. השיפור בקריאה היה המשמעותי ביותר: ב-2012 קיבלו התלמידים ציון של 486, לעומת ציון 452 בשנת 2002. במתמטיקה קיבלו התלמידים ציון של 466 לעומת 442 ב-2006 ובמדעים 470 לעומת 454 ב-2006. יחד עם זאת, הנתונים מראים כי ישראל עדיין נמצאת מתחת לממוצע ה-OECD בכל המדדים.

עוד על הישגי תלמידי ישראל:
נתוני המיצ"ב התפרסמו: פערים גדולים בין עשירים לעניים
זינוק במתמטיקה: תלמידי ישראל במקום השביעי בעולם
מבחן פיז"ה הקודם: ישראל במקום ה-41 מתוך 64 במדעים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד עולה מהנתונים כי ישראל ממוקמת במקום ה-40 מבין 64 המדינות המשתתפות במבחנים בתחומי המתמטיקה והמדעים – עלייה של מקום אחד בשני התחומים בהשוואה ל-2009. באוריינות קריאה ישראל נמצאת במקום ה-33, דירוג המהווה עלייה של שלושה מקומות בהשוואה לשנת 2009. הדוח מציין לטובה את ישראל כאחת המדינות שבהן חלה עלייה משמעותית בשיעור התלמידים המצטיינים - 9% ב-2012 לעומת 6% ב-2009. כמו כן, נמצאה ירידה משמעותית באחוז התלמידים החלשים - 34% ב-2012 לעומת 39% ב-2009.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נתוני מבחן פיזה 2012. נמרוד סונדרס
ישראל צוינה לטובה בשל שיפור בכל התחומים. דוח נתוני המבחן/נמרוד סונדרס

בכל תחומי האוריינות שנבדקו ישנם פערים ניכרים בין תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי. ככל שרקע של התלמידים גבוה יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר. למשל, במבחן באוריינות מתמטיקה, בקרב דוברי העברית הציון הממוצע של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה הוא 536 נקודות, ואילו הממוצע של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך הוא 440 נקודות – פער של 96 נקודות. בקרב דוברי הערבית, הציון הממוצע של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה הוא 430 נקודות, ושל תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך 373 נקודות – פער של 57 נקודות. פערים דומים בממוצע הציונים נמצאו בכל התחומים במחקר. ישראל נמצאת במקום השני בפערים בין התלמידים במתמטיקה.

בהשוואה בין דוברי עברית לדוברי ערבית, דוברי העברית משיגים ציונים גבוהים בכמאה נקודות מציוני דוברי הערבית בכל אחד מתחומי האוריינות. פערים אלו באים לידי ביטוי גם ברמות הבקיאות. בקרב דוברי הערבית שיעור התלמידים ה"מתקשים" גבוה בהשוואה לדוברי העברית, ושיעור התלמידים ה"מצטיינים" נמוך בהשוואה לדוברי העברית. בכל תחומי האוריינות ממוצע הציונים של דוברי העברית דומה לממוצע של מדינות ה-OECD, ואף גבוה יותר בתחום הקריאה - 510 נקודות לעומת 496 נקודות בממוצע ה-OECD. כמו כן, בכל התחומים, התפלגות רמות הבקיאות בקרב דוברי העברית דומה מאד להתפלגות במדינות ה-OECD.

כיתה ז'5 בבית הספר אורט רמת יוסף בבת ים, כיתת הטאבלט הראשונה. דניאל בוק
פערים ניכרים בין עשירים לעניים, בין יהודים לערבים/דניאל בוק

את ראש הטבלה במקצוע מתמטיקה מובילה סינגפור במקום הראשון, עם ציון של 573, ואחריה מדינות אסיאתיות נוספות, בהן סין, טייוואן וקוריאה הדרומית. בקריאה מובילה הונג קונג, ואחריה סינגפור, יפן, קוריאה הדרומית ופינלנד. במדעים מדורגת הונג קונג במקום הראשון, ואחריה סינגפור יפן ופינלנד. את תחתית הרשימה בשלושת המקצועות סוגרת פרו. ארצות הברית מדורגת במקום ה-35 במתמטיקה, במקום ה-23 בקריאה ובמדעים במקום ה-27.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה בתגובה לנתונים: "עדיין יש פערים בין המגזרים ושכבות האוכלוסייה. זו הפעם הראשונה שישראל משתתפת במבחנים ממוחשבים. התוצאות לא כפי שאנחנו רוצים לראות. לכן בהנחיית שר החינוך אנחנו שוקדים בחודשים האחרונים על תכנית למידה משמעותית שתתמקד בהקניית מיומנויות המותאמות למאה ה-21. נראה השקעה יותר בחקר, ביישום, בהבנה ובחשיבה. לגבי הפערים, נעשה את ההתאמות גם בתהליכי הלמידה הפדגוגיים וגם בהיבטים התקציביים. במסגרת תכנית התקשוב אנחנו נערכים להעמקה של הלמידה הפדגוגית להעמקה של התקשוב על הרצף הלימודי. חטיבת הביניים צריכה לקבל דגש מיוחד בתכנית שלנו".

מבחן פיז"ה הוא מבחן הנערך על ידי מנהל החינוך של ה-OECD כחלק ממחקר בינלאומי בתחום החינוך. הוא נערך אחת לשלוש שנים מאז שנת 2000, וישראל השתתפה בו בשנים 2000, 2006 ו-2009 ו-2012.

מבחני פיז"ה - הרשימה המלאה

לפניות לכתבת michalresh@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • oecd
  • פיז"ה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully